Maurice de Vlaminck – Martwa natura z gazetą
Maurice de Vlaminck – Martwa natura z gazetą
Obraz autorstwa Maurice de Vlaminck
Tytuł: Martwa natura z butelkami i fajką
Powstanie obrazu: po 1927 roku
Wymiary: wysokość: 60 cm, szerokość: 73 cm, format: prostokąt
farba olejna na płótnie
Tytuł: Martwa natura z butelkami i fajką
Powstanie obrazu: po 1927 roku
Wymiary: wysokość: 60 cm, szerokość: 73 cm, format: prostokąt
farba olejna na płótnie
Obraz namalowany w pozycji poziomej przedstawia martwą naturę złożoną z dwóch butelek, dzbanka, kieliszka, fajki i gazety. Patrzymy na kompozycję na wprost, lekko z góry. Kompozycja jest ustawiona na ciemnym, drewnianym blacie. Tło jest jasnoszare i kontrastuje z ciemnym blatem. Jest nieregularne, pokryte swobodnie rozprowadzonymi plamami farby. Widać pociągnięcia pędzla, często szerokie i dynamiczne. Gama barw jest ograniczona. Całość utrzymana jest w ciemnej tonacji. Dominują czerń, brązy i szarości, z niewielkimi jasnymi akcentami. Światło pada z lewej strony, lekko z góry. Mimo że obraz jest malowany ekspresyjnie, zamaszystymi pociągnięciami pędzla, to można z łatwością rozpoznać przedstawione na kompozycji przedmioty. Przedmioty są rozpoznawalne, ale uproszczone, z wyraźnym konturem i silny kontrast między jasnymi i ciemnymi partiami. Cień został wyeksponowany szerokimi, ciemnymi plamami. Detale nie są dokładnie oddane.
Dwie szklane butelki są ciemnozielone, prawie czarne i znajdują się po lewej stronie, blisko krawędzi. Ich wysokość sięga około dwóch trzecich wysokości całego obrazu. Pierwsza znajduje się bliżej widza i ma ciemnoczerwony korek. Druga znajduje się delikatnie za nią. Jej korek jest intensywnie żółty. Naprzeciwko butelek, bliżej widza, leży poziomo fajka. Jest mała. Ma jasną główkę i długi, zielonkawy ustnik po prawej stronie.
Obok butelek, bliżej środka, znajduje się dzbanek. Sięga nieco ponad połowę wysokości butelek. Ma zaokrąglony dół, smuklejszą szyjkę i uchwyt po prawej stronie. Dzbanek jest szary w białe zaokrąglone pasy. Obok dzbanka, po prawej stronie, znajduje się kieliszek z grubego szkła. Jest mniej więcej takiej samej wielkości co dzbanek. Czasza, czyli górna część kielicha, zwęża się ku dołowi. Czasza posiada dekoracyjne wgłębienia w postaci pionowych pasów, które przechodzą przez środek. Refleksy na kielichu namalowane są białą farbą.
Przed kielichem, lekko na prawo od środka kompozycji, leży złożona gazeta. Widać tylko dwie strony. Górna część gazety jest wyraźnie odchylona do przodu. Na niej znajduje się duży, czarny napis: „Oeuvre Lindbergh. Napis wskazuje na Charlesa Lindbergha, amerykańskiego pilota i pioniera lotnictwa, który w 1927 roku odbył pierwszy samodzielny lot nad Atlantykiem.
W lewym dolnym rogu znajduje się sygnatura artysty: Vlaminck. Podpis ma grubą czcionkę namalowaną czarną farbą.
Maurice de Vlaminck był jednym z czołowych przedstawicieli fowizmu i ekspresjonizmu. Obraz Martwa natura z butelkami i fajką jest przykładem jego późniejszego malarstwa, które skupiało się wokół martwych natur i pejzaży inspirowanych dziełami dawnych mistrzów. Obraz odzwierciedla również zafascynowanie artysty kubizmem oraz malarstwem m.in. Cezanne’a, co widać w uproszczonych kształtach przedmiotów.
Audiodeskrypcja: Emilia Szymańska
Konsultacja: Adrian Wyka
Konsultacja merytoryczna: Miłosz Kargol
Dwie szklane butelki są ciemnozielone, prawie czarne i znajdują się po lewej stronie, blisko krawędzi. Ich wysokość sięga około dwóch trzecich wysokości całego obrazu. Pierwsza znajduje się bliżej widza i ma ciemnoczerwony korek. Druga znajduje się delikatnie za nią. Jej korek jest intensywnie żółty. Naprzeciwko butelek, bliżej widza, leży poziomo fajka. Jest mała. Ma jasną główkę i długi, zielonkawy ustnik po prawej stronie.
Obok butelek, bliżej środka, znajduje się dzbanek. Sięga nieco ponad połowę wysokości butelek. Ma zaokrąglony dół, smuklejszą szyjkę i uchwyt po prawej stronie. Dzbanek jest szary w białe zaokrąglone pasy. Obok dzbanka, po prawej stronie, znajduje się kieliszek z grubego szkła. Jest mniej więcej takiej samej wielkości co dzbanek. Czasza, czyli górna część kielicha, zwęża się ku dołowi. Czasza posiada dekoracyjne wgłębienia w postaci pionowych pasów, które przechodzą przez środek. Refleksy na kielichu namalowane są białą farbą.
Przed kielichem, lekko na prawo od środka kompozycji, leży złożona gazeta. Widać tylko dwie strony. Górna część gazety jest wyraźnie odchylona do przodu. Na niej znajduje się duży, czarny napis: „Oeuvre Lindbergh. Napis wskazuje na Charlesa Lindbergha, amerykańskiego pilota i pioniera lotnictwa, który w 1927 roku odbył pierwszy samodzielny lot nad Atlantykiem.
W lewym dolnym rogu znajduje się sygnatura artysty: Vlaminck. Podpis ma grubą czcionkę namalowaną czarną farbą.
Maurice de Vlaminck był jednym z czołowych przedstawicieli fowizmu i ekspresjonizmu. Obraz Martwa natura z butelkami i fajką jest przykładem jego późniejszego malarstwa, które skupiało się wokół martwych natur i pejzaży inspirowanych dziełami dawnych mistrzów. Obraz odzwierciedla również zafascynowanie artysty kubizmem oraz malarstwem m.in. Cezanne’a, co widać w uproszczonych kształtach przedmiotów.
Audiodeskrypcja: Emilia Szymańska
Konsultacja: Adrian Wyka
Konsultacja merytoryczna: Miłosz Kargol