Trzy popiersia portretowe z Europeum
Koncepcja i prowadzenie:
prof. dr hab. Juliusz A. Chrościcki (UW, UPJP, Kraków) oraz Filip Chmielewski (Muzeum Narodowe w Krakowie, Dział Grafiki i Rysunku).
Cykl comiesięcznych otwartych spotkań dyskusyjnych poświęcony jest najbardziej interesującym dziełom sztuki, reprezentującym europejskie malarstwo oraz rzeźbę, zarówno nowożytną jak i nowoczesną. W swobodnej dyskusji o charakterze popularnonaukowym, poza prowadzącymi fachowcami i badaczami, szczególnie historykami sztuki, uczestniczyć może także publiczność. Poza głównym prowadzącym kolejne spotkania prof. Juliuszem A. Chrościckim w cyklicznych dyskusjach uczestniczyć będą specjalnie zaproszeni goście – znani i wybitni fachowcy, wywodzący się nie tylko ze środowiska historyków sztuki.
Na kolejnym czwartkowym spotkaniu, przedstawimy trzy związane ze sobą postacie historyczne: jednego z Trzech Wieszczów - poetę Zygmunta Krasińskiego, jego małżonkę - Elizę z Branickich, oraz – Delfinę z Komarów Potocką. Pretekstem do omówienia relacji wymienionych postaci stały się trzy wyobrażające je marmurowe oraz gipsowe popiersia eksponowane w krakowskim EUROPEUM. Autorem wizerunków małżeństwa Krasińskich jest włoski artysta-rzeźbiarz Pietro Tenerani, klasycysta, uczeń, współpracownik i następca Bertela Thorvaldsena, poważany i modny twórca działający głównie w Rzymie. Dodajmy – chętnie portretujący dobrze urodzonych i szczególnie popularny w kręgach polskiej arystokracji przebywającej na obczyźnie oraz zamawiającej jego dzieła do kraju. Również trzeci wizerunek - podobizna kobiety określanej jako Delfina Potocka, można łączyć ze stylistyką stosowaną przez Teneraniego.
Nie bez powodu trzy wspomniane, pokrewne sobie, antykizowane popiersia zestawione zostały razem na ekspozycji, wyobrażają bowiem sławnego romantycznego poetę z oddaną mu małżonką Elizą, oraz… wielką miłość Krasińskiego, właśnie Delfinę Potocką, znaną w swej epoce skandalistkę nawiązującą liczne romanse min. ze znanymi postaciami ówczesnego paryskiego świata kultury i sztuki. Z ową damą, dobrze rozpoznawalną w towarzyskich salonach Paryża łączyły naszego wieszcza skomplikowane relacje uczuciowe, utrzymywane w czasie trwania jego związku małżeńskiego z Elizą z Branickich, zawiązane podczas rzymskiego pobytu Krasińskich w 1838 roku.
O związkach łączących wszystkie trzy postacie i ich wzajemnych relacjach oraz o dziełach klasycyzującego rzymskiego rzeźbiarza, opowie - poza zwyczajowo prowadzącymi spotkanie - również dyrektor - kustosz Muzeum Romantyzmu w Opinogórze, pan Roman Kochanowicz, znawca biografii jak i twórczości narodowego wieszcza.