{baseAction::__('GO_TO_CONTENT')}
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

Pejzaż malowniczy, pejzaż tonalny w XVII-wiecznej Holandii

Malarz holenderski, "Pejzaż górski (Jeździec na górskiej ścieżce)", około połowy XVII wieku, MNK

Pejzaż malowniczy, pejzaż tonalny w XVII-wiecznej Holandii

MNK Wyspiański

pl. Sikorskiego 6, 31-115 Kraków
25.04.2019
czwartek
17:30
wstęp wolny
Zapraszamy na wykład: Pejzaż malowniczy, pejzaż tonalny w XVII-wiecznej Holandii: od Herculesa Seghersa do Jana van Goyena i mistrzów „Złotego Wieku” z cyklu „Dyskusja nad obrazami i nie tylko...”
Na najbliższym spotkaniu, rozpoczynającym trzecią edycję kontynuowanego cyklu, prowadzący zamierzają bliżej przyjrzeć się artystycznemu fenomenowi związanemu z malarstwem holenderskim „Złotego Wieku”- XVII stulecia, w kulturze tego państwa. Ówcześnie rozwijające się malarstwo krajobrazowe, w pierwszej połowie stulecia zatraciło już swój pierwotny „panoramiczny” charakter. W miejsce na poły fantastycznych panoram lub stylizowanych widoków utrzymanych w duchu malarstwa manierystycznego, pojawiła się zupełnie inna „topografia patriotyczna” – obrazowanie autonomicznej Republiki Zjednoczonych Prowincji-Holandii, na sposób realistyczny, a jednocześnie na wskroś nowoczesny. Sztuka tego niewielkiego kraju, przeżywającego swój rozkwit gospodarczy jak i kulturalny, w drugiej oraz trzeciej ćwierci wieku XVII znalazła się pod urokiem tzw. monochromatycznej maniery, malarstwa tonalnego, operującego ograniczoną gamą kolorystyczną. Spróbujemy odpowiedzieć na zasadnicze pytania-wraz z zaproszonym gościem, p. Alicją Jakubowską z warszawskiego Zamku Królewskiego-czy owa maniera, tak charakterystyczna dla pejzażu holenderskiego, była wynikiem wyrafinowanej mody artystycznej oraz kolekcjonerskiej (na niewielkie, sprawnie malowane obrazy, zaliczane do tzw. „snelle techniek” – czyli szybkiej techniki), czy też spowodowana została uwarunkowaniami rynkowej natury. Przede wszystkim jednak, obrazy takich mistrzów pejzażu „tonalnego” jak Hercules Seghers, Jan van Goyen, Salomon van Ruysdael, czy maryniści-Simon de Vlieger oraz Jan van de Capelle (niekiedy uważane za artystyczne „kaprysy”), ukazywały-za pomocą niezwykłej techniki, wymagającej wielkiej sprawności-nowy porządek świata i nowy ład. Można tutaj mówić o specyficznym sposobie obrazowania, swoistej „rekonstrukcji świata” w wyobraźni holenderskich twórców, przy tej okazji eksponujących wygląd i walory swego niewielkiego kraju, wydzieranego morzu. Na najbliższym spotkaniu zaprezentowane zostaną przykłady dzieł reprezentujących malarstwo monochromatyczne- „tonalne”, ze zbiorów krakowskiego Muzeum Narodowego (min. autorstwa Jana van Goyena), w tym – rzadki i oryginalny widok górski, niegdyś uważany za krajobraz alpejski (z jeźdźcem na górskiej drodze).

Prowadzą:  prof. dr hab. Juliusz A. Chrościcki, Dr Filip Chmielewski;

zaproszony gość:  Alicja Jakubowska  (Zamek Królewski w Warszawie, Ośrodek Sztuki)

Alicja Jakubowska - historyk sztuki, kustosz-pracownik naukowy Zamku Królewskiego w Warszawie, kurator wystaw tamże. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z kulturą i sztuką niderlandzką czasów nowożytnych, szczególnie – w malarstwie i grafice holenderskiej  „Złotego Wieku”, XVII stulecia.