Hiszpański mistycyzm i nastrój
Zapraszamy na kolejne spotkanie z cyklu "Dyskusja nad obrazami i nie tylko..." zatytułowany "Hiszpański mistycyzm i nastrój. Nie tylko El Greca, wizja świętego Franciszka z Asyżu".
do przypomnienia ikonografii franciszkańskiej w wydaniu barokowych hiszpańskich mistrzów, stanie się prezentacja dotychczas nieeksponowanego wizerunku świętego z Asyżu, odznaczającego się wysoką klasą artystyczną i przedstawiającego Franciszka podczas modlitwy-roniącego łzy. Wizerunku, który dzisiaj już bez większych wątpliwości można zaliczyć do sztuki hiszpańskiej jej Złotego Wieku-XVII stulecia. Wraz z wybitnym znawcą i badaczem nowożytnego malarstwa Hiszpanii, prof. Andrzejem Witką, niejako „wydobędziemy” to interesujące i rzadkie dzieło z zapomnienia, przy tej okazji poruszając kwestie ikonograficzne oraz osadzając je we właściwym kontekście historyczno-artystycznym. Ponadto – proponując nową atrybucję obrazu, długo uważanego za prawdopodobne dzieło włoskie-autorstwa Guercina (nie bez znaczenia jest także możliwa do zrekonstruowania historia obrazu).
Analizowany, niecodzienny wizerunek świętego Franciszka-ascety z czaszką, ukazany zostanie na tle innych przedstawień „biedaczyny z Asyżu”, zwłaszcza autorstwa El Greca, w którego twórczości nieustannie powracała tematyka franciszkańska (w postaci licznych „natchnień”, wizji czy ekstaz tego świętego, wciąż powtarzanych przez artystę). Obraz krakowski może wypaść szczególnie interesująco w zestawieniu z siedlecką „Wizją św. Franciszka”-uznawaną za dzieło El Greca. Uzupełnieniem tej prezentacji będą inne wyobrażenia franciszkańskie z epoki, poza Hiszpanią popularne także w lombardzkim oraz bolońskim środowisku artystycznym, również pochodzące z pierwszej połowy XVII stulecia i tworzone przez grupę wyróżniających się artystów, nie mniej często niż Hiszpanie-podejmujących tematykę związaną ze św. Franciszkiem z Asyżu i jego działalnością.
Prowadzą: prof. dr hab. Juliusz A. Chrościcki, Filip Chmielewski;
Zaproszony gość: ks. prof. dr hab. Andrzej Witko (UP JPII);
Przewidziany jest również udział drugiego zaproszonego gościa, dr hab. Józefa Grabskiego (IRSA, UP JP II).
Prof. dr hab. Andrzej Witko, historyk sztuki, profesor zwyczajny w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Jana Pawła II w Krakowie, kierownik Katedry Historii Sztuki Nowożytnej tamże; obecnie-dyrektor Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie i Konserwator Archidiecezjalny. Badacz specjalizujący się w nowożytnej sztuce hiszpańskiej, ponadto-znawca ikonografii chrześcijańskiej i teolog duchowości. Autor publikacji omawiających zagadnienia szczególnie barokowej sztuki hiszpańskiej, w tym: „Cud w Sewilli. Sewilskie malarstwo siedemnastego wieku. Od wizji mistycznych do martwych natur” (2013).
Analizowany, niecodzienny wizerunek świętego Franciszka-ascety z czaszką, ukazany zostanie na tle innych przedstawień „biedaczyny z Asyżu”, zwłaszcza autorstwa El Greca, w którego twórczości nieustannie powracała tematyka franciszkańska (w postaci licznych „natchnień”, wizji czy ekstaz tego świętego, wciąż powtarzanych przez artystę). Obraz krakowski może wypaść szczególnie interesująco w zestawieniu z siedlecką „Wizją św. Franciszka”-uznawaną za dzieło El Greca. Uzupełnieniem tej prezentacji będą inne wyobrażenia franciszkańskie z epoki, poza Hiszpanią popularne także w lombardzkim oraz bolońskim środowisku artystycznym, również pochodzące z pierwszej połowy XVII stulecia i tworzone przez grupę wyróżniających się artystów, nie mniej często niż Hiszpanie-podejmujących tematykę związaną ze św. Franciszkiem z Asyżu i jego działalnością.
Prowadzą: prof. dr hab. Juliusz A. Chrościcki, Filip Chmielewski;
Zaproszony gość: ks. prof. dr hab. Andrzej Witko (UP JPII);
Przewidziany jest również udział drugiego zaproszonego gościa, dr hab. Józefa Grabskiego (IRSA, UP JP II).
Prof. dr hab. Andrzej Witko, historyk sztuki, profesor zwyczajny w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Jana Pawła II w Krakowie, kierownik Katedry Historii Sztuki Nowożytnej tamże; obecnie-dyrektor Muzeum Archidiecezjalnego w Krakowie i Konserwator Archidiecezjalny. Badacz specjalizujący się w nowożytnej sztuce hiszpańskiej, ponadto-znawca ikonografii chrześcijańskiej i teolog duchowości. Autor publikacji omawiających zagadnienia szczególnie barokowej sztuki hiszpańskiej, w tym: „Cud w Sewilli. Sewilskie malarstwo siedemnastego wieku. Od wizji mistycznych do martwych natur” (2013).