Holenderscy portreciści Złotego Wieku i ich dzieła
Zapraszamy na wykład towarzyszący pokazowi obrazu Caspara Netschera "Portret damy" w Ośrodku Kultury Europejskiej EUROPEUM.
Obraz Caspara Netschera można zobaczyć do 5 lipca w Ośrodku Kultury Europejskiej EUROPEUM.
Tytuł wykładu: "Od skromnych wizerunków monochromatycznych z początku stulecia XVII, do późnobarokowych. Holenderscy portreciści Złotego Wieku i ich dzieła".
Prowadzenie: Filip Chmielewski - historyk sztuki, pracownik Działu Europejskiego Malarstwa i Rzeźby MNK.
Mieszkańcy XVII-wiecznej, już wolnej i niepodległej Republiki Zjednoczonych Prowincji - Holandii, odczuwali silną potrzebę zaprezentowania własnej osoby, co wiązało się także z pragnieniem uwiecznienia siebie jako dumnych obywateli nowego państwa. Naprzeciw tej potrzebie wyszli liczni artyści -portreciści posługujący się różnorodnymi konwencjami stylistycznymi i estetycznymi, realizujący zamówienia zamożnej klienteli.
Początkowo, patrycjat holenderski przedstawiano w oszczędnej, surowej konwencji malarstwa monochromatycznego, aby stopniowo w drugiej połowie stulecia z powodzeniem adaptować wzorce zapożyczone ze sztuki baroku, ale w wydaniu innych krajów europejskich. Nowa, kosmopolityczna moda przyczyniła się do powstania dystyngowanych i eleganckich w wyrazie, nierzadko chłodnych wizerunków reprezentujących nurt barokowego klasycyzmu w malarstwie.
Na wszystkich tych wizerunkach, tworzonych przez mistrzów gatunku takich jak Frans Hals, Gerard Terborch czy Caspar Netscher, wyczuwalna jest chęć przetrwania pozujących modeli, nawet dłużej niż było im to dane w rzeczywistości.
Zakup obrazu został dofinansowany ze środków MKiDN w ramach programu "Kolekcje – priorytet 4 – Kolekcje muzealne".
Tytuł wykładu: "Od skromnych wizerunków monochromatycznych z początku stulecia XVII, do późnobarokowych. Holenderscy portreciści Złotego Wieku i ich dzieła".
Prowadzenie: Filip Chmielewski - historyk sztuki, pracownik Działu Europejskiego Malarstwa i Rzeźby MNK.
Mieszkańcy XVII-wiecznej, już wolnej i niepodległej Republiki Zjednoczonych Prowincji - Holandii, odczuwali silną potrzebę zaprezentowania własnej osoby, co wiązało się także z pragnieniem uwiecznienia siebie jako dumnych obywateli nowego państwa. Naprzeciw tej potrzebie wyszli liczni artyści -portreciści posługujący się różnorodnymi konwencjami stylistycznymi i estetycznymi, realizujący zamówienia zamożnej klienteli.
Początkowo, patrycjat holenderski przedstawiano w oszczędnej, surowej konwencji malarstwa monochromatycznego, aby stopniowo w drugiej połowie stulecia z powodzeniem adaptować wzorce zapożyczone ze sztuki baroku, ale w wydaniu innych krajów europejskich. Nowa, kosmopolityczna moda przyczyniła się do powstania dystyngowanych i eleganckich w wyrazie, nierzadko chłodnych wizerunków reprezentujących nurt barokowego klasycyzmu w malarstwie.
Na wszystkich tych wizerunkach, tworzonych przez mistrzów gatunku takich jak Frans Hals, Gerard Terborch czy Caspar Netscher, wyczuwalna jest chęć przetrwania pozujących modeli, nawet dłużej niż było im to dane w rzeczywistości.
Zakup obrazu został dofinansowany ze środków MKiDN w ramach programu "Kolekcje – priorytet 4 – Kolekcje muzealne".