Minister Bogdan Zdrojewski w Muzeum Narodowym w Krakowie
Minister Bogdan Zdrojewski w Muzeum Narodowym w Krakowie
"Zakupy były możliwe dzięki staraniom Muzeum o środki w ramach programów operacyjnych Ministra Kultury: „Kolekcje”, priorytety: „Kolekcje muzealne” oraz „Regionalne Kolekcje Sztuki Współczesnej”. Dofinansowanie ze strony MKiDN wyniosło łącznie 426,5 tys. zł.
Podczas uroczystego pokazu nabytych dzieł Minister Bogdan Zdrojewski wskazał na wzrastającą efektywność i skuteczność nabywania, pozyskiwania i odzyskiwania różnego rodzaju dzieł sztuki należących do polskiego dziedzictwa.
„Dzisiejsze wydarzenie w Muzeum Narodowym w Krakowie to przykład pozyskania dzieł sztuki pochodzących ze zbiorów prywatnych na rzecz instytucji narodowej. Proces ten trwa w wielu instytucjach narodowych, ale rzadko udaje się pozyskać dzieła tak cenne, stanowiące pewnego rodzaju zbiór, w dość krótkim czasie za kwotę, którą państwo polskie było w stanie wyasygnować. Muzeum Narodowe w Krakowie w czasie ostatnich 4 lat otrzymało z MKiDN na tego typu zakupy kwotę ok. 1,2 mln zł. Należy jednak podkreślić, że są to kwoty nieekwiwalentne względem wartości nabytych dzieł. Jedną z przyczyn tego, że prywatni właściciele coraz chętniej lokują swoje kolekcje w instytucjach narodowych, jest profesjonalna opieka nad tymi zbiorami, którą gwarantują te instytucje. Obrazy trafiające do muzeów poddawane są zabiegom rekonstrukcyjnym i konserwatorskim. Dzięki temu udaje się zapobiec ich dalszej degradacji. Stanowi to ważny argument w naszych negocjacjach z prywatnymi kolekcjonerami, którzy są coraz bardziej skłonni powierzać swoje zbiory instytucjom takim, jak Muzeum Narodowe w Krakowie” – powiedział Bogdan Zdrojewski, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego podczas uroczystości w Sukiennicach.
Depozyty rodziny Tarnowskich, złożone na przechowanie w 1939 r., mają istotne znaczenie dla będącej w posiadaniu Muzeum Narodowego w Krakowie kolekcji sztuki europejskiej. Wchodzą one w podstawowy zasób dzieł znajdujących się w stałej ekspozycji sztuki europejskiej ze zbiorów krakowskiego Muzeum i weszły do kanonu naukowego historii sztuki.
Muzeum podjęło starania o pozyskanie na własność reprezentacyjnych, wysokiej klasy dzieł z kolekcji Rodziny Tarnowskich, gdyż bez nich przekaz powstającej ekspozycji byłby niepełny. „Pozyskanie obecnie na polskim rynku sztuki obrazów tej klasy, ugruntowanych już – poprzez stałą ekspozycję i liczne wystawy – w świadomości tak zwykłych odbiorców sztuki, jak znawców przedmiotu, w tym znaczących historyków sztuki, nie jest możliwe, a zatem wykupienie ich od dotychczasowych właścicieli było jedyną i niepowtarzalną okazją. Wszystkie eksponowane w tym czasie obrazy przeszły w naszym Muzeum gruntowną konserwację i znajdują się w bardzo dobrym stanie. Dzięki przyznanej przez Ministra Bogdana Zdrojewskiego dotacji Muzeum wzbogaci się o pięć obrazów, w tym o znakomity przykład malarstwa tzw. caravaggionistów – „Zaparcie się świętego Piotra” z 1. poł. XVII wieku” – podkreśliła Zofia Gołubiew, Dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie.
Galeria Sztuki Polskiej XX wieku Muzeum Narodowego w Krakowie zawiera szeroką prezentację dzieł artystów polskich od ok. 1890 r. do czasów współczesnych. Jest to jedna z największych i najnowocześniejszych galerii sztuki nowoczesnej w Polsce, a liczba jej zbiorów niejednokrotnie przewyższa ilość obiektów przechowywanych w niektórych samodzielnych instytucjach muzealnych, zajmujących się sztuką współczesną. „Aplikowanie naszego Muzeum do programu operacyjnego Ministerstwa miało na celu uzupełnienie kolekcji polskiej sztuki współczesnej o wybitne dzieła sztuki najnowszej autorstwa uznanych artystów, z przeznaczeniem do stałej „Galerii Sztuki Polskiej XX wieku"" oraz do ich prezentacji w ramach inicjatyw, takich jak Galeria Żywa, obejmująca cykl wystaw zsynchronizowany z działaniami edukacyjnymi, dyskusjami, wykładami i akcjami, skierowanymi do szerokiego kręgu odbiorców i specjalistów. Dzieła starannie wyselekcjonowano z uwzględnieniem charakteru istniejącej już kolekcji i dobrano tak, aby będąc same w sobie obiektami klasy galeryjnej, jednocześnie w sposób przejrzysty obrazowały bogactwo zjawisk artystycznych 2. poł. XX wieku” – zaznaczył Marek Świca, Wicedyrektor ds. Naukowych i Zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie.