Boże Narodzenie w Galerii Sztuki Polskiej XX wieku
Boże Narodzenie w Galerii Sztuki Polskiej XX wieku
Muzeum Narodowe w Krakowie zaprosiło widzów w okresie Świąt Bożego Narodzenia na kolejną odsłonę „Galerii Żywej” w Galerii Sztuki Polskiej XX wieku. Ten szczególny, świąteczny okres uświetni ł pokaz obrazu Jacka Malczewskiego, „Jasełka”, specjalnie na tę okazję wypożyczony od Pani Grażyny Kulczyk.
Namalowane przez Jacka Malczewskiego w 1888 roku „Jasełka”, znane również pod tytułami „Pokłon Pasterzy” lub „Szopka”, to monumentalna kompozycja przedstawiająca tradycyjny staropolski obyczaj, jakim były widowiska oparte na wydarzeniach związanych z narodzeniem Jezusa w Betlejem.
Leżącemu w sianie na deskach przypominających żłobek Dzieciątku hołd składa grupa mężczyzn i chłopców. Są to zarówno pasterze, jak i przedstawiciele różnych stanów, a wśród nich uczestnicy walk o wyzwolenie Ojczyzny. Obserwują Dzieciątko z pokorą i pobożnością, ale i z zainteresowaniem i czułością. Uwagę zwracają ich ludowe stroje, nie tylko ożywiające kolorystycznie kompozycję, ale wpisującą ją również w typowe dla modernizmu neoromantyczne zainteresowanie ludowością i folklorem.
Realistyczna charakterystyka postaci i wnętrza, w połączeniu z panującą atmosferą skupienia a nawet smutku, zbliżają obraz do malowanego w tym okresie, tj. w latach 1877-1895 przez Jacka Malczewskiego cyklu syberyjskiego. W takim kontekście Jasełka nabierają wymowy nie tylko religijnej, ale również patriotycznej – a przez to symbolicznej.
Bożonarodzeniowy pokaz obrazu Jacka Malczewskiego był równocześnie zapowiedzią wystawy, zaplanowanej na jesień 2008 roku w Muzeum Narodowym w Krakowie, na której . prezentujemy znaczną część kolekcji sztuki stworzonej przez Grażynę Kulczyk. Jej pokaz premierowy miał miejsce w 2007 roku w Starym Browarze w Poznaniu. W Krakowie dzieła, między innymi Jacka Malczewskiego, Franciszka Żmurki, Juliana Fałata, Brunona Schulza, Józefa Czapskiego, Andrzeja Wróblewskiego, Tadeusza Kantora, Tadeusza Brzozowskiego, Romana Opałki, Igora Mitoraja, Katarzyny Kozyry, Doroty Nieznalskiej, a także Andy Warhola czy Caio Reiswitza, zostały włączone w przestrzeń Galerii Sztuki Polskiej XX wieku.
Urszula Kozakowska-Zaucha
Leżącemu w sianie na deskach przypominających żłobek Dzieciątku hołd składa grupa mężczyzn i chłopców. Są to zarówno pasterze, jak i przedstawiciele różnych stanów, a wśród nich uczestnicy walk o wyzwolenie Ojczyzny. Obserwują Dzieciątko z pokorą i pobożnością, ale i z zainteresowaniem i czułością. Uwagę zwracają ich ludowe stroje, nie tylko ożywiające kolorystycznie kompozycję, ale wpisującą ją również w typowe dla modernizmu neoromantyczne zainteresowanie ludowością i folklorem.
Realistyczna charakterystyka postaci i wnętrza, w połączeniu z panującą atmosferą skupienia a nawet smutku, zbliżają obraz do malowanego w tym okresie, tj. w latach 1877-1895 przez Jacka Malczewskiego cyklu syberyjskiego. W takim kontekście Jasełka nabierają wymowy nie tylko religijnej, ale również patriotycznej – a przez to symbolicznej.
Bożonarodzeniowy pokaz obrazu Jacka Malczewskiego był równocześnie zapowiedzią wystawy, zaplanowanej na jesień 2008 roku w Muzeum Narodowym w Krakowie, na której . prezentujemy znaczną część kolekcji sztuki stworzonej przez Grażynę Kulczyk. Jej pokaz premierowy miał miejsce w 2007 roku w Starym Browarze w Poznaniu. W Krakowie dzieła, między innymi Jacka Malczewskiego, Franciszka Żmurki, Juliana Fałata, Brunona Schulza, Józefa Czapskiego, Andrzeja Wróblewskiego, Tadeusza Kantora, Tadeusza Brzozowskiego, Romana Opałki, Igora Mitoraja, Katarzyny Kozyry, Doroty Nieznalskiej, a także Andy Warhola czy Caio Reiswitza, zostały włączone w przestrzeń Galerii Sztuki Polskiej XX wieku.
Urszula Kozakowska-Zaucha