Przedmiotem pokazu konserwatorskiego "Matka Boska z Dzieciątkiem z Rzepiennika Biskupiego" (nr inw. MNK I-208) była drewniana, polichromowana i złocona figura wielkości naturalnej, pozyskana z kościoła Św. Jana Chrzciciela w tej podgorlickiej miejscowości w roku 1906.
Figura przedstawia Marię stojącą na półksiężycu, z małym Jezusem trzymanym na lewej ręce i dwoma aniołami u stóp. Datowana jest na około 1520.
Rzeźba jest pozornie dobrze znana. Wystawiana była w kolejnych galeriach sztuki dawnej Muzeum Narodowego w Krakowie - w Sukiennicach, w Wieży Ratuszowej, w Kamienicy Szołayskich. Jej bibliografia jest pokaźna ilościowo. Jednak wszystkie sądy, opinie, oceny i domniemania wypowiadane o Matce Boskiej z Rzepiennika straciły zupełnie znaczenie w rezultacie właśnie przeprowadzonej, pełnej konserwacji rzeźby.
W Pracowni Konserwacji Malarstwa i Rzeźby w Pałacu Biskupa Erazma Ciołka, Oddziale Muzeum Narodowego w Krakowie zrealizowano projekt konserwatorski, który obejmował rozpoznanie stanu zachowania rzeźby, ustalenie stratygrafii polichromii, określenie techniki i technologii wykonania figury na podstawie badań fizyko-chemicznych oraz przeprowadzenie praktycznych prac konserwatorskich wraz z ich pełną dokumentacją. Podczas tych prac doszło do prawdziwie sensacyjnego odkrycia. Z karnacji postaci usunięto sześć wtórnych warstw technologicznych odsłaniając doskonale zachowaną oryginalną polichromię twarzy Marii, Dzieciątka i aniołów. Jakość pracy szesnastowiecznego warsztatu, który wykonał te partie malarskie, jest nieporównywalna z niczym w naszej galerii.
Przed konserwacją wtórnie nałożone warstwy malarskie zakrywały wirtuozerski modelunek oczu i ust Marii. Jakże były odległe te pogrubione formy od subtelnych rysów, które, dzięki pracom konserwatorskim, mogliśmy znów podziwiać śledząc najdrobniejsze ślady pracy dłuta i dotknięcia pędzla! W zakresie konserwacji technicznej utrwalono strukturalnie drewno poprzez impregnację, wzmocnienie i zabezpieczenie odsłoniętej polichromii i złoceń.
Celem pokazu konserwatorskiego było zapoznanie widzów z nowym, zaskakującym wyglądem Matki Boskiej z Rzepiennika, która jawi nam się teraz jako jedna z najważniejszych rzeźb późnogotyckich w Małopolsce. To dzieło sztuki wybitne a zarazem dotychczas niedoceniane.
MNK Ciołek
ul. Kanonicza 17, 31-002 Kraków- poniedziałek: nieczynne
- wtorek: 10.00-18.00
- środa-niedziela: 10.00-16.00