Obiekt dostępny dla niepełnosprawnych ruchowo Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo eye facebook facebookflickr flickr googleplus googleplusinstagram instagram pinterest pinterest searchsearchtwitter twitterwifi Zakaz fotografowania youtube youtube wheelchair Listgridheart kir Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Calendar Calendar Calendar Logo
Awangarda w tańcu, czyli rewolucje sceniczne XX w.

Awangarda w tańcu, czyli rewolucje sceniczne XX w.

Przestrzeń wystawy "Potęga awangardy", fot. Mateusz Szczypiński - Pracownia Fotograficzna MNK

Awangarda w tańcu, czyli rewolucje sceniczne XX w.

Kamienica Szołayskich im. Feliksa Jasieńskiego

pl. Szczepański 9, 31-011 Kraków
04.04.2017
wtorek
18:00
wstęp wolny
Można śmiało powiedzieć, że nie ma w dziejach sztuki awangardowej takiego nurtu, którego twórcy nie odnaleźliby w tańcu ogromnego ładunku inspiracji.
Z początkiem XX wieku cała Europa zachwyciła się Baletami Rosyjskimi Diagilewa – zespołem, w którym pogoń za tym, co nowe i awangardowe, wyznaczała kierunek działania. Był to pierwszy impuls do wyzwolenia tańca artystycznego w Europie z ciasnych ram baletu klasycznego i początek swoistej "rewolucji". Składa się na nią szereg zjawisk, jak choćby taniec Isadory Duncan, Loie Fuller, teoria Rudolfa von Labana, taniec ekspresjonistyczny Mary Wigman.

Podczas wykładu porozmawiamy m.in. o twórczości Wacława Niżyńskiego i odpowiemy na pytanie, dlaczego premiera baletu Święto wiosny wywołała tak wielki skandal. Dowiemy się, jak bardzo taniec zafascynował kubistów i jak Pablo Picasso ożywił na scenie swoje malarstwo. Porozmawiamy o tym, jaką drogę dla współczesnego tańca widzieli futuryści i jak eksplodował na scenie kubofuturyzm. Wobec tańca nie pozostali obojętni surrealiści, twórcy dadaizmu i konstruktywiści. Swoje postaci na scenie ożywiał także Fernand Legér. Efekty ich działań są fantastycznym przykładam przenikania sztuk, ciągłego poszukiwania nowego i ciągłego podążania na przód. Naszym opowieściom towarzyszyć będą filmy, fotografie i projekty scenograficzne.

Prowadzenie: Katarzyna Sanocka – historyczka sztuki, tancerka baletu, z Operą Krakowską związana od 2006 roku. Ma na swoim koncie partie solowe w spektaklach baletowych. Współpracuje z Muzeum Narodowym w Krakowie, prowadząc wykłady i warsztaty na temat scenografii, tańca i teatru w XX wieku. Była kuratorską wystawy: "Przestrzeń Opery. Polscy scenografowie XX i XXI wieku".
Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję