Medale lane i problem "oryginału" w medalierstwie
Zapraszamy na kolejny wykład z organizowanego w Muzeum im. Emeryka Hutten-Czapskiego cyklu "Numizmatyka czyli co?".
O wykładzie:
Każdy lany medal jest powtórzeniem (odlewem, kopią) poprzedzającej go formy: modelu wykonanego w innym materiale, lub też wcześniejszego egzemplarza. Kolejne odlewy popularnych medali powstawały w ciągu wieków w nieustającym procesie. W wypadku najwcześniejszych medali nowożytnych pytanie o "oryginał" jest zarówno pytaniem o ich "pierwszą formę", wymaga więc szczególnego zastanowienia. Czy zachowały się "oryginały" wczesnych dzieł medalierskich, czy też mamy do czynienia wyłącznie z ich późniejszymi odlewami? Czym różnią się od siebie wczesne i późne egzemplarze tego samego typu medalu? Z jakiej klasy dzieł składają się najważniejsze światowe kolekcje medalierskie? Na te i inne pytania odpowiadać będziemy w trakcie wykładu.
Prowadzenie:
Agnieszka Smołucha-Sładkowska - doktorantka w Instytucie Historii Sztuki UJ, redaktor w wydawnictwie IRSA. Specjalizuje się w medalierstwie włoskim XV i XVI w.
Każdy lany medal jest powtórzeniem (odlewem, kopią) poprzedzającej go formy: modelu wykonanego w innym materiale, lub też wcześniejszego egzemplarza. Kolejne odlewy popularnych medali powstawały w ciągu wieków w nieustającym procesie. W wypadku najwcześniejszych medali nowożytnych pytanie o "oryginał" jest zarówno pytaniem o ich "pierwszą formę", wymaga więc szczególnego zastanowienia. Czy zachowały się "oryginały" wczesnych dzieł medalierskich, czy też mamy do czynienia wyłącznie z ich późniejszymi odlewami? Czym różnią się od siebie wczesne i późne egzemplarze tego samego typu medalu? Z jakiej klasy dzieł składają się najważniejsze światowe kolekcje medalierskie? Na te i inne pytania odpowiadać będziemy w trakcie wykładu.
Prowadzenie:
Agnieszka Smołucha-Sładkowska - doktorantka w Instytucie Historii Sztuki UJ, redaktor w wydawnictwie IRSA. Specjalizuje się w medalierstwie włoskim XV i XVI w.