O różnych sposobach definiowania komiksu i tym, co z tego wynika
W XX wieku kilkakrotnie zmieniało się podejście krytyków do komiksu, a wraz z nim zmieniały się też jego definicje. A od tego, jak komiks definiowano, zależało, które opowieści rysunkowe były obejmowane tą nazwą, które zaś z owego zbioru wyłączano.
Owocowało to również wyznaczaniem daty narodzin komiksu jako gatunku artystycznego i przekładało się na to, w jaki sposób pisano jego historię. W moim wykładzie chciałbym zaproponować prześledzenie dziejów komiksu, oglądanych przez pryzmat zmian, jakie zachodziły w myśleniu o nim i znajdowały odzwierciedlenie w jego definicjach.
Prowadzenie: Prof. dr hab. Jerzy Szyłak – (ur. 1960). Autor szeregu prac o komiksie oraz przemianach zachodzących w kulturze współczesnej. Do jego najbardziej znanych publikacji należą "Komiks: świat przerysowany" (1998), "Komiks w kulturze ikonicznej XX wieku" (1999) oraz "Zgwałcone oczy. Komiksowe obrazy przemocy seksualnej" (2001), "Gra ciałem. O obrazach kobiet w kulturze współczesnej" (2002). Był czas, kiedy sam próbował sił jako rysownik komiksowy, ale obecnie ogranicza się jedynie do pisania scenariuszy dla innych twórców. W jego twórczości komiksowej widać wyraźne dążenie do prowokacji, naruszania konwencji gatunkowych i granic dobrego smaku oraz eksplorowania obszarów pogranicznych.
Prowadzenie: Prof. dr hab. Jerzy Szyłak – (ur. 1960). Autor szeregu prac o komiksie oraz przemianach zachodzących w kulturze współczesnej. Do jego najbardziej znanych publikacji należą "Komiks: świat przerysowany" (1998), "Komiks w kulturze ikonicznej XX wieku" (1999) oraz "Zgwałcone oczy. Komiksowe obrazy przemocy seksualnej" (2001), "Gra ciałem. O obrazach kobiet w kulturze współczesnej" (2002). Był czas, kiedy sam próbował sił jako rysownik komiksowy, ale obecnie ogranicza się jedynie do pisania scenariuszy dla innych twórców. W jego twórczości komiksowej widać wyraźne dążenie do prowokacji, naruszania konwencji gatunkowych i granic dobrego smaku oraz eksplorowania obszarów pogranicznych.