{baseAction::__('GO_TO_CONTENT')}
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

Ikona Trójcy Świętej

Ikona Trójcy Świętej z połowy XVIII wieku w otoczeniu świętych trzech obrządków – apoteoza Matki Bożej, apoteoza unii kościelnej, apoteoza dawnej Rzeczypospolitej, dr hab. Mirosław Piotr Kruk: Ołtarz Boży, ikona, Ruś zachodnia, 1759, płótno, olej

Ikona Trójcy Świętej

MNK Ciołek

ul. Kanonicza 17, 31-002 Kraków
02.04.2017
niedziela
13:30
wstęp wolny
Zapraszamy na wykład pt. "Ikona Trójcy Świętej z połowy XVIII wieku w otoczeniu świętych trzech obrządków – apoteoza Matki Bożej, apoteoza unii kościelnej, apoteoza dawnej Rzeczypospolitej" podczas którego opisana zostanie złożona ikonografia dzieła, na którą składają się różnorodne wątki teologiczne i propagandowe, związane m.in. z niezwykłą w niej obecnością świętych z zakonu jezuitów.
Ikona Trójcy Świętej z połowy XVIII wieku w otoczeniu świętych trzech obrządków – apoteoza Matki Bożej, apoteoza unii kościelnej, apoteoza dawnej RzeczypospolitejTa ikona nie wyróżnia się szczególnie walorami artystycznymi. Jest natomiast niezwykłym świadkiem epoki. Obecni w niej reprezentanci trzech obrządków, jak również święci z Polski, Rusi i Litwy nadają jej szczególną rangę – swego rodzaju apoteozy dawnej Rzeczypospolitej.


Prowadzenie: dr hab. Mirosław Piotr Kruk, prof. UG – Pracownik Muzeum Narodowego w Krakowie od 1996 roku. W 2000 roku zatrudniony w Dziale Sztuki Cerkiewnej MNK (od 2011 opiekun kolekcji), gdzie przygotowuje wystawy i opracowuje zbiory. Od 2000 r. jest równocześnie pracownikiem naukowo-dydaktycznym Uniwersytetu Gdańskiego (od 2012 kierownik Zakładu Historii Sztuki Średniowiecznej w Instytucie Historii Sztuki). Autor kilku monografii i kilkudziesięciu artykułów naukowych, w sumie ponad stu publikacji. Kurator czterech wystaw w Muzeum Narodowym w Krakowie poświęconych: sztuce staroruskiej („Sacralia Ruthenica”, 2006), greckiemu malarstwu ikonowemu („Niebiański Splendor”, 2007), sztuce ludowej Huculszczyzny i inspirowanej nią sztuce akademickiej w 40. rocznicę śmierci Stanisława Vincenza („Na wysokiej połoninie”, 2011) oraz odkryciom archeologicznym w miejscu legendarnych Grodów Czerwieńskich („Czerwień – gród między Wschodem a Zachodem”, 2013). Obecnie realizuje grant Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki pt. „Katalog ikon XIV–XVI wieku w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie. Opracowanie i publikacja”. Zadanie realizowane jest we współpracy z krakowskimi instytucjami naukowymi: LANBOZ, ASP, AGH oraz Instytutami Chemii, Geologii i Slawistyki UJ.