Obiekt dostępny dla niepełnosprawnych ruchowo Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo eye facebook facebookflickr flickr googleplus googleplusinstagram instagram pinterest pinterest searchsearchtwitter twitterwifi Zakaz fotografowania youtube youtube wheelchair Listgridheart kir Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Calendar Calendar Calendar Logo
Boznańska i Wiedeń

Boznańska i Wiedeń

Boznańska i Wiedeń

Gmach Główny

al. 3 Maja 1, 30-062 Kraków
12.12.2014
piątek
18:00 - 19:30
wstęp wolny
Malarstwo Olgi Boznańskiej w oczywisty sposób osadzone jest w kontekście sztuki francuskiej. Jednak artystka należy także do szerokiego grona polskich twórców, którzy konfrontowali swoje dzieła z wiedeńskimi nurtami nowoczesności i z tutejszym rynkiem sztuki.
Polacy stale przysyłali tu obrazy i z Monachium i z Paryża. Boznańska wpisuje się w obydwa te kierunki artystycznych kontaktów w latach 1880-1914, a więc w czasie zagęszczenia zmian nowoczesnych nurtów sztuki w stolicy Austrii. Wystawiała tu indywidualnie i wraz ze "Sztuką", co jest istotne ze względu na sojusze artystyczne w jakie wchodzili polscy artyści, krążąc między Künsterhausem, Secesją, Hagenundem oraz galeriami: Miethke i Pisco.

O warunkach ekspozycji jakie artystka negocjowała mówi korespondencja Boznańskiej odnaleziona niedawno przez prof. Dorotę Kudelską w Künsterhausie. Na uwagę zasługuje także dobór dzieł przez nią przysyłanych. Zarówno tych zauważonych, jak i tych, które przeszły bez echa.

W zmieniających się wówczas bardzo szybko formach plastycznych obrazów, stałym i niezwykle istotnym punktem dla sztuki wiedeńskiej było zainteresowanie portretem. Tu ogniskowały się pytania o stosunek do realizmu, o malarskie kształty jednostkowej i uniwersalnej istności bytu człowieka - modela. Boznańska także przesuwała granice gatunkowe portretu, burzyła przyzwyczajenia widzów. Dlatego watro zastanowić się nad jej wizerunkami osób i formą ekspresji obrazów właśnie w środowisku wiedeńskim, nie tylko w odniesieniu do nagrodzonego tu portretu Paula Nauena.

Wykład odbędzie się w sali audiowizualnej "U Samurajów" na parterze Gmachu Głównego MNK.

Prowadzenie:
prof. Dorota Kudelska - ukończyła polonistykę na UAM w Poznaniu oraz historię sztuki na KUL, gdzie obroniła doktorat pt. "Juliusz Słowacki a sztuki plastyczne" (1996); habilitację uzyskała w Instytucie Sztuki PAN na podstawie książki "Dukt pisma i pędzla. Biografia intelektualna Jacka Malczewskiego" (2008). Pracuje w Instytucie historii sztuki KUL, prowadzi zajęcia z zakresu historii sztuki nowoczesnej i komparatystyki artystycznej. Opublikowała wiele artykułów związanych z polską i obcą sztuka XIX i XX wieku dotyczących także zagadnień relacji między malarstwem a literaturą. Obecnie pracuje nad obecnością polskich artystów w Wiedniu od ok. 1860-1939.

Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję