{baseAction::__('GO_TO_CONTENT')}
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

Konferencja „O miejsce książki w historii sztuki”

Konferencja „O miejsce książki w historii sztuki”

05-07.12.2012
środa -piątek

Konferencja „O miejsce książki w historii sztuki”

W dniach 5-7 grudnia 2012 r. w salach Biblioteki Jagiellońskiej, Muzeum Narodowego w Krakowie oraz Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie odbyła się konferencja naukowa pt. "O miejsce książki w historii sztuki".
Głównym celem obrad było podkreślenie roli książki w kształtowaniu sztuki, inicjowaniu i rozpowszechnianiu zachodzących w niej zmian, a także przywrócenie pamięci o książce jako przedmiocie pięknym i ekskluzywnym.
Sesja ta, zorganizowana przez Krakowski Oddział Stowarzyszenia Historyków Sztuki we współpracy z Muzeum Narodowym w Krakowie, była jednym z wydarzeń towarzyszących wystawie ""Witold Chomicz. Przypomnienie"" (ze zbiorów Ziyada Raoofa), która obecnie prezentowana jest w Gmachu Głównym MNK.

Miejsce: Muzeum Narodowe w Krakowie, Biblioteka Jagiellońska, Akademia Sztuk Pięknych

Organizator: Krakowski Oddział Stowarzyszenia Historyków Sztuki we współpracy z MNK

Program konferencji „O miejsce książki w historii sztuki”

Środa, 5 grudnia 2012
Biblioteka Jagiellońska, sala konferencyjna, wejście od ul. Oleandry 3

9.00 – 9.30
Przywitanie gości i rozpoczęcie obrad przez dyrektora Biblioteki Jagiellońskiej Zdzisława Pietrzyka i prezes Krakowskiego Oddziału Stowarzyszenia Historyków Sztuki Joannę Daranowską-Łukaszewską
Przewodniczący obrad: Zdzisław Pietrzyk (dyrektor Biblioteki Jagiellońskiej)

9.30 – 9.50
Katarzyna Płonka-Bałus (Kraków), „Metody historii sztuki w badaniu miniatur średniowiecznych”

9.50 – 10.10
Magdalena Łanuszka (Kraków), „Dekoracje rękopisu Godzinek (Ms Czart 3467)”

10.10 – 10.30
Agnieszka Smołucha-Sładkowska (Kraków), „Przedstawienia kondotierów na miniaturach w kodeksach włoskich w XV wieku”

10.30 – 10.50
Kinga Kowza (Warszawa), „Kilka słów o Godzinkach z Chantilly, czyli rzecz o astrologii”

10.50 – 11.10
Iwona Długopolska (Kraków), „Druk jako sztuka. Szata typograficzna inkunabułów”

11.10 – 11.30
Przerwa

Przewodniczący obrad: Joanna Daranowska-Łukaszewska (prezes Krakowskiego Oddziału Stowarzyszenia Historyków Sztuki)
11.30 – 11.50
Agnieszka Perzanowska (Kraków), „Orientalne inspiracje w introligatorstwie krakowskim XVI wieku”

11.50 – 12.10
Maria Jaźwińska, „Rzeczywistość i fantazja – drukowane relacje misjonarzy, podróżników i entuzjastów jako źródło poznania sztuki Dalekiego Wschodu”

12.10 – 12.30
Joanna A. Tomicka (Warszawa), „Liber pulcher. O przykładach paryskiej i lyońskiej typografii wytwornej XVI wieku”

12.30 – 12.50
Janina Dzik (Kraków), „Ryciny w Menologium seu brevis (1698) Fortunata Huebero – nieznane wzory ikonograficzne i ich znaczenie”
12.50 – 13.10
Małgorzata Pokorska-Primus (Kraków), „Od Spektaklu cnót, sztuk i nauk do Monument du costume. Sztuka książki we Francji XVIII wieku”

13.30 – 13.50
Beata Frey-Stecowa (Kraków), „Ilustrowane księgi w bibliotece krakowskich kanoników regularnych loretańskich. Kilka słów o metodzie hipotetycznej rekonstrukcji księgozbioru”

13.50 – 14.10
Dyskusja

14.10 – 15.40
Otwarcie wystawy książki artystycznej ze zbiorów Biblioteki Jagiellońskiej. Przerwa

