- 
                                                    
                                W Chinach hafciarstwo należy do jednej z najstarszych technik zdobienia tkanin, a jej tradycja liczy ponad 4000 lat. Chinki od najmłodszych lat uczyły się tego rzemiosła od matek dekorując haftem szaty i akcesoria strojów m.in. buty, wachlarze, różnego rodzaju saszetki, a także zwoje naśladujące malowidła oraz makaty i parawany.
                                Na epokę Qing przypada szczytowy okres rozwoju tej techniki zdobniczej. Najbardziej utalentowane hafciarki tego okresu należały do elity, a ich prace oceniano w randze artystycznej. Jedną z nich była Ding Pei, tworząca w 1 .poł. XIX w., autorka traktatu o hafciarstwie Xiupu (1821 r.). Porównała w nim haftowanie do sztuki kaligrafii pisząc:”Igła jest twoim pędzlem, jedwab papierem, nić tuszem” . Ding Pei odnosiła się do procesu haftowania nie tylko w wymiarze estetycznym, ale także moralnym . Uważała, że studiowanie teorii i praktyka miały wpływ na doskonalenie się kobiet. 
 
 Hafciarstwo rozwijało się w wielu regionalnych stylach, z których najważniejsze to: Beijijng (Jingxiu), Suzhou (Shuxiu) , Guangdong (Yuexiu), Hunan (Xiangxiu), Sichuan (Shixiu).
 
 Najczęściej używanymi ściegami hafciarskimi były: ścieg płaski, ścieg łańcuszkowy, sznureczek, ścieg kładziony oraz ścieg węzełkowy.
 
 Kunszt chińskiego rękodzieła ostatniej cesarskiej epoki możemy podziwiać do lipca 2015 roku na wystawie "W przestrzeni Smoka".
 
 Opracowanie: Beata Pacana - historyk sztuki, adiunkt, kierownik Działu Sztuki Dalekiego Wschodu MNK, kuratorka wystawy "W przestrzeni Smoka. Sztuka chińska w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie"
 
- 
       
        
    
    
    
            
                        Szata kobieca ao (fragment)            Epoka Qing, pocz. XX w.
 Jedwab, złota nić, cekiny, haft
 
 Mankiety kobiecej szaty zdobi wizerunek He Xiangu- jednej z Ośmiu Nieśmiertelnych (baxian). Jej postać została wyhaftowana ściegiem węzełkowym.
 
 
 
 
- 
       
        
    
    
    
            
                        Spódnica qun z motywami kwiatów i motyli (fragment)             Epoka Qing, XIX w.
 Jedwab, haft.
 
 Haft w odcieniach niebieskich (sanlan) z popularnym motywem kwiatów i owoców (hua guo). Zdobiąc kobiece szaty symbolizują liczne cnoty: lotos - czystość i skromność, peonia – piękno, chryzantema - długowieczność, śliwa – niewinność. Natomiast melon to symbol jedności i siły rodziny.
 
- 
       
        
    
    
    
            
                        Spódnica qun z motywami kwitnącej śliwy, peonii i motyli (fragment)             Epoka Qing, XIX w. 
 Jedwab, haft.
 
- 
       
        
    
    
    
            
                        Spódnica qun z motywami kwitnącej śliwy, peonii i motyli (fragment)             Epoka Qing, XIX w. 
 Jedwab, haft.
 
- 
       
        
    
    
    
            
                        Szata kobieca, ślubna mang ao (fragment)            Epoka Qing, 2 poł. XIX w. 
 Jedwab, złota nić, haft.
 
- 
       
        
    
    
    
            
                        Kostium teatralny (fragment)             Epoka Qing, XIX/XX w. 
 Jedwab, złota nić, metalowe lusterka, szkło, haft.
 Na przedniej części kostiumu teatralnego widoczny haft kładziony złotą nicią z papierowym oplotem na jedwabnym rdzeniu z motywem pary zwróconych ku sobie smoków z płonącą perłą.
 
- 
       
        
    
    
    
            
                        Szata kobieca ao (fragment)            Epoka Qing, pocz. XX w.
 Jedwab, złota nić, cekiny, haft.
 
- 
       
        
    
    
    
            
                        Szata kobieca ao (fragment)            Epoka Qing, pocz. XX w.
 Jedwab, złota nić, cekiny, haft.
 
- 
       
        
    
    
    
            
                        Spódnica qun z motywami kwiatów i motyli (fragment)            Epoka Qing, ok. poł. XIX w.
 Jedwab, bawełna, haft.
 
 Hafty zdobiące spódnicę zostały wykonane w stylu pekińskim. Hafty w tej odmianie wykonywane były głównie ściegiem płaskim (atłaskowym). Charakterystyczny dla nich jest horror vacui - motywy kwiatów i motyli wypełniają całą zdobioną powierzchnię.
 
- 
       
        
    
    
    
            
                        Kamizelka kobieca majia (fragment)             Epoka Qing, XIX w. 
 Jedwab, złota nić, haft, aplikacja.
 
- 
       
        
    
    
    
            
                        Szata kobieca waitao (fragment)            Epoka Qing, XIX/XX w. 
 Jedwab, złota nić, haft.
 Motyl w tradycji chińskiej jest symbolem lata, piękna i marzeń. W połączeniu z kwiatem symbolizuje wierność małżeńską.
 
- 
       
        
    
    
    
            
                        Szata kobieca magua (fragment)            Epoka Qing, XIX w.
 Jedwab, bawełna, złota nić, haft, aplikacja.
 
- 
       
        
    
    
    
            
                        Kamizela kobieca xia pei (fragment)            Epoka Qing, 2. poł. XIX w.
 Jedwab, złota nić, haft.