Idź do treści strony
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

Portret malarski przed rokiem 1500: forma i funkcja

Portret Giovanny Tornabuoni (Domenico Ghirlandaio, 1489-1490, Museo Thyssen-Bornemisza, Madryt)

Portret malarski przed rokiem 1500: forma i funkcja

MNK Gmach Główny

al. 3 Maja 1, 30-062 Kraków
23.02.2018
piątek
18:00
wstęp wolny
Prezentowane przed ślubem jako dowód piękności panny młodej lub tworzone dla upamiętnienia wybitnej osobistości. Wystawiane pod nieobecność bliskiej osoby lub umieszczane w kościele podczas nabożeństwa w intencji zmarłego.
Portret Giovanny Tornabuoni (Domenico Ghirlandaio, 1489-1490, Museo Thyssen-Bornemisza, Madryt) Dziś wiszące w przestrzeniach muzeów, wyjęte ze swojego pierwotnego kontekstu, malowane portrety zwykliśmy traktować jako dzieła sztuki, obrazy dokumentujące wygląd przedstawionych na nich postaci i świadectwa talentu tworzących je artystów. Jednak w XIV i XV w. portrety pełniły istotną rolę w życiu elit i tych, którzy do tych elit aspirowali. Zdolne występować w imieniu sportretowanej osoby, reprezentowały ją pod jej nieobecność, a po śmierci nie pozwalały o niej zapomnieć potomnym. W trakcie wykładu przybliżona zostanie społeczna rola malowanego samoistnego portretu w jego najwcześniejszym stadium rozwoju.

Prowadzenie: dr Mateusz Grzęda – historyk sztuki, pracownik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jego zainteresowania koncentrują się na zagadnieniach związanych z artystycznymi formami reprezentacji w późnym średniowieczu i u progu epoki nowożytnej. Autor wielu publikacji poświęconych sztuce średniowiecznej i renesansowej w Polsce. Kończy pracę nad książką poświęconą historii portretu w Europie Środkowej w późnym średniowieczu.