{baseAction::__('GO_TO_CONTENT')}
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

Japonia u progu nowoczesności utrwalona w fotografii

19.01-29.03.2024 Japonia u progu nowoczesności utrwalona w fotografii

„Japonia u progu nowoczesności utrwalona w fotografii” to trzecia z cyklu wystaw „Japonia u progu nowoczesności. Design i wzornictwo ubiorów od około 1900 roku do lat 60. XX wieku na przykładzie darów współczesnych w Muzeum Narodowym w Krakowie”, a zarazem jego finalna odsłona. Ekspozycja kontynuuje myśl przewodnią poprzednich wystaw, których celem było przybliżenie historii, specyfiki i symboliki tradycyjnych japońskich strojów, a także ukazanie rozwoju japońskiej myśli projektowej i procesów modernizacyjnych, którym ona podlegała.

Tym razem zobaczyć będzie można oryginalne kimona, narzutki haori, jak i akcesoria je uzupełniające, ponadto japońskie stroje zostaną zaprezentowane na fotograficznych  kadrach, stając się jednocześnie przyczynkiem do opowieści o rozwoju fotografii w Japonii na przełomie XIX i XX wieku.

Fotografia zawitała do Japonii jako techniczna nowinka w latach 50. XIX wieku, jednak jej zdecydowany rozwój nastąpił wraz z przybyciem cudzoziemców zajmujących się nią profesjonalnie. Japończycy zainteresowani nowym rzemiosłem, zaznajamiali się z procesami fotograficznymi pod kierunkiem obcokrajowców.
Japońscy fotografowie przejmowali również od swoich nauczycieli zewnętrzną perspektywę postrzegania rodzimego kraju. W efekcie ich fotografie często powstawały - na styku romantycznych, lecz jednowymiarowych wyobrażeń. Ujęcia te znacząco mitologizowały tradycyjną kulturę kraju, zaś w mniejszym stopniu -skupiały się na transformacji i modernizacji czyli na czynnikach kształtujących dynamiczne zmiany, którym podlegała Japonia z przełomu wieków. Jednoaspektowość fotograficznych kadrów wynikała też z potrzeb dyktowanych przez rynki zbytu tego typu fotografii, które zebrane w albumach trafiały do Europy i Ameryki. Funkcjonowały tam jako pamiątki z dalekiego, odmiennego kulturowo kraju, wpisując się w obowiązujące o nim wyobrażenia i trafiając w ówczesne gusta tamtejszych odbiorców.

Wystawa zwraca uwagę także na kwestie towarzyszące ówczesnej fotografii: sposoby jej przechowywania, dystrybuowania i sygnowania oraz nadawania koloru monochromatycznym obrazom.

Opracowanie:
Agnieszka Gach
Beata Romanowicz
Magdalena Święch

Słowa kluczowe:

wystawa, Kamienica Szołayskich

MNK Szołayscy

pl. Szczepański 9, 31-011 Kraków
  • środa - niedziela: 10.00-16.00
  • poniedziałek: nieczynne
  • wtorek: 10.00-18.00
Dwukolorowy czerwono-żółty kobiecy pas obi o jednobarwnej dekoracji z każdej strony
Jedwab, tkanie, farbowanie
1965-1969
Japonia u progu nowoczesności utrwalona w fotografii
Krótka kobieca narzuta haori z motywami stylizowanych chryzantem
Jedwab, fakturowa tkanina wzorzysta, zdobienie technikami farbiarskimi
ok. 1960
Japonia u progu nowoczesności utrwalona w fotografii
Portret czterech kobiet ukazujących typ uczesania i wiązań pasów obi
Fotograf nieznany
Odbitka albuminowa, kolorowanie
1880-1900
Japonia u progu nowoczesności utrwalona w fotografii
Portret kobiety w lektyce niesionej przez dwóch mężczyzn
Fotograf nieznany
Odbitka albuminowa, kolorowanie
1885-1900
Japonia u progu nowoczesności utrwalona w fotografii
Aranżowana scena teatralna na tle ekranu z górą Fudżi
Fotograf nieznany
Odbitka albuminowa, kolorowanie
1880-1900
Japonia u progu nowoczesności utrwalona w fotografii