Nieforemna kształtność: sztuka książki i drôleries (XII–XIII wiek)
Cytat, pochodzący ze sławnej Apologii, w roku 1124 skierowanej przez św. Bernarda z Clairvaux (1090–1153) do zaprzyjaźnionego z nim Wilhelma, opata St. Thierry (1085–1148), jest nie tylko głosem sprzeciwu ze strony surowego świata cysterskiego wobec przepychu sztuki klasztorów benedyktyńskich.
Niezwykle trafnie oddając charakter ludzko-zwierzęcych hybryd i innych fantastycznych stworzeń, licznie występujących w rzeźbionych kapitelach kolumn i reliefach stall, bardzo częstych jako motywy dekoracji marginalnej rękopisów w XII i XIII wieku nieuchronnie wkracza w pole rozważań natury estetycznej. Staje się zatem dobrym pretekstem do dyskusji nad korzeniami artystycznymi i możliwymi znaczeniami ideowymi średniowiecznych drôleries.
Prowadzenie: dr Katarzyna Płonka-Bałus – absolwentka Instytutu Historii Sztuki UJ, doktoryzowała się na podstawie pracy poświęconej zagadnieniom niderlandzkiego malarstwa książkowego XV wieku, które pozostaje nadal jej głównym polem badawczym. Od początku związana z MNK – najpierw z Muzeum, a następnie z Biblioteką Książąt Czartoryskich – sprawuje merytoryczną opiekę nad kolekcją średniowiecznych rękopisów iluminowanych. Jest członkiem ICOM, CODART (Curators of Duch Art) oraz Historians of Netherlandish Art, autorką publikacji z zakresu malarstwa książkowego, a od roku 2009 wykładowczynią w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego.
Prowadzenie: dr Katarzyna Płonka-Bałus – absolwentka Instytutu Historii Sztuki UJ, doktoryzowała się na podstawie pracy poświęconej zagadnieniom niderlandzkiego malarstwa książkowego XV wieku, które pozostaje nadal jej głównym polem badawczym. Od początku związana z MNK – najpierw z Muzeum, a następnie z Biblioteką Książąt Czartoryskich – sprawuje merytoryczną opiekę nad kolekcją średniowiecznych rękopisów iluminowanych. Jest członkiem ICOM, CODART (Curators of Duch Art) oraz Historians of Netherlandish Art, autorką publikacji z zakresu malarstwa książkowego, a od roku 2009 wykładowczynią w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego.