Oświadczenie Muzeum Narodowego w Krakowie
Oświadczenie Muzeum Narodowego w Krakowie
Oświadczenie Muzeum Narodowego w Krakowie w sprawie "Damy z gronostajem" Leonarda da Vinci
Oświadczenie z dnia 10.03.2011
W dniu 5 marca 2011 roku w „Corriere Della Sera” ukazał się artykuł Berlino e Varsavia a duello per la Dama di Leonardo autorstwa Natale Marii Sereny dotyczący wyjazdu ""Damy z gronostajem"" Leonarda da Vinci na wystawę do National Gallery w Londynie i braku zgody Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego na wyjazd tego obrazu do Berlina na wystawę włoskiego portretu renesansowego. W artykule tym ukazała się informacja, że MKiDN wydało zgodę na wypożyczenie ""Damy z gronostajem"" na wystawę do Londynu w zamian za przyjazd do Polski 80 prac mistrza angielskiego romantyzmu Williama Turnera.
Muzeum Narodowe w Krakowie oświadcza, że od 2008 roku wspólnie z Turner Contemporary – Margate i Bucerius Kunst Forum – Hamburg przygotowuje samodzielnie i bez udziału Fundacji Książąt Czartoryskich wystawę „Turner. Malarz żywiołów”. Ekspozycja ta nie miała nigdy żadnego związku z opisywaną wystawą w Londynie i wyjazdem ""Damy z gronostajem"". Zatem projekt ten to samodzielne i niezależne od innych wydarzeń wystawienniczych w Polsce przedsięwzięcie Muzeum Narodowego w Krakowie.
Jak już wcześniej informowaliśmy, w grudniu ub. roku Muzeum podpisało umowę z Patrimonio Nacional de España na realizację dwóch wystaw (w Madrycie i w Krakowie). Negocjacje w sprawie współpracy z Patrimonio Nacional trwały ponad cztery lata. W scenariuszu żadnej z tych wystaw oraz na żadnym etapie negocjacji nie uwzględniano obrazu Leonarda. Przyjazd arcydzieł z kolekcji królewskiej Patrimonio Nacional nie był też nigdy warunkowany wypożyczeniem ""Damy z gronostajem"".
Oświadczenie II
Podczas konferencji prasowej Zarządu Fundacji Książąt Czartoryskich w dn. 1 marca 2011 r. zostało przedstawionych opinii publicznej kilka niezgodnych z prawdą informacji. Prezes Fundacji Adam Zamoyski zasugerował też, że Fundacja nie zamierza wywiązywać się z dawno zawartych umów, ani dotrzymywać danego słowa.
Jak zostało przekazane w komunikacie z dnia 18 lutego 2011 roku, Muzeum Narodowe w Krakowie było i jest nadal gotowe przyjąć obraz Leonarda da Vinci wraz z pozostałymi arcydziełami z kolekcji Książąt Czartoryskich i udostępnić je publiczności po ich powrocie z Warszawy. Muzeum dowiedziało się jednak na wspomnianej konferencji, że wbrew dotychczasowym ustaleniom, Zarząd Fundacji Książąt Czartoryskich w dalszym ciągu warunkuje zwrot dzieła Leonarda do Krakowa uchyleniem zakazu wywozu ""Damy z gronostajem"" na wystawę w Berlinie, wydanym przez Generalnego Konserwatora Zabytków, Wiceministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Ponadto, w tej samej formie, Muzeum dowiedziało się, że wbrew zapisom łączącym nas z Fundacją od 2005 roku umów, nie będzie informowane ani o postępach prac remontowych, ani o terminie zakończenia remontu. Trzeba w tym miejscu przypomnieć, że Muzeum Narodowe w Krakowie w dalszym ciągu płaci Fundacji pełną kwotę czynszu za pusty budynek przy ulicy św. Jana 19. Stan ten ma trwać przez cały czas planowanego przez Fundację remontu.
Pomijając MNK jako sygnatariusza umowy z Zamkiem Królewskim w Warszawie i Fundacją, Prezes Adam Zamoyski podjął jednostronnie decyzję o pozostawieniu i eksponowaniu obrazów Leonarda da Vinci i Rembrandta van Rijn w Warszawie do czasu wyjazdu ""Damy z gronostajem"" do National Gallery w Londynie, tj. do jesieni 2011 r. Decyzja ta została przekazana naszemu Muzeum (opiekunowi zbiorów) dzień po upływie terminu ważności umowy wypożyczenia, pozostawiając arcydzieła bez uregulowania ochrony prawnej.
