{baseAction::__('GO_TO_CONTENT')}
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo
Maksymilian Gierymski. Dzieła, inspiracje, recepcja 25.04-10.08.2014 Maksymilian Gierymski. Dzieła, inspiracje, recepcja
Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Dostępny dla niepełnosprawnych ruchowo

Muzeum Narodowe w Krakowie przypomniało twórczość Maksymiliana Gierymskiego (1846–1874), jednego z najbardziej znanych malarzy polskich XIX wieku, związanego z kolonią artystyczną w Monachium. Pretekstem wystawy stała się przypadająca w 2014 roku 140. rocznica śmierci artysty.

Twórca, który zmarł młodo, zaledwie w wieku 28 lat, pozostawił dorobek inspirujący kolejne pokolenia artystów, dając początek pierwszej polskiej szkole pejzażowej.

Muzeum Narodowe w Krakowie pokazało nie tylko dzieła Gierymskiego, ale także innych twórców z kręgu monachijskiego. Dlatego obok 55 obrazów olejnych, 55 prac na papierze tego artysty, można było zobaczyć też dzieła artystów polskich, niemieckich, francuskich oraz węgierskich:. m.in. Józefa Brandta, Adama Chmielowskiego, Józefa Chełmońskiego, Stanisława Witkiewicza, Alfreda Wierusza-Kowalskiego, Władysława Maleckiego, Eduarda Schleicha st., Ludwiga Hartmanna i Mihalyiego Munkacsyiego.

Oprócz najbardziej znanych dzieł Maksymiliana Gierymskiego, takich jak "Adiutant sztabowy", "Konna kawalkada w brzezince", "Obóz Cyganów I" czy "Patrol powstańców", pojawił się także ostatni obraz artysty "Polowanie »par force« na jelenia" ze zbiorów Kunsthalle w Kilonii oraz – długo uważana za zaginioną, a po raz pierwszy prezentowana w Polsce – "Wiosna w małym miasteczku" (z kolekcji prywatnej w Buenos Aires).

Ekspozycja w Muzeum Narodowym w Krakowie składała się z siedmiu części, z których każda sygnalizowała najważniejsze wątki w twórczości artysty. Zobaczyliśmy  więc prace młodzieńcze i dzieła o tematyce powstańczej. Poznaliśmy pejzaże intymne, oddające złożony stosunek artysty do natury, określany mianem romantycznego realizmu. Obejrzeliśmy tzw. kompozycje zopfowe [niem. der Zopf – warkocz, warkoczyk], czyli ukazane w rokokowych kostiumach sceny polowań, uwiecznianych przez Maksymiliana Gierymskiego na obrazach powstałych w latach 1871–1874, dzięki którym zdobywał zamówienia bogatej klienteli. Weszliśmy też w świat kolonii artystycznej działającej w Monachium w 2. połowie XIX wieku: Maksymilian Gierymski był pokazany w towarzystwie artystów, którzy tworzyli w tym czasie, których on inspirował i którzy jego inspirowali.

MNK Gmach Główny

al. 3 Maja 1, 30-062 Kraków Sala Wystaw Zmiennych, I p.
  • poniedziałek: nieczynne
  • wtorek - niedziela: 10.00-18.00
Maksymilian Gierymski - przestrzeń wystawy
Maksymilian Gierymski - przestrzeń wystawy
Maksymilian Gierymski - przestrzeń wystawy
Maksymilian Gierymski - wernisaż
Maksymilian Gierymski - wernisaż
Maksymilian Gierymski - dzieła
Maksymilian Gierymski - dzieła

Wokół wystawy

Projekt "Bracia Gierymscy" realizowany przez Muzeum Narodowe w Warszawie oraz MNK

Narodowe Centrum Nauki