Przewodniczący obrad: Andrzej Betlej (Dyrektor Instytutu Historii Sztuki UJ)
15.40 – 16.00
Małgorzata Smorąg-Różycka (Kraków), „Obraz polemiczny. Kilka uwag o wybranych miniaturach bizantyńskich”

16.00 – 16.20
Waldemar Deluga (Warszawa), „O drukach lwowskich z przełomu XVII i XVIII wieku ilustrowanych drzeworytami Nikodema Zubrzyckiego”

16.20 – 16.40
Aleksandra Sulikowska (Warszawa), „Księgi i ikony, a problem wzorów ikonograficznych”

16.40 – 17.00
Agnieszka Gronek (Kraków), „Niderlandzkie źródła obrazowe kijowskiego wzornika – Triodionu Kwiecistego (Kijów 1631)”

17.00 – 17.20
Anna Warzecha (Kraków), „Rola grafiki książkowej w nowożytnym hafciarstwie kijowskim”

17.20 – 17.40
Przerwa

17.40 – 18.00
Piotr Jaworski (Warszawa), „Początki europejskiej literatury numizmatycznej i jej rola w upowszechnieniu antycznej ikonografii monetarnej w Polsce XVI wieku”

18.00 – 18.20
Bartłomiej Czarski (Warszawa), „Antyczne motywy numizmatyczne w emblematach Andreasa Alciatusa w kontekście źródeł literackich w XVI wieku”

18.20 – 18.40
Franciszek Skibiński (Toruń), „Książka i grafika o tematyce architektonicznej w kulturze nowożytnych Prus. Nowe ustalenia i perspektywy badawcze”

18. 40 – 19.00
Dyskusja

Czwartek, 6 grudnia 2012
Muzeum Narodowe w Krakowie, Gmach Główny, sala konferencyjna, al. 3 Maja 1

9.00 – 9.10
Otwarcie drugiego dnia obrad przez dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie Zofię Gołubiew

Przewodniczący obrad: Marek Świca (wicedyrektor ds. naukowych i zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie)
9.10 – 9.30
Michał Myśliński (Kraków), „Introligatorzy krakowscy w XIX wieku w świetle dokumentów cechowych”

9.30 – 9.50
Leszek J. Sibila (Kraków), „Artystyczne oprawy książkowe i wybrane projekty opraw książkowych, dyplomów i tek adresowych krakowskiego mistrza introligatorskiego Roberta Jahody z lat 1900–1939. Ze zbiorów Muzeum Historycznego Miasta Krakowa”

9.50 –10.10
Ewa Łukaszewicz-Jędrzejewska (Wrocław), „W labiryncie ornamentu – koncepcje edytorskie XIX-wiecznych wzorników”

10.10 – 10.30
Anežka Šimková (Ołomuniec), „Rukopisné modlitební knížky 18. a 19. století jako fenomén výtvarné kultury Čech a Moravy”

10.30 – 10.50
Aneta Czarnecka (Warszawa), „Hans Thoma – Kalendermacher. Ilustrowane projekty »wiecznego kalendarza«”

10.50 – 11.10
Ewa Frąckowiak (Warszawa), „Buchkunstbewegung. Batalia o piękną książkę w Niemczech po 1900 roku na wybranych przykładach ze zbiorów Gabinetu Rycin i Rysunków Muzeum Narodowego w Warszawie”

11.10 – 11.30
Przerwa

11.30 – 11.50
Anna Grochala (Warszawa), „Śpiewy historyczne Juliana Ursyna Niemcewicza i ich rola w kształtowaniu wizji dziejów narodowych Polaków”

11.50. – 12.10
Piotr Rosiński (Kielce), „Ilustracje i ilustratorzy dzieł Stefana Żeromskiego w latach 1898–1925”

12.10 – 12.30
Agata Miatkowska-Gołdyn (Poznań), „Baśniowa rewolucja. Ilustracje do norweskich baśni ludowych Asbjørnsena i Moe a rozwój neoromantyzmu w Norwegii 2. połowy XIX wieku”

12.30 – 12.50
Ewa Rutkiewicz, „Rola ilustracji w książkach dla dzieci w 2. połowie XIX i początku XX wieku”

