II Edycja "Galerii Filmu"
II Edycja "Galerii Filmu"
Galeria Filmu to propozycja wprowadzenia filmu w obręb muzeum sztuki, zainicjowana w 2010 roku jako działanie towarzyszące Galerii Sztuki Polskiej XX wieku w Muzeum Narodowym w Krakowie.
Odwołując się do medium filmowego, poszerza możliwość aktywnego poznawania sztuk wizualnych. Galeria Filmu stanowi łącznik między artystami, kuratorami, krytykami a publicznością odwiedzającą Muzeum. Poszerza kompetencje odbiorców, zachęcając ich do aktywniejszego i regularniejszego kontaktu zarówno ze sztuką współczesną, jak i z interesującymi działaniami filmowymi.
Zaproszeni do Galerii Filmu wykładowcy zakreślą interesujące obszary eksploracji na przecięciu sztuki, filmu i badań kulturowych, które pozwolą zapoznać się z kontekstami, do jakich sztuka aktualna bezpośrednio się odnosi.
KALENDARIUM luty - czerwiec 2012
soboty, godz. 16.00
EWA OPAŁKA: BORN IN FLAMES – WIZERUNKI POTWORNYCH KOBIET
Wykłady powadzone przez Ewę Opałkę koncentrują się na wyobrażeniu kobiety-potwora i kobiety-niszczycielki oraz sposobach ich prezentacji w usytuowanych na dwóch biegunach tradycjach filmowych: w gatunkowym kinie grozy z jednej strony, w feministycznym kinie niezależnym z drugiej. Wykłady będą próbą odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób konstruowanie postaci kobiet zagrażających ustalonemu porządkowi, wprowadzających w obręb filmowej diegezy prawdopodobieństwo całkowitej destrukcji, staje się przejawem dwóch skrajnie różnych strategii reprezentacji kobiecych podmiotów i ich seksualności, a także odmiennych sposobów oddziaływania na widza.
Prezentowane filmy zostaną poddane analizie w odniesieniu do koncepcji psychoanalitycznych i feministycznych (Barbary Creed, Andrei Weiss, Teresy de Lauretis, Patricii White).
04.02.2012
Różne gatunki potworów: kobieta-wiedźma, kobieta-archaiczna matka, kobieta-potworne łono, wampiryczne lesbijki oraz dziewczyny zrodzone w płomieniach - wprowadzenie (fragmenty oraz materiały wizualne z filmów: "Obcy: ósmy pasażer Nostromo" Ridley Scott, "Egzorcysta" William Friedkin, "Carrie i Siostry" Brian de Palma, "The Haunting" Robert Wise, "Born in flames" Lizzy Borden)
03.03.2012
Please to meet you! - bliższe spotkania z kobietą – wiedźmą i z kobietą-potwornym łonem (fragmenty filmów: "Carrie i Siostry" Briana de Palmy, "Potomstwo" Davida Cronenberga)
31.03.2012
Lust for the Vampire – wizerunki wampirów-lesbijskich kochanek w horrorach wytwórni Hammer (fragmenty filmów: "Lust for the Vampire", "Twins of Evil", "The Vampire Lovers" "Roy Ward Baker")
SAMUEL NOWAK: SEKS, PRZEMOC I PRZYJEMNOŚCI KINA POPULARNEGO
Cykl wykładów wprowadzających widza w problematykę seksualności i przemocy w kinematografii hollywoodzkiej. Skupiając się na wybranych fenomenach, twórcach i tematach, prowadzący spróbuje wyjaśnić fenomen frekwencyjnych sukcesów i kulturowego znaczenia pozornie błahych filmów w kontekście ich społecznego funkcjonowania.
