{baseAction::__('GO_TO_CONTENT')}
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

Wajda a cenzura

Wajda a cenzura

MNK Gmach Główny

al. 3 Maja 1, 30-062 Kraków
12.06.2019
środa
18:00
wstęp wolny

Wajda a cenzura

Serdecznie zapraszamy na wykład organizowany w ramach wystawy WAJDA.
Cenzura, co zrozumiałe, oceniana jest na ogół negatywnie. Dla zburzenia jednoznaczności takiego wyobrażenia warto podkreślić, iż kontrolowanie projektu filmowego nie zawsze szkodziło efektowi artystycznemu. Z punktu widzenia wolności twórczej oczywiście było ono najczęściej działaniem represyjnym, ale czasem zmuszało twórcę do przemyślenia projektu lub znalezienia pomysłu na ominięcie ograniczeń. Choć zabrzmi to jak herezja,niektórym planom zawodowym Wajdy cenzura pomogła; oczywiście, wiele innych projektów na tym straciło. Zarówno filozofia życiowa, jak i specyfika pracy twórczej reżysera „Popiołu i diamentu” sprawiła, że Wajdę można nazwać „człowiekiem cenzuroo(d)pornym”, pomimo że - w porównaniu z dorobkiem wielu innych filmowców – jego projekty były projektami podwyższonego cenzorskiego ryzyka, z czasem coraz wyższego. Poza opisem relacji pomiędzy Wajdą a instytucjami kontrolnymi autor przyjrzy się także najważniejszym bojom cenzorskim reżysera (na okoliczność takich m.in. projektów jak „Pokolenie”, „Kanał”, „Popiół i diament”, „Niewinni czarodzieje”, „Przedwiośnie”, „Bramy raju”, „Człowiek z marmuru”, „Bez znieczulenia” czy „Człowiek z żelaza”). Na koniec autor zada pytanie: czy Wajdzie zdarzało się być cenzorem?

prof. dr hab. Krzysztof Kornacki, Uniwersytet Gdański, Katedra Wiedzy o
Filmie i Kulturze Audiowizualnej


Miejsce: Sala AV Gmach Główny MNK

WSTĘP WOLNY

Wystawa WAJDA została dofinansowana ze środków: Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej i Gminy Miejskiej Kraków.
Słowa kluczowe: WAJDA, wykład