{baseAction::__('GO_TO_CONTENT')}
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

Flamandzka moda portretowa we Florencji w XVII w.

Flamandzka moda portretowa we Florencji w XVII w.

MNK Wyspiański

pl. Sikorskiego 6, 31-115 Kraków
22.11.2014
sobota
12:00
bilety
Spotkanie przy obiekcie - portrecie przypisywanym J. Sustermansowi, połączone z wykładem nadzwyczajnym w ramach akcji wykupu depozytów z d. kolekcji tarnowskich z Dzikowa.



Na florenckim dworze Medyceuszy pracował niejeden artysta, rodzimego lub cudzoziemskiego pochodzenia. W tym ważnym ośrodku powstało niemało portretów kolejnych książąt żyjących w XVII stuleciu. Toskańskich władców, ich małżonki i dzieci, malował między innymi Flamand z pochodzenia, Justus Sustermans. Właśnie temu artyście, przypisywany jest wyróżniający się spośród innych wizerunków medycejskiego rodu, znakomity i efektowny portret młodzieńca.

Jak się okazało, do typowo barokowego, wystawnego portretu, pochodzącego z dawnej kolekcji dzikowskiej (a zakupionego w Rzymie przez Walerię i Feliksa Tarnowskich, jako dzieło van Dycka), zrealizowanego na modłę flamandzką, w van dyckowskim stylu, pozował 20-letni Francesco de Medici (1614-1634). Był on synem Wielkiego Księcia Toskanii, Kosmy II Medyceusza i Marii Magdaleny Austriaczki. Młodzieniec ukazany został tuż przed wyprawą na wojnę trzydziestoletnią, z której już nie powrócił. Identyfikacja samej postaci oraz rozpoznanie autora obrazu (ostatecznie nierozstrzygnięte), nastręczało badaczom w przeszłości wiele trudności. Mimo już całkiem sporej wiedzy na temat dzieła, jak też prawidłowego wskazania modela, kryje ono pewne tajemnice. Wizerunek ten, ukazany zostanie na tle innych dzieł z epoki portretów medycejskich, głównie autorstwa Justusa Sustermansa oraz mistrzów włoskich, ówczesnego florenckiego środowiska artystycznego, a także na tle wydarzeń epoki w której powstawały dworskie przedstawienia Medicich. Dla tych rozważań istotna jest panująca we Florencji maniera portretowa, pod znaczącym wpływem Antwerpii. Zaakcentowana zostanie wyjątkowość tego wybitnego portretu, rzadkiego w polskich zbiorach malarstwa zachodnioeuropejskiego.

Prowadzenie: Filip Chmielewski 

ZOBACZ POZOSTAŁE SPOTKANIA Z KUSTOSZEM