{baseAction::__('GO_TO_CONTENT')}
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

Lekcje muzealne - sztuka. Przykłady zadań

Lekcje muzealne - sztuka. Przykłady zadań

Przykłady zadań realizowanych podczas lekcji muzealnych z bloku tematycznego SZTUKA dla szkół podstawowych i przedszkoli.

Temat: Przygody ze sztuką. Pierwsza wizyta w muzeum, miejsce: Gmach Główny,  Galeria Sztuki Polskiej XX wieku

Po obejrzeniu ilustracji ukazujących współczesne muzea o ciekawej bryle i wnętrzach, uczniowie próbują zaprojektować własne muzeum. Uczestnicy mają za zadanie wymyślić typ muzeum i jego kolekcji oraz zastanowić się, na ile zewnętrzna bryła muzeum powinna odpowiadać jego zawartości (np. muzeum zabawek w kształcie wielkiego misia, słodyczy – olbrzymiego ciastka). Na koniec ochotnicy przedstawiają  reszcie grupy swoje projekty, a pozostali uczestnicy zgadują, co można zobaczyć we wnętrzu zaprojektowanych budynków.


Temat: W pracowni artysty, miejsce: Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach  

W Sali Chełmońskiego w Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach uczestnicy zostają podzieleni na cztery grupy. W każdej z grup uczniowie mają za zadanie odnaleźć w sali cztery obrazy, które według nich przedstawiają: autoportret artysty, początkującego artystę (ucznia szkoły malarskiej), natchnienie artysty, widok z okna pracowni. Grupy robią to na czas (kto pierwszy), prowadzący weryfikuje wybory i jednocześnie wyjaśnia, które obrazy w tej sali są najbliższe wymienionym kategoriom. 

Temat: W pracowni współczesnego artysty, miejsce: Gmach Główny, Galeria Sztuki Polskiej XX wieku


Zabawa w "żywe obrazy” odbywająca się w części ekspozycji sztuki polskiej XX wieku poświęconej twórczości Marii Jaremy. Uczestnicy w parach ustawiają się tak, by jak najbardziej przypominać rzeźbę Taniec – przedstawiającą tańczącą parę – i zastygają w bezruchu na moment. Zajęciom może towarzyszyć odpowiednio dobrana muzyka. Następnie prowadzący rozmawia z uczniami: czy łatwo było oddać kształt rzeźby, czy łatwo było stać bez ruchu?

Temat: Co ja zrobię z tej twarzy? – zabawy z portretem, miejsce: Dom Jana Matejki

Uczniowie w grupach otrzymają reprodukcje fragmentów karykatur Jana Matejki. Ich zadaniem jest przyklejenie na kartkach wybranych postaci i dopisanie dialogów do ukazanych scen.  

Temat: Kim byli harnasie – opowieść o muzyce, miejsce: Muzeum Karola Szymanowskiego w willi "Atma” w Zakopanem

Prowadzący czyta uczestnikom fragmenty tekstów z legendami o zbójnikach (wprowadzone zostają pojęcia, takie jak: harnaś, zbójnik, gazda, baca, juhas; omówione szczegóły stroju góralskiego). Następnie, na podstawie legendy i przygotowanych reprodukcji z grafikami Władysława Skoczylasa, uczestnicy układają z obrazków w historię o zbójnikach. Prowadzący zajęcia wprowadza elementy historii z Harnasiów.