{baseAction::__('GO_TO_CONTENT')}
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

Josif Władimirow i koncepcja „rozumowych oczu”

Simon Uszakow, Mandylion, 1658

Josif Władimirow i koncepcja „rozumowych oczu”

MNK Gmach Główny

al. 3 Maja 1, 30-062 Kraków
28.02.2020
piątek
18:00 - 18:45
wstęp wolny
Traktat Josifa Władimirowa bardzo długo miał złą sławę wśród historyków sztuki, badających ikony metodą tzw. teologii ikony. Uważany był za wyraz krytykowanych tendencji okcydentalizujących w dziejach malarstwa Cerkwi, które miały rzekomo doprowadzić malarstwo ikonowe do upadku. Czy taki pogląd jest uzasadniony? Co wspólnego z Władimirowem mają ikony Simona Uszakowa?
Zapraszamy na kolejny wykład historyka sztuki z cyklu poszerzającego skojarzenia związane z malarstwem Cerkwi.

O cyklu:
Pomyśl teraz o ikonie. Tak, tej bizantyńskiej i tej późniejszej też. Zamknij oczy… Co widzisz? Założę się, że obraz malowany na desce. Koniecznie na desce. Najlepiej w technice temperowej. I dużo złota. Zwłaszcza tło całe skąpane musi być w złocie. I Chrystusa, i Marię, i świętych pewnie widzisz. Wszyscy w ujęciu na wprost. Sztywno. Sztywne są też szaty. Nie ma modelunku światłocieniowego. A trójwymiarowości to już na pewno nie ma. „Ale tak ma być!” – jakiś przemądrzały głos szepcze Ci w głowie – „Tak nakazuje przecież prastary kanon ikony!”. A poza tym ikonę się pisze, a nie maluje, prawda? A może warto inaczej?

Prowadzenie:
Dr Magdalena Ludera – historyk sztuki, magisterium (2008) i doktorat (2014) obronione w Instytucie Historii Sztuki UJ, pracownik naukowy MNK, autor publikacji z zakresu sztuki późnonowożytnej i postbizantyńskiej, w tym książki Gabriel Sławiński – późnobarokowy malarz w służbie Kościoła i Cerkwi. Prowadziła zajęcia dydaktyczne na krakowskich i katowickich uczelniach, a także lekcje i warsztaty na temat sztuki od XII do XXI wieku jako wieloletni współpracownik Sekcji Edukacji MNK. Jej zainteresowania ogniskują się wokół późnonowożytnego malarstwa i grafiki Europy Środkowej, a także nowożytnego i nowoczesnego malarstwa Cerkwi oraz metodologii jego badań.

magdalenaludera.pl