12.50 – 13.10
Dyskusja

13.10 – 15.00
Otwarcie wystawy prac studentów Akademii Sztuk Pięknych w gmachu Muzeum Narodowego
Przerwa

Przewodniczący obrad: Wacław Walecki (kierownik Centrum Badawczego Bibliografii Polskiej Estreicherów w UJ i Collegium Columbinum – Krakowskiego Wydawnictwa Naukowego)
15.00 – 15.20
Jolanta Czerzniewska (Warszawa), „Stanisława Kostki Potockiego woluminy antykwarskie z rycinami jako książki-muzea służące upowszechnianiu historii sztuki”

15.20 – 15.40
Kamila Pijanowska (Warszawa), „Wytworność i taniość. O Albumie malarzy polskich w sztychach z tekstem objaśniającym prof. Henryka Struvego”

15.40 – 16.00
Katarzyna Podniesińska (Kraków), „Ekslibrisy polskie o znanej proweniencji w zbiorach graficznych Muzeum Narodowego w Krakowie”

16.00 – 16.20
Magdalena Laskowska (Kraków), „Bibliofilskie inspiracje w twórczości Witolda Chomicza”

16.20 – 16.40
Martyna Dąbrowska (Kraków), „Wpływ piśmiennictwa Młodej Polski na szatę graficzną książek w twórczości artystów następnych pokoleń”

16.40 – 17.00
Dyskusja

17.00 – 17.20
Przerwa

17.20 – 17.40
Piotr Hordyński (Kraków), „Czy istnieje książka artystyczna”

17.40 – 18.00
Klaudia Socha (Kraków), „Na czym polega piękno książki”

18.00 – 18.20
Anna Baranowa (Kraków), „Omne esse ex forma est. O księgach Zbigniewa Makowskiego”
18.20 – 18. 40
Janusz Antos (Kraków), „O księgach Janiny Kraupe-Świderskiej”

19.40 – 19. 00
Magda Czubińska (Kraków), „Książka Aliny Kalczyńskiej”

19.00 – 19.20
Krystyna Kulig-Janarek (Kraków), „Xięga Bałwochwalcza Brunona Schulza”

19.20 – 20.00
Dyskusja i prezentacja Xięgi Bałwochwalczej ze zbiorów Biblioteki Jagiellońskiej

---
Piątek, 7 grudnia 2012
Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie, sala konferencyjna Wydziału Sztuk Przemysłowych, ul. Smoleńsk 9

9.00 – 9.10
Otwarcie trzeciego dnia obrad przez Rektora Akademii Sztuk Pięknych Stanisława Tabisza

Przewodniczący obrad: Andrzej Ziębliński (Dziekan Wydziału Form Przemysłowych ASP)

9.10 – 9.30
Jadwiga Wielgut-Walczak (Kraków), „Książka jako medium artystyczne w twórczości pedagogów Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie – na przykładzie wystaw w Galerii Jednej Książki”

9.30 – 9.50
Agnieszka Jankowska-Marzec (Kraków), „Książka jako »biografia« współczesnego artysty. Bogusław Bachorczyk i jego dzieła”

9.50 – 10.10
Gina Renotiere (Ołomuniec), „Autorská kniha 20. století – cesta rehabilitacje umělecké knižní kultury”

10.10 – 10.30
Hana Bartošová (Ołomuniec), „Knižní obálky a česká výtvarná avantgarda”

10.30 – 10.50
Olga Kich-Masłej (Kraków), „Wartości artystyczne książek ukraińskiego wydawnictwa Ababahalamaha”

10.50 – 11.10
Przerwa

11.10 – 11.30
Janusz L. Dobesz (Wrocław), „Miejsce książki w krajobrazie kultury”

11.30 – 11.50
Renata Pacyna (Wrocław), „Książka artystyczna jako koncepcja typografii w przestrzeni”

11.50 – 12.10
Bernadeta Stano (Kraków), „Edycja tekstu w przestrzeni. Pytania o granice książki”

12.10 – 12.30
Elżbieta Laskowska (Warszawa), „Ojej! Książka! Współcześni karykaturzyści polscy o książkach, ich twórcach i odbiorcach”

12.30 – 13.00
Dyskusja

13.00 - wernisaż wystawy Stanisława Tabisza w Galerii Jednej Książki „Dziennik rysowany nocą” (Biblioteka ASP, ul. Smoleńsk 9)