Portret malarski przed rokiem 1500: forma i funkcja
Prezentowane przed ślubem jako dowód piękności panny młodej lub tworzone dla upamiętnienia wybitnej osobistości. Wystawiane pod nieobecność bliskiej osoby lub umieszczane w kościele podczas nabożeństwa w intencji zmarłego.
![Portret Giovanny Tornabuoni (Domenico Ghirlandaio, 1489-1490, Museo Thyssen-Bornemisza, Madryt)](http://media.mnk.pl/images/upload/aktualnosci/2017/wyklady/dorosli/Dama/Portret-Giovanny_1065x497.jpg)
Prowadzenie: dr Mateusz Grzęda – historyk sztuki, pracownik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jego zainteresowania koncentrują się na zagadnieniach związanych z artystycznymi formami reprezentacji w późnym średniowieczu i u progu epoki nowożytnej. Autor wielu publikacji poświęconych sztuce średniowiecznej i renesansowej w Polsce. Kończy pracę nad książką poświęconą historii portretu w Europie Środkowej w późnym średniowieczu.