{baseAction::__('GO_TO_CONTENT')}
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

Fotografia Olgi Boznańskiej z Józefem Czajkowskim

Fotografia Olgi Boznańskiej z Józefem Czajkowskim

Tytuł: Olga z Józefem Czajkowskim
Autor: nieznany
Data powstania: nieznana
Rodzaj: fotografia
Wymiary: nieznane

Czarno-biała, sepiowana fotografia przedstawia Olgę Boznańską i Józefa Czajkowskiego w pomieszczeniu. Fotografia jest sepiowana. Sepiowanie to sposób barwienia, które nadaje fotografii charakterystyczne, brązowe tony. Zdjęcie ma prostokątny kształt i poziomą orientację. Jest dość ciemne, utrzymane w sepii o żółtych tonach. Światło pada z góry, z lewej strony kadru.
 
Postacie znajdują się w centrum kompozycji i zwrócone są w stronę widza. Olga siedzi po lewej, Czajkowski po prawej stronie. Artystka siedzi na niskim, prostokątnym stoliku przykryty ciemnym materiałem. Ma głowę lekko przechyloną w lewo. Jej ciemne włosy są upięte do góry. Czoło i brwi są delikatnie zmarszczone, a oczy z widocznymi białymi refleksami światła patrzą wprost na odbiorcę. Nos jest smukły i długi, usta wąskie i zamknięte. Twarz ma spokojny, neutralny wyraz.
 
Boznańska ubrana jest w ciemny strój, przypominający zimową suknię. Ubranie zlewa się w jednolitą plamę. Widoczne są detale, takie jak wysoki kołnierz, bufiaste rękawy i długa spódnica zakrywająca nogi oraz buty. Pod szyją widoczna jest złota broszka. Na tle ciemnego stroju wyraźnie odznaczają się jasne dłonie, złożone na lewym kolanie. Nadgarstki zdobią złote bransolety. Lewa noga kobiety oparta jest na prawym kolanie.

Czajkowski siedzi na ciemnym, drewnianym krześle. Jest lekko odwrócony w lewą stronę, lewym bokiem do odbiorcy. Ręce są skrzyżowane na wysokości łokci, lewa noga spoczywa na prawej. Mężczyzna ma krótkie, ciemne włosy. Światło pada na jego czoło. Brwi są gęste, o wyraźnym łuku. W jego oczach odbija się białe światło. Spojrzenie skierowane jest ku górze, w lewo. Nos jest prosty i długi, usta zamknięte. Twarz zdobią wąsy. Ubrany jest w czarny garnitur, białą koszulę i ciemną muchę. Widoczne są białe mankiety koszuli. Mężczyzna nosi ciemne, wiązane trzewiki.

Pomieszczenie, w którym znajdują się postacie, wypełnione jest dużymi obrazami. Ściana za nimi jest jasna. Po lewej stronie, nad stolikiem, na którym siedzi Boznańska, wisi portret dziewczynki. Obraz jest prostokątny, pionowy, w ciemnej ramie. Przedstawia siedzącą przodem postać z długimi, ciemnymi włosami i jasną sukienką z rękawami do łokci. Dłonie złożone są na kolanach. Tło obrazu jest ciemne i jednolite. Inne szczegóły są niewyraźne.

Na środku, między Boznańską a Czajkowskim, oparty o ścianę stoi kolejny obraz. To pionowy portret kobiety z dzieckiem, ujęty w czarnej ramie. Kobieta ma ciemne, upięte włosy, patrzy prosto na widza. Ubrana jest w czarną suknię ze stójką i bufiastymi rękawami. W rękach trzyma pionowo małe dziecko o jasnych, krótkich włosach. Dziecko ubrane jest w długą, jasną sukienkę z białym kołnierzykiem. Nad tym portretem widoczny jest fragment innego obrazu, przymocowanego swobodnie do ściany. Jest ciemny i pozbawiony wyraźnych detali.

Po prawej stronie, za Czajkowskim, zawieszony jest kolejny pionowy portret. Przedstawia mężczyznę siedzącego na krześle, z głową opartą o prawą dłoń. Lewą nogę ma założoną na prawą. Jest delikatnie zwrócony w lewo, ze spojrzeniem skierowanym w stronę odbiorcy. Ma krótkie, ciemne włosy i wąsy. Ubrany jest w elegancki garnitur z białą koszulą.

W dolnym lewym rogu kadru widoczny jest fragment jasnego dywanu w ciemne pasy. Podłoga jest ciemna, wykonana z  drewnianych paneli.

Fotografia nosi wyraźne ślady zniszczenia. Na całej powierzchni widoczne są odbarwienia i przetarcia.

Audiodeskrypcja: Emilia Szymańska
Konsultacja: Adrian Wyka
Konsultacja merytoryczna: Urszula Kozakowska-Zaucha