Informujemy również, że Muzeum Narodowe w Krakowie w grudniu ub. roku podpisało umowę z Patrimonio National na realizację dwóch wystaw (w Madrycie i w Krakowie), włączonych do programu oprawy prezydencji Polski w UE. Negocjacje w sprawie współpracy MNK z Patrimonio Nacional trwały ponad 4 lata. W scenariuszu żadnej z tych wystaw oraz na żadnym etapie negocjacji nie był ujęty obraz Leonarda. Przyjazd arcydzieł z kolekcji królewskiej Patrimonio Nacional nie był też nigdy warunkowany wypożyczeniem ""Damy z gronostajem"".
Kraków, 2 marca 2010
OŚWIADCZENIE I
Powrót obrazu Leonarda da Vinci do Krakowa w przewidywalnym terminie stoi pod znakiem zapytania.
Muzeum Narodowe w Krakowie od października 2009 roku przedstawiło Fundacji Książąt Czartoryskich, właścicielowi arcydzieła, pięć różnych miejsc w naszych Oddziałach jako propozycji na ekspozycję obrazu. Pan Adam Zamoyski, Prezes Fundacji, kolejno je odrzucał. Ostatecznie, w listopadzie 2010 roku zaakceptował osobiście przeznaczenie na ten cel dwóch sal w Pałacu Biskupa Erazma Ciołka, a w grudniu ubiegłego roku pisemnie zaakceptował też scenariusz tej ekspozycji. MNK potwierdza gotowość przyjęcia obrazu i udostępnienia go publiczności wiosną br. po otrzymaniu decyzji Fundacji Książąt Czartoryskich o ostatecznym terminie jego zwrotu do Krakowa.
Aktualnie dzieło jest wypożyczone na wystawę „Leonardo da Vinci – Dama z gronostajem i inne arcydzieła ze zbiorów Muzeum Książąt Czartoryskich w Krakowie” na Zamku Królewskim w Warszawie. Ekspozycja w stolicy została zamknięta 14 lutego br. Zgodnie z zawartą trójstronnie umową wypożyczenia pomiędzy MNK a Zamkiem Królewskim i Fundacją, obraz powinien być zwrócony do Muzeum Narodowego w Krakowie do końca lutego bieżącego roku.
Wbrew poczynionym ustaleniom, obecnie Zarząd Fundacji Książąt Czartoryskich, w osobie Prezesa Zamoyskiego warunkuje zwrot dzieła Leonarda do Krakowa wyrażeniem zgody przez Generalnego Konserwatora Zabytków na wyjazd ""Damy z gronostajem"" na wystawę w Berlinie.
W związku z powyższym MNK nie może w chwili obecnej podać precyzyjnej daty powrotu obrazu do Krakowa.
Kraków, 18 lutego 2011
W dniu 5 marca 2011 roku w „Corriere Della Sera” ukazał się artykuł Berlino e Varsavia a duello per la Dama di Leonardo autorstwa Natale Marii Sereny dotyczący wyjazdu ""Damy z gronostajem"" Leonarda da Vinci na wystawę do National Gallery w Londynie i braku zgody Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego na wyjazd tego obrazu do Berlina na wystawę włoskiego portretu renesansowego. W artykule tym ukazała się informacja, że MKiDN wydało zgodę na wypożyczenie ""Damy z gronostajem"" na wystawę do Londynu w zamian za przyjazd do Polski 80 prac mistrza angielskiego romantyzmu Williama Turnera.
Muzeum Narodowe w Krakowie oświadcza, że od 2008 roku wspólnie z Turner Contemporary – Margate i Bucerius Kunst Forum – Hamburg przygotowuje samodzielnie i bez udziału Fundacji Książąt Czartoryskich wystawę „Turner. Malarz żywiołów”. Ekspozycja ta nie miała nigdy żadnego związku z opisywaną wystawą w Londynie i wyjazdem ""Damy z gronostajem"". Zatem projekt ten to samodzielne i niezależne od innych wydarzeń wystawienniczych w Polsce przedsięwzięcie Muzeum Narodowego w Krakowie.
Jak już wcześniej informowaliśmy, w grudniu ub. roku Muzeum podpisało umowę z Patrimonio Nacional de España na realizację dwóch wystaw (w Madrycie i w Krakowie). Negocjacje w sprawie współpracy z Patrimonio Nacional trwały ponad cztery lata. W scenariuszu żadnej z tych wystaw oraz na żadnym etapie negocjacji nie uwzględniano obrazu Leonarda. Przyjazd arcydzieł z kolekcji królewskiej Patrimonio Nacional nie był też nigdy warunkowany wypożyczeniem ""Damy z gronostajem"".
Oświadczenie II
Podczas konferencji prasowej Zarządu Fundacji Książąt Czartoryskich w dn. 1 marca 2011 r. zostało przedstawionych opinii publicznej kilka niezgodnych z prawdą informacji. Prezes Fundacji Adam Zamoyski zasugerował też, że Fundacja nie zamierza wywiązywać się z dawno zawartych umów, ani dotrzymywać danego słowa.
Jak zostało przekazane w komunikacie z dnia 18 lutego 2011 roku, Muzeum Narodowe w Krakowie było i jest nadal gotowe przyjąć obraz Leonarda da Vinci wraz z pozostałymi arcydziełami z kolekcji Książąt Czartoryskich i udostępnić je publiczności po ich powrocie z Warszawy. Muzeum dowiedziało się jednak na wspomnianej konferencji, że wbrew dotychczasowym ustaleniom, Zarząd Fundacji Książąt Czartoryskich w dalszym ciągu warunkuje zwrot dzieła Leonarda do Krakowa uchyleniem zakazu wywozu ""Damy z gronostajem"" na wystawę w Berlinie, wydanym przez Generalnego Konserwatora Zabytków, Wiceministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Ponadto, w tej samej formie, Muzeum dowiedziało się, że wbrew zapisom łączącym nas z Fundacją od 2005 roku umów, nie będzie informowane ani o postępach prac remontowych, ani o terminie zakończenia remontu. Trzeba w tym miejscu przypomnieć, że Muzeum Narodowe w Krakowie w dalszym ciągu płaci Fundacji pełną kwotę czynszu za pusty budynek przy ulicy św. Jana 19. Stan ten ma trwać przez cały czas planowanego przez Fundację remontu.
Pomijając MNK jako sygnatariusza umowy z Zamkiem Królewskim w Warszawie i Fundacją, Prezes Adam Zamoyski podjął jednostronnie decyzję o pozostawieniu i eksponowaniu obrazów Leonarda da Vinci i Rembrandta van Rijn w Warszawie do czasu wyjazdu ""Damy z gronostajem"" do National Gallery w Londynie, tj. do jesieni 2011 r. Decyzja ta została przekazana naszemu Muzeum (opiekunowi zbiorów) dzień po upływie terminu ważności umowy wypożyczenia, pozostawiając arcydzieła bez uregulowania ochrony prawnej.
Informujemy również, że Muzeum Narodowe w Krakowie w grudniu ub. roku podpisało umowę z Patrimonio National na realizację dwóch wystaw (w Madrycie i w Krakowie), włączonych do programu oprawy prezydencji Polski w UE. Negocjacje w sprawie współpracy MNK z Patrimonio Nacional trwały ponad 4 lata. W scenariuszu żadnej z tych wystaw oraz na żadnym etapie negocjacji nie był ujęty obraz Leonarda. Przyjazd arcydzieł z kolekcji królewskiej Patrimonio Nacional nie był też nigdy warunkowany wypożyczeniem ""Damy z gronostajem"".
Kraków, 2 marca 2010
OŚWIADCZENIE I
Powrót obrazu Leonarda da Vinci do Krakowa w przewidywalnym terminie stoi pod znakiem zapytania.
Muzeum Narodowe w Krakowie od października 2009 roku przedstawiło Fundacji Książąt Czartoryskich, właścicielowi arcydzieła, pięć różnych miejsc w naszych Oddziałach jako propozycji na ekspozycję obrazu. Pan Adam Zamoyski, Prezes Fundacji, kolejno je odrzucał. Ostatecznie, w listopadzie 2010 roku zaakceptował osobiście przeznaczenie na ten cel dwóch sal w Pałacu Biskupa Erazma Ciołka, a w grudniu ubiegłego roku pisemnie zaakceptował też scenariusz tej ekspozycji. MNK potwierdza gotowość przyjęcia obrazu i udostępnienia go publiczności wiosną br. po otrzymaniu decyzji Fundacji Książąt Czartoryskich o ostatecznym terminie jego zwrotu do Krakowa.
Aktualnie dzieło jest wypożyczone na wystawę „Leonardo da Vinci – Dama z gronostajem i inne arcydzieła ze zbiorów Muzeum Książąt Czartoryskich w Krakowie” na Zamku Królewskim w Warszawie. Ekspozycja w stolicy została zamknięta 14 lutego br. Zgodnie z zawartą trójstronnie umową wypożyczenia pomiędzy MNK a Zamkiem Królewskim i Fundacją, obraz powinien być zwrócony do Muzeum Narodowego w Krakowie do końca lutego bieżącego roku.
Wbrew poczynionym ustaleniom, obecnie Zarząd Fundacji Książąt Czartoryskich, w osobie Prezesa Zamoyskiego warunkuje zwrot dzieła Leonarda do Krakowa wyrażeniem zgody przez Generalnego Konserwatora Zabytków na wyjazd ""Damy z gronostajem"" na wystawę w Berlinie.
W związku z powyższym MNK nie może w chwili obecnej podać precyzyjnej daty powrotu obrazu do Krakowa.
Kraków, 18 lutego 2011