Obiekt dostępny dla niepełnosprawnych ruchowo Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo eye facebook facebookflickr flickr googleplus googleplusinstagram instagram pinterest pinterest searchsearchtwitter twitterwifi Zakaz fotografowania youtube youtube wheelchair Listgridheart kir Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Calendar Calendar Calendar Logo
Maurycy Gottlieb jako wzór Żyda zintegrowanego

Maurycy Gottlieb jako wzór Żyda zintegrowanego

Maurycy Gottlieb jako wzór Żyda zintegrowanego

Kamienica Szołayskich im. Feliksa Jasieńskiego

pl. Szczepański 9, 31-011 Kraków
27.03.2015
piątek
18:00
Wykład "Ożywiony najlepszymi chęciami obywatel, czyli Maurycy Gottlieb jako wzór Żyda zintegrowanego" jest prezentacją jednej z odsłon wizerunku Maurycego Gottlieba, jaki kreowany był w prasie polskiej od chwili jego debiutu we Lwowie (1877), a przede wszystkim tuż po zgonie (1879-1880).
Teksty z polskich gazet wydawanych w trzech zaborach dowodzą, że publicystom artysta jawił się jako idealne wprost wcielenie "Polaka wyznania mojżeszowego", w jakich chcieli przekształcić Żydów żydowscy integracjoniści i ich polscy sojusznicy. Był wyemancypowany i oświecony, identyfikował się z polską kulturą, mówił po polsku, pozbawiony był wszystkich oznak obyczajowej i mentalnej odrębności, wyróżniających Żydów "nieucywilizowanych", wreszcie zajmował się sztuką - dziedziną ludzkiej aktywności uważaną za najbardziej uduchowioną i sztuką swą chciał przyczynić się do pogłębienia więzi między społecznością polską i żydowską, między chrześcijanami i wyznawcami judaizmu.


Prowadzenie: dr Dariusz Konstantynów - historyk sztuki, absolwent Uniwersytetu Warszawskiego, obecnie pracownik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego. Zajmuje się historią życia artystycznego w drugiej połowie XIX i pierwszej połowie XX wieku. Autor m.in. książek Wileńskie Towarzystwo Artystów Plastyków (1920-1939) oraz Krajowa Wystawa Sztuk Pięknych (1858-1860). Z historii życia artystycznego Warszawy połowy XIX wieku. Zajmuje się także związkami sztuki/kultury z polityką, a także obecności wątków antysemickich w życiu artystycznym, krytyce sztuki oraz popularnej kulturze wizualnej.
Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję