Luca Giordano zwany "fa presto"
Zapraszamy na wykład pt. "Luca Giordano zwany 'fa presto' i jego produkcja malarska. Fenomen warsztatu artystycznego w epoce baroku. Na przykładzie obrazu "Ucieczka do Egiptu" z MNK".
Spotkanie poświęcone będzie malarskiemu fenomenowi epoki baroku, w osobie Luki Giordano (1634-1705) artysty – wywodzącego się z Neapolu uznawanego za najpłodniejszego twórcę XVII-wiecznego malarstwa, bez precedensu na tle dziejów sztuki. Giordano, w swoim czasie słynny i zasypywany licznymi zamówieniami artysta, obdarzony sporym talentem malarskim i umiejętnością żonglowania artystycznymi konwencjami, posiadał nie mniejszy twórczy temperament, pozwalający mu w zaskakująco szybkim czasie tworzyć coraz to nowe obrazy o tematyce religijnej, alegorycznej i historycznej. Z tego powodu często nazywany był 'fa presto', czyli 'robiący szybko' (podobno potrzebował tylko jednego dnia na ukończenie sporego płótna).
Na przykładzie dwóch dzieł z krakowskiego Muzeum Narodowego, uznawanych za prace tego artysty, w tym przedstawieniu "Ucieczki do Egiptu" (z Europeum), oraz "Wieczerzy w Emaus", rozważymy w jaki sposób mogły wyglądać praktyki warsztatowe artysty i jaką rolę odgrywali w nim pomocnicy mistrza, nieodzowni dla podołania licznym zleceniom. Obrazy krakowskie przeanalizujemy, poznając również ich inne wersje zachowane na świecie, co zbytnio nie dziwi, ze względu na malarską produkcję artysty tworzącego dla różnych, nie tylko rodzimych zleceniodawców.
Prowadzenie: prof. dr hab. Juliusz A. Chrościcki, Filip Chmielewski (MNK); zaproszony gość: ks. prof. dr hab. Andrzej Witko (UPJP II, Katedra Historii Sztuki Nowożytnej).
Na przykładzie dwóch dzieł z krakowskiego Muzeum Narodowego, uznawanych za prace tego artysty, w tym przedstawieniu "Ucieczki do Egiptu" (z Europeum), oraz "Wieczerzy w Emaus", rozważymy w jaki sposób mogły wyglądać praktyki warsztatowe artysty i jaką rolę odgrywali w nim pomocnicy mistrza, nieodzowni dla podołania licznym zleceniom. Obrazy krakowskie przeanalizujemy, poznając również ich inne wersje zachowane na świecie, co zbytnio nie dziwi, ze względu na malarską produkcję artysty tworzącego dla różnych, nie tylko rodzimych zleceniodawców.
Prowadzenie: prof. dr hab. Juliusz A. Chrościcki, Filip Chmielewski (MNK); zaproszony gość: ks. prof. dr hab. Andrzej Witko (UPJP II, Katedra Historii Sztuki Nowożytnej).