Oskar Kolberg
Zapisy muzyki ludowej zebrane w monografiach regionalnych ukazywał w szerokim kontekście kulturowym, które dla jego następców są nieocenionym źródłem wiedzy o folklorze dziewiętnastowiecznej Polski. Mało znane dziś dzieła Kolberga wpisują się w popularny wówczas nurt kompozycji wykorzystujących motywy ludowe. Choć publicystyka Kolberga ujawnia znajomość dziejów muzycznych i bieżącego życia muzycznego, to do historii przeszedł przede wszystkim jako niestrudzony badacz tradycji ludowych, które dokumentował z pełną świadomością ich znaczenia dla kultury polskiej.
Prowadzenie: Bożena Lewandowska – etnomuzykolog. Ukończyła studia muzykologiczne w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Tam też uzyskała stopień doktora na podstawie dysertacji Folklor muzyczny polskiej Orawy. Charakterystyka właściwości i problem diachronii. Jako pracownik naukowy Instytutu Muzykologii UJ prowadzi zajęcia dydaktyczne z etnomuzykologii obejmujące tradycyjne kultury muzyczne Europy, Azji, Afryki i obu Ameryk. Główne zainteresowania badawcze to muzyka ludowa polskich Karpat i muzyka folkowa. Jest członkiem jury wielu przeglądów i konkursów folklorystycznych, w tym Międzynarodowego Festiwalu Folkloru Ziem Górskich w Zakopanem.
ZOBACZ POZOSTAŁE SPOTKANIA Z CYKLU