11.02.2011
Seks i śmierć – twórczość Paula Verhoevena ("Nagi instynkt" 1992, "Robocop" 1987, "Pamięć absolutna" 1990)
10.03.2012
Horror i przemiany kobiecej seksualności (saga "Zmierzch", "Egzorcyzmy Dorothy Mills" Agnès Merlet 2008) prowadzenie dr Anna Taszycka
12.05.2012
Dzieci, kino i przemoc popularna ("Terminator II" James Cameron 1990, "Indiana Jones i ostatnia krucjata" Steven Spielberg 1989, "Gremlins" Joe Dante 1984, "Critters" Steven Herek 1986 )
19.05.2012
Potwory i inni odmieńcy. Kino popularne i polityki tożsamościowe ("Obcy" Ridley Scott 1979, "X-man" Bryan Singer 2000, "Powrót Batmana" Tim Burton 1992)
KATARZYNA CZECZOT: KINO I HIPNOZA
Jeśli historię hipnozy uznać za historię inscenizacji, w których męski podmiot, zyskując władzę nad kobiecym ciałem, czerpie jednocześnie przyjemność z oglądania go, to w historii kina można widzieć zarówno powtórzenie tej relacji, jak i zarazem jej odwrócenie. Z jednej strony bowiem władza i prawo do rozkoszy zostają podczas seansu filmowego przyznane męskiemu widzowi, z drugiej to właśnie niepokój, że za pomocą ruchomych obrazów można przejąć nad oglądającymi całkowitą kontrolę, wydaje się najbardziej charakterystycznym rysem krytyki towarzyszącej początkom kinematografii.
Cykl „Kino i hipnoza” poświęcony jest podobieństwom i różnicom między seansem filmowym a seansem hipnotycznym. Podczas kolejnych wykładów omówione zostaną genderowe ujęcia historii hipnozy, biografie najsłynniejszych magnetyzerów i magnetyzowanych kobiet, w tym somnambuliczek-emancypantek, przedstawienia hipnozy w kinie, a także niektóre teorie dotyczące hipnotyzującego oddziaływania dzieła filmowego.
18.02.2012
„Poteżne oko” magnetyzera. Historia hipnozy w perspektywie gender ("Mesmer" Roger Spottiswoode 1994, "Scena hipnozy II – Film nr 991" bracia Lumières, "Chez le magnetiséur" Alice Guy 1897, "Magnetyzm serc" – rejestracja spektaklu w reżyserii Grzegorza Jarzyny)
17.03.2012
Czy somnabuliczki bywały emancypantkami? ("Bostończycy" James Ivory 1984) 28.04.2012 - Bohaterki urzecz(owi)one. Przedstawienia zahipnotyzowanych zbrodniarek i kobiet upadłych ("Les vampires: les yeux qui fascinent" Louis Feillade 1916, "Markiza O". 1976 i "Catherine de Heilbronn" 1980 Eric Rohmer) 02.06.2012
Seans filmowy a seans hipnotyczny – teorie kina propagandowego ("Triumf woli" Leni Riefensthal)
JOANNA OSTROWSKA: WIZERUNEK KOBIETY WE WSPÓŁCZESNYCH KONFLIKTACH ZBROJNYCH – KINO (JUGOSŁAWIA, IZRAEL, RWANDA)
Cykl wykładów skoncentrowanych na filmach ukazujących współczesne konflikty zbrojne – temat popularny, stający się często przyczynkiem do tworzenia obrazów patetycznych, patriotycznych, włączających się w strategie polityki historycznej. W opozycji do popularnego i stereotypowego obrazu kobiety – bezwolnej ofiary, którą należy ocalić – Ostrowska skoncentruje się na filmach zrywających z kliszami. Filmy te pokazują mikrohistorie, przełamują tabu, podejmując wciąż kontrowersyjne kwestie gwałtu wojennego, zamachów bombowych, sprawstwa kobiet. Jak współczesne kino radzi sobie z tego typu doświadczeniami? Czy unika charakterystycznej dla kina głównego nurtu stereotypizacji i klisz? Czy wizualizacja cierpienia kobiet we współczesnym kinie wpisuje się w szerszy kontekst kina kobiecego, a nawet feministycznego?
