Artyści i Puławy Izabeli i Adama K. Czartoryskich w latach 1783–1820
Puławy od momentu powstania zespołu rezydencjonalno-parkowego przyciągały wybitnych artystów.
Wynikało to nie tylko z samego miejsca, jako ośrodka politycznego przedstawicieli mieszkających tu rodów, lecz także z mecenatu artystycznego wobec artystów czy literatów i ambicji oddziaływania rezydencji jako ośrodka kultury.
Nowych perspektyw artystycznych nabierają Puławy – jako kontynuacja tradycji warszawskiego pałacu Błękitnego i podwarszawskich Powązek – po 1782 roku, gdy stają się główną rezydencją rodu. Wraz z Czartoryskimi przybywają tu artyści różnych dziedzin kultury – malarze, muzycy, graficy, którzy wdzięczni za opiekę materialną i mecenat będą gloryfikować Czartoryskich, pracując dla nich i tworząc m.in. artystyczną ikonografię Puław. Tu rozkwitają talenty Piotra Aignera, Jana Piotra Norblina i wielu innych, którzy także jako nauczyciele rysunku i malarstwa puławian zapisali się w historii sztuki polskiej.
Prowadzenie: Janusz Nowak – starszy kustosz Biblioteki Książąt Czartoryskich MNK
Nowych perspektyw artystycznych nabierają Puławy – jako kontynuacja tradycji warszawskiego pałacu Błękitnego i podwarszawskich Powązek – po 1782 roku, gdy stają się główną rezydencją rodu. Wraz z Czartoryskimi przybywają tu artyści różnych dziedzin kultury – malarze, muzycy, graficy, którzy wdzięczni za opiekę materialną i mecenat będą gloryfikować Czartoryskich, pracując dla nich i tworząc m.in. artystyczną ikonografię Puław. Tu rozkwitają talenty Piotra Aignera, Jana Piotra Norblina i wielu innych, którzy także jako nauczyciele rysunku i malarstwa puławian zapisali się w historii sztuki polskiej.
Prowadzenie: Janusz Nowak – starszy kustosz Biblioteki Książąt Czartoryskich MNK