Ikona Trójcy Świętej
Zapraszamy na wykład pt. "Ikona Trójcy Świętej z połowy XVIII wieku w otoczeniu świętych trzech obrządków – apoteoza Matki Bożej, apoteoza unii kościelnej, apoteoza dawnej Rzeczypospolitej" podczas którego opisana zostanie złożona ikonografia dzieła, na którą składają się różnorodne wątki teologiczne i propagandowe, związane m.in. z niezwykłą w niej obecnością świętych z zakonu jezuitów.
Ta ikona nie wyróżnia się szczególnie walorami artystycznymi. Jest natomiast niezwykłym świadkiem epoki. Obecni w niej reprezentanci trzech obrządków, jak również święci z Polski, Rusi i Litwy nadają jej szczególną rangę – swego rodzaju apoteozy dawnej Rzeczypospolitej.
Prowadzenie: dr hab. Mirosław Piotr Kruk, prof. UG – Pracownik Muzeum Narodowego w Krakowie od 1996 roku. W 2000 roku zatrudniony w Dziale Sztuki Cerkiewnej MNK (od 2011 opiekun kolekcji), gdzie przygotowuje wystawy i opracowuje zbiory. Od 2000 r. jest równocześnie pracownikiem naukowo-dydaktycznym Uniwersytetu Gdańskiego (od 2012 kierownik Zakładu Historii Sztuki Średniowiecznej w Instytucie Historii Sztuki). Autor kilku monografii i kilkudziesięciu artykułów naukowych, w sumie ponad stu publikacji. Kurator czterech wystaw w Muzeum Narodowym w Krakowie poświęconych: sztuce staroruskiej („Sacralia Ruthenica”, 2006), greckiemu malarstwu ikonowemu („Niebiański Splendor”, 2007), sztuce ludowej Huculszczyzny i inspirowanej nią sztuce akademickiej w 40. rocznicę śmierci Stanisława Vincenza („Na wysokiej połoninie”, 2011) oraz odkryciom archeologicznym w miejscu legendarnych Grodów Czerwieńskich („Czerwień – gród między Wschodem a Zachodem”, 2013). Obecnie realizuje grant Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki pt. „Katalog ikon XIV–XVI wieku w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie. Opracowanie i publikacja”. Zadanie realizowane jest we współpracy z krakowskimi instytucjami naukowymi: LANBOZ, ASP, AGH oraz Instytutami Chemii, Geologii i Slawistyki UJ.
Prowadzenie: dr hab. Mirosław Piotr Kruk, prof. UG – Pracownik Muzeum Narodowego w Krakowie od 1996 roku. W 2000 roku zatrudniony w Dziale Sztuki Cerkiewnej MNK (od 2011 opiekun kolekcji), gdzie przygotowuje wystawy i opracowuje zbiory. Od 2000 r. jest równocześnie pracownikiem naukowo-dydaktycznym Uniwersytetu Gdańskiego (od 2012 kierownik Zakładu Historii Sztuki Średniowiecznej w Instytucie Historii Sztuki). Autor kilku monografii i kilkudziesięciu artykułów naukowych, w sumie ponad stu publikacji. Kurator czterech wystaw w Muzeum Narodowym w Krakowie poświęconych: sztuce staroruskiej („Sacralia Ruthenica”, 2006), greckiemu malarstwu ikonowemu („Niebiański Splendor”, 2007), sztuce ludowej Huculszczyzny i inspirowanej nią sztuce akademickiej w 40. rocznicę śmierci Stanisława Vincenza („Na wysokiej połoninie”, 2011) oraz odkryciom archeologicznym w miejscu legendarnych Grodów Czerwieńskich („Czerwień – gród między Wschodem a Zachodem”, 2013). Obecnie realizuje grant Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki pt. „Katalog ikon XIV–XVI wieku w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie. Opracowanie i publikacja”. Zadanie realizowane jest we współpracy z krakowskimi instytucjami naukowymi: LANBOZ, ASP, AGH oraz Instytutami Chemii, Geologii i Slawistyki UJ.