Obiekt dostępny dla niepełnosprawnych ruchowo Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo eye facebook facebookflickr flickr googleplus googleplusinstagram instagram pinterest pinterest searchsearchtwitter twitterwifi Zakaz fotografowania youtube youtube wheelchair Listgridheart kir Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Calendar Calendar Calendar Logo
 Grupa Krakowska: Leopold Lewicki

Grupa Krakowska: Leopold Lewicki

Grupa Krakowska: Leopold Lewicki

Gmach Główny

al. 3 Maja 1, 30-062 Kraków
14.12.2014
niedziela
11:00
wstęp wolny
Podczas spotkania z kustoszem MNK Anną Budzałek w Galerii Sztuki Polskiej XX wieku, przyjrzymy się obrazowi Leopolda Lewickiego "Spacer więźniów".
Leopold Lewicki (1906 - 1973)
Spacer więźniów, 1938
Ol.tekt., 35,5 x 35,8
Sygn. p.d.: LEWICKI
Depozyt Cezarego Pieczyńskiego

Artysta studiował w 1925-32 w krakowskiej ASP m.in. u Józefa Mehoffera i Fryderyka Pautscha oraz Józefa Pankiewicza (w oddziale paryskim 1930/31). Był członkiem Grupy Krakowskiej. Od 1936 roku mieszkał we Lwowie. Uprawiał malarstwo i grafikę; w latach międzywojennych nawiązywał swą twórczością do awangardowych kierunków sztuki europejskiej, zwłaszcza puryzmu i ekspresjonizmu oraz malarstwa Paula Klee i George'a Grosza. Widać to m.in. w najbardziej interesujących w jego dorobku, wielofiguralnych, intensywnie barwnych kompozycjach, malowanych z rozmachem krótkimi uderzeniami szpachli.

"Spacer więźniów" w swej treści odnosi się bezpośrednio do więziennej codzienności. Pozornie lapidarna scenka, przedstawiona niemal groteskowo i komicznie, jest radykalnym głosem, silnego zaangażowania w sprawy społeczne i polityczne artysty. Ciasno przylegające do siebie kukiełkowe postacie zgromadzone na więziennym spacerniaku, karnie poruszają się jeden za drugim. Uproszczone kształty ich sylwetek, surowe tło więziennych zabudowań po jednej stronie, skontrastowane zostały z mocno odcinającym się od tła kształtem drzewa po drugiej, to cała treść pracy. Formy zostały zamknięte w konturze, całość dopełnia zdecydowany kolor. Prostota treści i jej wymowa nadają pracy bardzo silny, emocjonalny wyraz.

ZOBACZ POZOSTAŁE SPOTKANIA Z KUSTOSZEM

Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję