Inspiracje Vigelanda
W zbiorach EUROPEUM znajduje się wczesna rzeźba norweskiego rzeźbiarza Gustava Vigelanda "Pocałunek". Śmiałość naturalizmu spotyka się w niej z fascynacją smukłymi proporcjami rzeźb gotyckich.
Na czym polegała wyjątkowość wczesnej twórczości Vigelanda - rzeźbiarza, który już jako młody i mało znany artysta zafascynował Stanisława Przybyszewskiego?
Wywodzący się z purytańskiego środowiska Vigeland twierdził, że jego dzieciństwo pozostało w nim na zawsze. Inspirowała go ludzka natura we wszystkich aspektach, także tych najmroczniejszych i wstydliwych. Jeśli zaś podejmował tematy biblijne, zawsze krążył wokół motywów grzechu i potępienia. Z planowanego tryptyku monumentalnych dzieł ukończył tylko "Piekło" i "Wskrzesznie Umarłych", zapytany o "Raj" odparł, że raju jest w stanie sobie wyobrazić. Wyjazd do Francji przyniósł urzeczenie twórczością Rodina oraz gotycką rzeźbą kamienną. Gotyk odegrał bardzo istotną rolę w kształtowaniu się artystycznej osobowości Vigelanda – pod koniec lat 90. XIX wieku rzeźbiarz pracował przy konserwacji katedry w Trondheim, gdzie nie tylko rekonstruował rzeźby, ale tworzył własne dzieła w duchu sztuki gotyckiej - świadczące o potędze artystycznej wizji.
O inspiracjach Vigelanda, zanim stał się najlepiej rozpoznawalnym norweskim rzeźbiarzem, a jego monumentalne dzieła wizytówką Oslo, opowie Agata Małodobry, kuratorka wystawy "Na drogach duszy". Gustav Vigleland a rzeźba polska około 1900 (rok 2010), adiunkt w Dziale Sztuki Współczesnej MNK.
Przeczytaj na naszym blogu:
Tematem wykładów z cyklu "Od romanizmu do akademizmu i nie tylko" są dzieła sztuki znajdujące się w stałej ekspozycji w EUROPEUM. Każdy z tych obiektów stanowi punkt wyjścia do szerszego omówienia działalności artysty będącego autorem danego dzieła ukazanym na szerszym tle epoki, w której działał.
Zobacz pozostałe wykłady