Od wzornictwa do dizajnu
Kanwą wykładu będą wybrane eksponaty wystawy "Z drugiej strony rzeczy".
Po zmianach ustrojowych Polacy zaczęli inaczej rozumieć rolę wzornictwa. W latach 90. był to wyraz wolności twórczej czy podążania za zachodnią stylistyką. Producenci zaczęli doceniać wzornictwo dopiero na przełomie wieków, stosując je głównie w wyrobach wizerunkowych. Istotne zmiany nastąpiły w kolejnej dekadzie, gdy z podwykonawców powoli stawaliśmy się producentami. Zmianę przeszła również sztuka użytkowa – od obiektów artystyczno-unikatowych do opartych na pomyśle czy eksperymencie. Do jeszcze innych wartości odwołuje się najmłodsze pokolenie twórców dostrzegające problemy społeczne czy tożsamościowe. Wszystkie te działania powoli doprowadzają do odbudowy rodzimego wzornictwa. Zmiany te utrwalił język. W końcu XX wieku termin "wzornictwo" zaczęto zastępować słowem "dizajn".
Prowadzenie: prof. dr hab. Czesława Frejlich – wykładowczyni na krakowskiej i warszawskiej ASP. Do końca lat 90. pracowała jako projektantka wzornictwa. W latach 2001–2016 redaktor naczelna ogólnopolskiego kwartalnika "2+3D". Kuratorka wystaw i autorka publikacji poświęconych wzornictwu. Kuratorka wystawy "Z drugiej strony rzeczy. Polski dizajn po roku 1989" w MNK.
Prowadzenie: prof. dr hab. Czesława Frejlich – wykładowczyni na krakowskiej i warszawskiej ASP. Do końca lat 90. pracowała jako projektantka wzornictwa. W latach 2001–2016 redaktor naczelna ogólnopolskiego kwartalnika "2+3D". Kuratorka wystaw i autorka publikacji poświęconych wzornictwu. Kuratorka wystawy "Z drugiej strony rzeczy. Polski dizajn po roku 1989" w MNK.