Idź do treści strony
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

Nagroda Generalnego Konserwatora Zabytków

Nagroda Generalnego Konserwatora Zabytków

20.04.2009
poniedziałek

Nagroda Generalnego Konserwatora Zabytków

Muzeum Narodowe w Krakowie zostało laureatem konkursu „Zabytek Zadbany”, organizowanego przez Generalnego Konserwatora Zabytków. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego doceniło kompleksową rewaloryzację Pałacu Biskupa Erazma Ciołka – Oddziału Muzeum Narodowego w Krakowie.
Nagroda – pamiątkowy emblemat oraz dyplom - została wręczona dyrekcji Muzeum, podczas uroczystych obchodów Międzynarodowego Dnia Ochrony Zabytków, 17 kwietnia 2009, w Bazylice oo. Bernardynów w Leżajsku.

Generalna odnowa Pałacu Biskupa Erazma Ciołka przy ul. Kanoniczej 17 została przeprowadzona w latach 1999-2006 dzięki dotacji z Narodowego Funduszu Rewaloryzacji Zabytków Krakowa. Pałac Biskupa Erazma Ciołka to jeden z niewielu tak wielkich i reprezentacyjnych XVI-wiecznych pałaców miejskich. Dwa gotyckie budynki przedzielone wjazdem przekazała kapituła krakowska biskupowi płockiemu Ciołkowi. Przebudował je w latach 1503-1505 na wielki dwór z sienią - najokazalszy dom przy tej ulicy. Wspaniały portal w sieni odkuł mistrz włoski Franciszek Florentczyk. Po śmierci biskupa Ciołka w jego domu, a nie w Pałacu Biskupim, mieszkali biskup Piotr Tomicki, a potem kardynał Jerzy Radziwiłł. Ten ostatni znacznie rozbudował rezydencję tworząc na najwyższej kondygnacji oficyny zachodniej piękną galerię kolumnową z zapierającym dech widokiem na Wisłę. Szwedzi zniszczyli pałac, a potem kapitule zabrali go Austriacy. Przez dwa ostatnie wieki był m.in. siedzibą aresztu miejskiego i policji, a nawet było tam wiezienie dla księży, Urząd Probierczy i Studio Filmów Animowanych. Tak zdewastowali go użytkownicy, że stracił reprezentacyjny charakter i popadł w ruinę.

Przy okazji badań konserwatorskich prowadzonych pod kierunkiem dr. Andrzeja Fischingera dokonano cennych odkryć. Rewelacją okazała się dwunawowa sień, jakich w Krakowie już nie ma, przedzielona późnogotyckimi słupami pokrytymi rzeźbą, podobnymi do tych na dziedzińcu Collegium Maius. Odsłonięto piękne piwnice wsparte na filarach, kryjących w sobie elementy gotyckich kolumn, w salach fragmenty fresków (m.in. z herbem biskupa Tomickiego), polichromie z różnych epok, średniowieczne i rensansowe okna, autentyczne belki ze stropów, piękne detale architektoniczne.

W roku 2007 w Pałacu otwarte zostały dwie stałe galerie prezentujące kolekcje Muzeum Narodowego w Krakowie. Na 1. piętrze znajduje się wystawa „Sztuka Dawnej Polski. XII-XVIII wiek”, gdzie można oglądać dzieła polskiej sztuki średniowiecznej, renesansowej i barokowej. Na parterze umieszczona została wystawa „Sztuka Cerkiewna Dawnej Rzeczypospolitej”. Obok stałych ekspozycji zbiorów Pałac jest również siedzibą dwóch działów naukowych: Działu I – Polskiego malarstwa i rzeźby do roku 1764 oraz Działu XVIII – Sztuki Cerkiewnej. Znajduje się tutaj także Pracownia Konserwacji Malarstwa i Rzeźby.

W oparciu o wystawy znajdujące się w Pałacu prowadzona jest tutaj szeroka działalność edukacyjna.