25.02.2012
Wzorce – obraz kobiety: bohaterki, sprawczynie, ofiary w okresie II Wojny Światowej ("Siedem piękności Pasqualino" Lina Wertmüller 1975)
24.03.2012
Gwałt jako broń wojenna – była Jugosławia ("Grbavica" Jasmila Zbanic 2006)
21.04.2012
Żołnierki/sąsiadki/bombiarki – Izraelki i Palestynki ("Drzewko cytrynowe" Eran Riklis 2008)
09.06.2012
Historia powojenna – „życie ze sprawcą/sprawczynią” ("Dzień, w którym odszedł Bóg" Philippe Van Leeuw 2009)
Patroni medialni: TVP Kraków, Modny Kraków, Ekrany Film&Media, Cracow Life, Krakow POST, POKA POKA, Stopklatka, Obieg, Fundacja Bęc Zmiana
Zaproszeni do Galerii Filmu wykładowcy zakreślą interesujące obszary eksploracji na przecięciu sztuki, filmu i badań kulturowych, które pozwolą zapoznać się z kontekstami, do jakich sztuka aktualna bezpośrednio się odnosi.
KALENDARIUM luty - czerwiec 2012
soboty, godz. 16.00
EWA OPAŁKA: BORN IN FLAMES – WIZERUNKI POTWORNYCH KOBIET
Wykłady powadzone przez Ewę Opałkę koncentrują się na wyobrażeniu kobiety-potwora i kobiety-niszczycielki oraz sposobach ich prezentacji w usytuowanych na dwóch biegunach tradycjach filmowych: w gatunkowym kinie grozy z jednej strony, w feministycznym kinie niezależnym z drugiej. Wykłady będą próbą odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób konstruowanie postaci kobiet zagrażających ustalonemu porządkowi, wprowadzających w obręb filmowej diegezy prawdopodobieństwo całkowitej destrukcji, staje się przejawem dwóch skrajnie różnych strategii reprezentacji kobiecych podmiotów i ich seksualności, a także odmiennych sposobów oddziaływania na widza.
Prezentowane filmy zostaną poddane analizie w odniesieniu do koncepcji psychoanalitycznych i feministycznych (Barbary Creed, Andrei Weiss, Teresy de Lauretis, Patricii White).
04.02.2012
Różne gatunki potworów: kobieta-wiedźma, kobieta-archaiczna matka, kobieta-potworne łono, wampiryczne lesbijki oraz dziewczyny zrodzone w płomieniach - wprowadzenie (fragmenty oraz materiały wizualne z filmów: "Obcy: ósmy pasażer Nostromo" Ridley Scott, "Egzorcysta" William Friedkin, "Carrie i Siostry" Brian de Palma, "The Haunting" Robert Wise, "Born in flames" Lizzy Borden)
03.03.2012
Please to meet you! - bliższe spotkania z kobietą – wiedźmą i z kobietą-potwornym łonem (fragmenty filmów: "Carrie i Siostry" Briana de Palmy, "Potomstwo" Davida Cronenberga)
31.03.2012
Lust for the Vampire – wizerunki wampirów-lesbijskich kochanek w horrorach wytwórni Hammer (fragmenty filmów: "Lust for the Vampire", "Twins of Evil", "The Vampire Lovers" "Roy Ward Baker")
SAMUEL NOWAK: SEKS, PRZEMOC I PRZYJEMNOŚCI KINA POPULARNEGO
Cykl wykładów wprowadzających widza w problematykę seksualności i przemocy w kinematografii hollywoodzkiej. Skupiając się na wybranych fenomenach, twórcach i tematach, prowadzący spróbuje wyjaśnić fenomen frekwencyjnych sukcesów i kulturowego znaczenia pozornie błahych filmów w kontekście ich społecznego funkcjonowania.
11.02.2011
Seks i śmierć – twórczość Paula Verhoevena ("Nagi instynkt" 1992, "Robocop" 1987, "Pamięć absolutna" 1990)
10.03.2012
Horror i przemiany kobiecej seksualności (saga "Zmierzch", "Egzorcyzmy Dorothy Mills" Agnès Merlet 2008) prowadzenie dr Anna Taszycka
12.05.2012
Dzieci, kino i przemoc popularna ("Terminator II" James Cameron 1990, "Indiana Jones i ostatnia krucjata" Steven Spielberg 1989, "Gremlins" Joe Dante 1984, "Critters" Steven Herek 1986 )
19.05.2012
Potwory i inni odmieńcy. Kino popularne i polityki tożsamościowe ("Obcy" Ridley Scott 1979, "X-man" Bryan Singer 2000, "Powrót Batmana" Tim Burton 1992)
KATARZYNA CZECZOT: KINO I HIPNOZA
Jeśli historię hipnozy uznać za historię inscenizacji, w których męski podmiot, zyskując władzę nad kobiecym ciałem, czerpie jednocześnie przyjemność z oglądania go, to w historii kina można widzieć zarówno powtórzenie tej relacji, jak i zarazem jej odwrócenie. Z jednej strony bowiem władza i prawo do rozkoszy zostają podczas seansu filmowego przyznane męskiemu widzowi, z drugiej to właśnie niepokój, że za pomocą ruchomych obrazów można przejąć nad oglądającymi całkowitą kontrolę, wydaje się najbardziej charakterystycznym rysem krytyki towarzyszącej początkom kinematografii.
