Boznańska i Wiedeń
Malarstwo Olgi Boznańskiej w oczywisty sposób osadzone jest w kontekście sztuki francuskiej. Jednak artystka należy także do szerokiego grona polskich twórców, którzy konfrontowali swoje dzieła z wiedeńskimi nurtami nowoczesności i z tutejszym rynkiem sztuki.
Polacy stale przysyłali tu obrazy i z Monachium i z Paryża. Boznańska wpisuje się w obydwa te kierunki artystycznych kontaktów w latach 1880-1914, a więc w czasie zagęszczenia zmian nowoczesnych nurtów sztuki w stolicy Austrii. Wystawiała tu indywidualnie i wraz ze "Sztuką", co jest istotne ze względu na sojusze artystyczne w jakie wchodzili polscy artyści, krążąc między Künsterhausem, Secesją, Hagenundem oraz galeriami: Miethke i Pisco.
O warunkach ekspozycji jakie artystka negocjowała mówi korespondencja Boznańskiej odnaleziona niedawno przez prof. Dorotę Kudelską w Künsterhausie. Na uwagę zasługuje także dobór dzieł przez nią przysyłanych. Zarówno tych zauważonych, jak i tych, które przeszły bez echa.
W zmieniających się wówczas bardzo szybko formach plastycznych obrazów, stałym i niezwykle istotnym punktem dla sztuki wiedeńskiej było zainteresowanie portretem. Tu ogniskowały się pytania o stosunek do realizmu, o malarskie kształty jednostkowej i uniwersalnej istności bytu człowieka - modela. Boznańska także przesuwała granice gatunkowe portretu, burzyła przyzwyczajenia widzów. Dlatego watro zastanowić się nad jej wizerunkami osób i formą ekspresji obrazów właśnie w środowisku wiedeńskim, nie tylko w odniesieniu do nagrodzonego tu portretu Paula Nauena.
Wykład odbędzie się w sali audiowizualnej "U Samurajów" na parterze Gmachu Głównego MNK.
Prowadzenie:
prof. Dorota Kudelska - ukończyła polonistykę na UAM w Poznaniu oraz historię sztuki na KUL, gdzie obroniła doktorat pt. "Juliusz Słowacki a sztuki plastyczne" (1996); habilitację uzyskała w Instytucie Sztuki PAN na podstawie książki "Dukt pisma i pędzla. Biografia intelektualna Jacka Malczewskiego" (2008). Pracuje w Instytucie historii sztuki KUL, prowadzi zajęcia z zakresu historii sztuki nowoczesnej i komparatystyki artystycznej. Opublikowała wiele artykułów związanych z polską i obcą sztuka XIX i XX wieku dotyczących także zagadnień relacji między malarstwem a literaturą. Obecnie pracuje nad obecnością polskich artystów w Wiedniu od ok. 1860-1939.
O warunkach ekspozycji jakie artystka negocjowała mówi korespondencja Boznańskiej odnaleziona niedawno przez prof. Dorotę Kudelską w Künsterhausie. Na uwagę zasługuje także dobór dzieł przez nią przysyłanych. Zarówno tych zauważonych, jak i tych, które przeszły bez echa.
W zmieniających się wówczas bardzo szybko formach plastycznych obrazów, stałym i niezwykle istotnym punktem dla sztuki wiedeńskiej było zainteresowanie portretem. Tu ogniskowały się pytania o stosunek do realizmu, o malarskie kształty jednostkowej i uniwersalnej istności bytu człowieka - modela. Boznańska także przesuwała granice gatunkowe portretu, burzyła przyzwyczajenia widzów. Dlatego watro zastanowić się nad jej wizerunkami osób i formą ekspresji obrazów właśnie w środowisku wiedeńskim, nie tylko w odniesieniu do nagrodzonego tu portretu Paula Nauena.
Wykład odbędzie się w sali audiowizualnej "U Samurajów" na parterze Gmachu Głównego MNK.
Prowadzenie:
prof. Dorota Kudelska - ukończyła polonistykę na UAM w Poznaniu oraz historię sztuki na KUL, gdzie obroniła doktorat pt. "Juliusz Słowacki a sztuki plastyczne" (1996); habilitację uzyskała w Instytucie Sztuki PAN na podstawie książki "Dukt pisma i pędzla. Biografia intelektualna Jacka Malczewskiego" (2008). Pracuje w Instytucie historii sztuki KUL, prowadzi zajęcia z zakresu historii sztuki nowoczesnej i komparatystyki artystycznej. Opublikowała wiele artykułów związanych z polską i obcą sztuka XIX i XX wieku dotyczących także zagadnień relacji między malarstwem a literaturą. Obecnie pracuje nad obecnością polskich artystów w Wiedniu od ok. 1860-1939.