Idź do treści strony
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

II Edycja "Galerii Filmu"

II Edycja "Galerii Filmu"

MNK Gmach Główny

al. 3 Maja 1, 30-062 Kraków
04.02.2012
sobota

II Edycja "Galerii Filmu"

Galeria Filmu to propozycja wprowadzenia filmu w obręb muzeum sztuki, zainicjowana w 2010 roku jako działanie towarzyszące Galerii Sztuki Polskiej XX wieku w Muzeum Narodowym w Krakowie.
Odwołując się do medium filmowego, poszerza możliwość aktywnego poznawania sztuk wizualnych. Galeria Filmu stanowi łącznik między artystami, kuratorami, krytykami a publicznością odwiedzającą Muzeum. Poszerza kompetencje odbiorców, zachęcając ich do aktywniejszego i regularniejszego kontaktu zarówno ze sztuką współczesną, jak i z interesującymi działaniami filmowymi.

Zaproszeni do Galerii Filmu wykładowcy zakreślą interesujące obszary eksploracji na przecięciu sztuki, filmu i badań kulturowych, które pozwolą zapoznać się z kontekstami, do jakich sztuka aktualna bezpośrednio się odnosi.

KALENDARIUM luty - czerwiec 2012

soboty, godz. 16.00

EWA OPAŁKA: BORN IN FLAMES – WIZERUNKI POTWORNYCH KOBIET
Wykłady powadzone przez Ewę Opałkę koncentrują się na wyobrażeniu kobiety-potwora i kobiety-niszczycielki oraz sposobach ich prezentacji w usytuowanych na dwóch biegunach tradycjach filmowych: w gatunkowym kinie grozy z jednej strony, w feministycznym kinie niezależnym z drugiej. Wykłady będą próbą odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób konstruowanie postaci kobiet zagrażających ustalonemu porządkowi, wprowadzających w obręb filmowej diegezy prawdopodobieństwo całkowitej destrukcji, staje się przejawem dwóch skrajnie różnych strategii reprezentacji kobiecych podmiotów i ich seksualności, a także odmiennych sposobów oddziaływania na widza.
Prezentowane filmy zostaną poddane analizie w odniesieniu do koncepcji psychoanalitycznych i feministycznych (Barbary Creed, Andrei Weiss, Teresy de Lauretis, Patricii White).

04.02.2012
Różne gatunki potworów:
kobieta-wiedźma, kobieta-archaiczna matka, kobieta-potworne łono, wampiryczne lesbijki oraz dziewczyny zrodzone w płomieniach - wprowadzenie (fragmenty oraz materiały wizualne z filmów: "Obcy: ósmy pasażer Nostromo" Ridley Scott, "Egzorcysta" William Friedkin, "Carrie i Siostry" Brian de Palma, "The Haunting" Robert Wise, "Born in flames" Lizzy Borden)

03.03.2012
Please to meet you! - bliższe spotkania z kobietą – wiedźmą i z kobietą-potwornym łonem (fragmenty filmów: "Carrie i Siostry" Briana de Palmy, "Potomstwo" Davida Cronenberga)

31.03.2012
Lust for the Vampire – wizerunki wampirów-lesbijskich kochanek w horrorach wytwórni Hammer (fragmenty filmów: "Lust for the Vampire", "Twins of Evil", "The Vampire Lovers" "Roy Ward Baker")

SAMUEL NOWAK: SEKS, PRZEMOC I PRZYJEMNOŚCI KINA POPULARNEGO
Cykl wykładów wprowadzających widza w problematykę seksualności i przemocy w kinematografii hollywoodzkiej. Skupiając się na wybranych fenomenach, twórcach i tematach, prowadzący spróbuje wyjaśnić fenomen frekwencyjnych sukcesów i kulturowego znaczenia pozornie błahych filmów w kontekście ich społecznego funkcjonowania.

11.02.2011
Seks i śmierć – twórczość Paula Verhoevena ("Nagi instynkt" 1992, "Robocop" 1987, "Pamięć absolutna" 1990)
10.03.2012
Horror i przemiany kobiecej seksualności (saga "Zmierzch", "Egzorcyzmy Dorothy Mills" Agnès Merlet 2008) prowadzenie dr Anna Taszycka
12.05.2012
Dzieci, kino i przemoc popularna ("Terminator II" James Cameron 1990, "Indiana Jones i ostatnia krucjata" Steven Spielberg 1989, "Gremlins" Joe Dante 1984, "Critters" Steven Herek 1986 )
19.05.2012
Potwory i inni odmieńcy. Kino popularne i polityki tożsamościowe ("Obcy" Ridley Scott 1979, "X-man" Bryan Singer 2000, "Powrót Batmana" Tim Burton 1992)

KATARZYNA CZECZOT: KINO I HIPNOZA
Jeśli historię hipnozy uznać za historię inscenizacji, w których męski podmiot, zyskując władzę nad kobiecym ciałem, czerpie jednocześnie przyjemność z oglądania go, to w historii kina można widzieć zarówno powtórzenie tej relacji, jak i zarazem jej odwrócenie. Z jednej strony bowiem władza i prawo do rozkoszy zostają podczas seansu filmowego przyznane męskiemu widzowi, z drugiej to właśnie niepokój, że za pomocą ruchomych obrazów można przejąć nad oglądającymi całkowitą kontrolę, wydaje się najbardziej charakterystycznym rysem krytyki towarzyszącej początkom kinematografii.
Cykl „Kino i hipnoza” poświęcony jest podobieństwom i różnicom między seansem filmowym a seansem hipnotycznym. Podczas kolejnych wykładów omówione zostaną genderowe ujęcia historii hipnozy, biografie najsłynniejszych magnetyzerów i magnetyzowanych kobiet, w tym somnambuliczek-emancypantek, przedstawienia hipnozy w kinie, a także niektóre teorie dotyczące hipnotyzującego oddziaływania dzieła filmowego.
18.02.2012
„Poteżne oko” magnetyzera. Historia hipnozy w perspektywie gender ("Mesmer" Roger Spottiswoode 1994, "Scena hipnozy II – Film nr 991" bracia Lumières, "Chez le magnetiséur" Alice Guy 1897, "Magnetyzm serc" – rejestracja spektaklu w reżyserii Grzegorza Jarzyny)
17.03.2012
Czy somnabuliczki bywały emancypantkami? ("Bostończycy" James Ivory 1984) 28.04.2012 - Bohaterki urzecz(owi)one. Przedstawienia zahipnotyzowanych zbrodniarek i kobiet upadłych ("Les vampires: les yeux qui fascinent" Louis Feillade 1916, "Markiza O". 1976 i "Catherine de Heilbronn" 1980 Eric Rohmer) 02.06.2012
Seans filmowy a seans hipnotyczny – teorie kina propagandowego ("Triumf woli" Leni Riefensthal)

JOANNA OSTROWSKA: WIZERUNEK KOBIETY WE WSPÓŁCZESNYCH KONFLIKTACH ZBROJNYCH – KINO (JUGOSŁAWIA, IZRAEL, RWANDA)
Cykl wykładów skoncentrowanych na filmach ukazujących współczesne konflikty zbrojne – temat popularny, stający się często przyczynkiem do tworzenia obrazów patetycznych, patriotycznych, włączających się w strategie polityki historycznej. W opozycji do popularnego i stereotypowego obrazu kobiety – bezwolnej ofiary, którą należy ocalić – Ostrowska skoncentruje się na filmach zrywających z kliszami. Filmy te pokazują mikrohistorie, przełamują tabu, podejmując wciąż kontrowersyjne kwestie gwałtu wojennego, zamachów bombowych, sprawstwa kobiet. Jak współczesne kino radzi sobie z tego typu doświadczeniami? Czy unika charakterystycznej dla kina głównego nurtu stereotypizacji i klisz? Czy wizualizacja cierpienia kobiet we współczesnym kinie wpisuje się w szerszy kontekst kina kobiecego, a nawet feministycznego?
25.02.2012
Wzorce – obraz kobiety: bohaterki, sprawczynie, ofiary w okresie II Wojny Światowej ("Siedem piękności Pasqualino" Lina Wertmüller 1975)
24.03.2012
Gwałt jako broń wojenna – była Jugosławia ("Grbavica" Jasmila Zbanic 2006)
21.04.2012
Żołnierki/sąsiadki/bombiarki – Izraelki i Palestynki ("Drzewko cytrynowe" Eran Riklis 2008)
09.06.2012
Historia powojenna – „życie ze sprawcą/sprawczynią” ("Dzień, w którym odszedł Bóg" Philippe Van Leeuw 2009)

Patroni medialni: TVP Kraków, Modny Kraków, Ekrany Film&Media, Cracow Life, Krakow POST, POKA POKA, Stopklatka, Obieg, Fundacja Bęc Zmiana