Idź do treści strony
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

Animaliści z południa i północy Europy

Giovanni Agostino Cassana (ok. 1658-1720), Kury, gołąb i królik, Florencja lub Wenecja, czwarta ćwierć XVII wieku, Muzeum Narodowe w Krakowie

Animaliści z południa i północy Europy

MNK Wyspiański

pl. Sikorskiego 6, 31-115 Kraków
23.05.2019
czwartek
17:30
wstęp wolny
Zapraszamy na kolejne spotkanie z cyklu „Dyskusja nad obrazami i nie tylko...” - Animaliści z południa i północy Europy: specjaliści w jednym gatunku malarstwa, w dobie baroku  (Giovanni  Agostino Cassana, Jacob Victors i inni).
W malarstwie XVII-wiecznej Holandii oraz Flandrii, oprócz takich gatunków jak scena rodzajowa, martwa natura czy pejzaż, tworzono również kompozycje animalistyczne. Nurt ten rozwinął się w obu niderlandzkich krainach, lecz szczególnego-słynnego przedstawiciela znalazł na terenie Holandii, w osobie Melchiora de Hondecoetera, często nazywanego „Rafaelem ptaków”. Z kolei, jego malarstwem – efektownymi scenami z ptactwem lub innymi zwierzętami (ukazywanym zarówno na podwórkach jak też na tle ogrodów lub parków) inspirowali się inni twórcy, jak Jacob Victors (1640-1705), pracujący także za granicą, na terenie Italii. Jego maniera oddziaływała na miejscowych, florenckich lub weneckich twórców-specjalistów w tym gatunku malarstwa. Na kilku przykładach, muzealnych dzieł zarówno samego Victorsa jak też Włocha-Giovanniego Agostino Cassany (ok. 1658-1720) oraz Polaka czynnego na obczyźnie, Teodora Bogdana Lubienieckiego (inspirującego się włoskimi rozwiązaniami), zaprezentujemy i przybliżymy wzajemne artystyczne powinowactwa tych kilku twórców (poza nimi-tworzących wcześniej Sinibaldo Scorzy i Giovanniego Benedetto Castiglionego z Genui), ponadto – prześledzimy drogi rozwoju barokowej animalistyki w malarstwie Północy i Południa. Malarstwie, które następnie znacząco wpłynęło na oblicze animalistyki w państwach Europy Środkowej i jej centrach artystycznych (takich jak Wiedeń czy Praga, a w nich – na twórczość Franza Wernera von Tamm, Johanna Rudolfa Byssa i innych malarzy epoki baroku). 

Prowadzą: prof. dr hab. Juliusz A. Chrościcki, dr Filip Chmielewski
Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję