Cykl: Akademia Bronioznawcy Przegląd zagadnień związanych z konserwacją broni zabytkowej – identyfikacja technik, badania, metody konserwacji
Celem prezentacji jest ogólne przedstawienie złożonej problematyki konserwacji broni zabytkowej na przykładach prac przeprowadzonych w Pracowni Konserwacji Metalu i Broni Muzeum Narodowego w Krakowie oraz w oparciu o inne realizacje.
Bogatej i różnorodnej kolekcji Muzeum Narodowego oraz otwarciu w 2023 roku dwóch dużych wystaw stałych w Klasztorku przy Muzeum Książąt Czartoryskich oraz Broń i Barwa w Arsenale uwzględniających wiele cennych militariów konserwatorzy zawdzięczali i zawdzięczają nadal możliwość zapoznawania się z bardzo szerokim zakresem problemów związanych ze zbiorami tego rodzaju. Spośród ogólnie pojętych militariów do Pracowni Konserwacji Metalu i Broni najczęściej trafiają obiekty zaliczające się do broni białej: szable, rapiery, miecze, tasaki, noże, nadziaki, buzdygany, a nawet broń drzewcowa. Konserwacji często poddawana jest także broń palna: pistolety, strzelby, karabiny oraz elementy zbroi: kirysy, hełmy, naramienniki czy karwasze. Kategorię powiązaną z uzbrojeniem stanowią także rzędy końskie wraz z towarzyszącymi im elementami: siodła, ogłowia, podpiersienia, podogonia, czapraki, poduszki na siodła, strzemiona i olstra. Ze względu na powszechną obecność elementów z tkanin w oporządzeniu jeździeckim wiele konserwacji prowadzonych jest we współpracy z Pracownią Konserwacji Tkanin i Ubiorów. W obiektach zaliczanych do militariów często obecne są również inne materiały: zwłaszcza skóra i drewno, ale również kość, kamienie ozdobne czy włosie. Zaprezentowane konserwacje ukazują w skrócie efekty wielu lat pracy zespołu, które w pełnej okazałości można podziwiać na wystawach Muzeum Narodowego w Krakowie, a i w innych instytucjach korzystających z naszych zbiorów w celu organizacji własnych wystaw.
Prowadzenie: Magdalena Dorębska, Katarzyna Skowron
Biogramy:
Magdalena Dorębska – absolwentka kierunku Konserwacja i Restauracja Dzieł Sztuki na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Adiunkt w Pracowni Konserwacji Rzemiosła Artystycznego, Metalu i Broni Muzeum Narodowego w Krakowie, konserwator skóry i metalu. Do jej zainteresowań należy głównie konserwacja oporządzenia jeździeckiego oraz broni białej.
Katarzyna Skowron – absolwentka kierunku Archeologia na Wydziale Socjologiczno-Historycznym Uniwersytetu Rzeszowskiego. Adiunkt w Pracowni Konserwacji Rzemiosła Artystycznego Metalu i Broni Muzeum Narodowego w Krakowie. Zakres zainteresowań badawczych łączy konserwację militariów z archeologią epoki brązu i wczesnej epoki żelaza. Od 2016 r. współprowadzi badania archeologiczne i jest odpowiedzialna za korpus zabytków metalowych w ramach działalności Europejskiego Centrum Archeologicznego Bibracte we Francji.
Dziedziniec Muzeum Czartoryskich, godz. 18.00, wstęp bezpłatny
Prowadzenie: Magdalena Dorębska, Katarzyna Skowron
Biogramy:
Magdalena Dorębska – absolwentka kierunku Konserwacja i Restauracja Dzieł Sztuki na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Adiunkt w Pracowni Konserwacji Rzemiosła Artystycznego, Metalu i Broni Muzeum Narodowego w Krakowie, konserwator skóry i metalu. Do jej zainteresowań należy głównie konserwacja oporządzenia jeździeckiego oraz broni białej.
Katarzyna Skowron – absolwentka kierunku Archeologia na Wydziale Socjologiczno-Historycznym Uniwersytetu Rzeszowskiego. Adiunkt w Pracowni Konserwacji Rzemiosła Artystycznego Metalu i Broni Muzeum Narodowego w Krakowie. Zakres zainteresowań badawczych łączy konserwację militariów z archeologią epoki brązu i wczesnej epoki żelaza. Od 2016 r. współprowadzi badania archeologiczne i jest odpowiedzialna za korpus zabytków metalowych w ramach działalności Europejskiego Centrum Archeologicznego Bibracte we Francji.
Dziedziniec Muzeum Czartoryskich, godz. 18.00, wstęp bezpłatny