Cykl „Kino i hipnoza” poświęcony jest podobieństwom i różnicom między seansem filmowym a seansem hipnotycznym. Podczas kolejnych wykładów omówione zostaną genderowe ujęcia historii hipnozy, biografie najsłynniejszych magnetyzerów i magnetyzowanych kobiet, w tym somnambuliczek-emancypantek, przedstawienia hipnozy w kinie, a także niektóre teorie dotyczące hipnotyzującego oddziaływania dzieła filmowego.
18.02.2012
„Poteżne oko” magnetyzera. Historia hipnozy w perspektywie gender ("Mesmer" Roger Spottiswoode 1994, "Scena hipnozy II – Film nr 991" bracia Lumières, "Chez le magnetiséur" Alice Guy 1897, "Magnetyzm serc" – rejestracja spektaklu w reżyserii Grzegorza Jarzyny)
17.03.2012
Czy somnabuliczki bywały emancypantkami? ("Bostończycy" James Ivory 1984) 28.04.2012 - Bohaterki urzecz(owi)one. Przedstawienia zahipnotyzowanych zbrodniarek i kobiet upadłych ("Les vampires: les yeux qui fascinent" Louis Feillade 1916, "Markiza O". 1976 i "Catherine de Heilbronn" 1980 Eric Rohmer) 02.06.2012
Seans filmowy a seans hipnotyczny – teorie kina propagandowego ("Triumf woli" Leni Riefensthal)
JOANNA OSTROWSKA: WIZERUNEK KOBIETY WE WSPÓŁCZESNYCH KONFLIKTACH ZBROJNYCH – KINO (JUGOSŁAWIA, IZRAEL, RWANDA)
Cykl wykładów skoncentrowanych na filmach ukazujących współczesne konflikty zbrojne – temat popularny, stający się często przyczynkiem do tworzenia obrazów patetycznych, patriotycznych, włączających się w strategie polityki historycznej. W opozycji do popularnego i stereotypowego obrazu kobiety – bezwolnej ofiary, którą należy ocalić – Ostrowska skoncentruje się na filmach zrywających z kliszami. Filmy te pokazują mikrohistorie, przełamują tabu, podejmując wciąż kontrowersyjne kwestie gwałtu wojennego, zamachów bombowych, sprawstwa kobiet. Jak współczesne kino radzi sobie z tego typu doświadczeniami? Czy unika charakterystycznej dla kina głównego nurtu stereotypizacji i klisz? Czy wizualizacja cierpienia kobiet we współczesnym kinie wpisuje się w szerszy kontekst kina kobiecego, a nawet feministycznego?
25.02.2012
Wzorce – obraz kobiety: bohaterki, sprawczynie, ofiary w okresie II Wojny Światowej ("Siedem piękności Pasqualino" Lina Wertmüller 1975)
24.03.2012
Gwałt jako broń wojenna – była Jugosławia ("Grbavica" Jasmila Zbanic 2006)
21.04.2012
Żołnierki/sąsiadki/bombiarki – Izraelki i Palestynki ("Drzewko cytrynowe" Eran Riklis 2008)
09.06.2012
Historia powojenna – „życie ze sprawcą/sprawczynią” ("Dzień, w którym odszedł Bóg" Philippe Van Leeuw 2009)
Patroni medialni: TVP Kraków, Modny Kraków, Ekrany Film&Media, Cracow Life, Krakow POST, POKA POKA, Stopklatka, Obieg, Fundacja Bęc Zmiana