Obiekt dostępny dla niepełnosprawnych ruchowo Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo eye facebook facebookflickr flickr googleplus googleplusinstagram instagram pinterest pinterest searchsearchtwitter twitterwifi Zakaz fotografowania youtube youtube wheelchair Listgridheart kir Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Calendar Calendar Calendar Logo
Josif Władimirow i koncepcja „rozumowych oczu”
Cykl: Ikona inaczej - wykłady

Josif Władimirow i koncepcja „rozumowych oczu”

Simon Uszakow, Mandylion, 1658

Cykl: Ikona inaczej - wykłady
Josif Władimirow i koncepcja „rozumowych oczu”

Gmach Główny

al. 3 Maja 1, 30-062 Kraków
28.02.2020
piątek
18:00 - 18:45
wstęp wolny
Traktat Josifa Władimirowa bardzo długo miał złą sławę wśród historyków sztuki, badających ikony metodą tzw. teologii ikony. Uważany był za wyraz krytykowanych tendencji okcydentalizujących w dziejach malarstwa Cerkwi, które miały rzekomo doprowadzić malarstwo ikonowe do upadku. Czy taki pogląd jest uzasadniony? Co wspólnego z Władimirowem mają ikony Simona Uszakowa?
Zapraszamy na kolejny wykład historyka sztuki z cyklu poszerzającego skojarzenia związane z malarstwem Cerkwi.

O cyklu:
Pomyśl teraz o ikonie. Tak, tej bizantyńskiej i tej późniejszej też. Zamknij oczy… Co widzisz? Założę się, że obraz malowany na desce. Koniecznie na desce. Najlepiej w technice temperowej. I dużo złota. Zwłaszcza tło całe skąpane musi być w złocie. I Chrystusa, i Marię, i świętych pewnie widzisz. Wszyscy w ujęciu na wprost. Sztywno. Sztywne są też szaty. Nie ma modelunku światłocieniowego. A trójwymiarowości to już na pewno nie ma. „Ale tak ma być!” – jakiś przemądrzały głos szepcze Ci w głowie – „Tak nakazuje przecież prastary kanon ikony!”. A poza tym ikonę się pisze, a nie maluje, prawda? A może warto inaczej?

Prowadzenie:
Dr Magdalena Ludera – historyk sztuki, magisterium (2008) i doktorat (2014) obronione w Instytucie Historii Sztuki UJ, pracownik naukowy MNK, autor publikacji z zakresu sztuki późnonowożytnej i postbizantyńskiej, w tym książki Gabriel Sławiński – późnobarokowy malarz w służbie Kościoła i Cerkwi. Prowadziła zajęcia dydaktyczne na krakowskich i katowickich uczelniach, a także lekcje i warsztaty na temat sztuki od XII do XXI wieku jako wieloletni współpracownik Sekcji Edukacji MNK. Jej zainteresowania ogniskują się wokół późnonowożytnego malarstwa i grafiki Europy Środkowej, a także nowożytnego i nowoczesnego malarstwa Cerkwi oraz metodologii jego badań.

magdalenaludera.pl
Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję