Wajda a cenzura
Wajda a cenzura
Serdecznie zapraszamy na wykład organizowany w ramach wystawy WAJDA.
Cenzura, co zrozumiałe, oceniana jest na ogół negatywnie. Dla zburzenia jednoznaczności takiego wyobrażenia warto podkreślić, iż kontrolowanie projektu filmowego nie zawsze szkodziło efektowi artystycznemu. Z punktu widzenia wolności twórczej oczywiście było ono najczęściej działaniem represyjnym, ale czasem zmuszało twórcę do przemyślenia projektu lub znalezienia pomysłu na ominięcie ograniczeń. Choć zabrzmi to jak herezja,niektórym planom zawodowym Wajdy cenzura pomogła; oczywiście, wiele innych projektów na tym straciło. Zarówno filozofia życiowa, jak i specyfika pracy twórczej reżysera „Popiołu i diamentu” sprawiła, że Wajdę można nazwać „człowiekiem cenzuroo(d)pornym”, pomimo że - w porównaniu z dorobkiem wielu innych filmowców – jego projekty były projektami podwyższonego cenzorskiego ryzyka, z czasem coraz wyższego. Poza opisem relacji pomiędzy Wajdą a instytucjami kontrolnymi autor przyjrzy się także najważniejszym bojom cenzorskim reżysera (na okoliczność takich m.in. projektów jak „Pokolenie”, „Kanał”, „Popiół i diament”, „Niewinni czarodzieje”, „Przedwiośnie”, „Bramy raju”, „Człowiek z marmuru”, „Bez znieczulenia” czy „Człowiek z żelaza”). Na koniec autor zada pytanie: czy Wajdzie zdarzało się być cenzorem?
prof. dr hab. Krzysztof Kornacki, Uniwersytet Gdański, Katedra Wiedzy o
Filmie i Kulturze Audiowizualnej
Miejsce: Sala AV Gmach Główny MNK
WSTĘP WOLNY
Wystawa WAJDA została dofinansowana ze środków: Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej i Gminy Miejskiej Kraków.
prof. dr hab. Krzysztof Kornacki, Uniwersytet Gdański, Katedra Wiedzy o
Filmie i Kulturze Audiowizualnej
Miejsce: Sala AV Gmach Główny MNK
WSTĘP WOLNY
Wystawa WAJDA została dofinansowana ze środków: Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej i Gminy Miejskiej Kraków.