{baseAction::__('GO_TO_CONTENT')}
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

Lekcje muzealne - przyroda. Przykłady zadań

Lekcje muzealne - przyroda. Przykłady zadań

Przykłady zadań realizowanych podczas lekcji muzealnych z bloku tematycznego PRZYRODA dla szkół podstawowych i przedszkoli.
Temat: Co się chowa w cieniu wiązu? Zwierzęta i rośliny z ogrodu Józefa Mehoffera, miejsce: Dom Józefa Mehoffera

Prowadzący umieszcza w różnych częściach ogrodu Domu Józefa Mehoffera, wieszając na gałęziach lub osadzając na patyczkach wbitych w ziemię, przygotowane wcześniej karki z różnymi ciekawostkami i informacjami o znajdujących się tu roślinach (np.: Liście wiązu przybierają rozmaite kształty, najczęściej są jajowate lub podłużne. Najstarszy wiąz szypułkowy w Polsce rośnie w Komorowie, woj. lubuskie.
Ma 445 lat). Uczestnicy zajęć, podzieleni na grupy, odszukują te kartki, posługując się mapą ogrodu, a następnie wspólnie odczytują znalezione informacje.

Temat: Walka koguta z kotem. Muzealna lekcja przyrody, miejsce: Ośrodek Kultury
Europejskiej EUROPEUM

Przy obrazie Walka koguta z kotem w EUROPEUM uczniowie uczestniczą w zajęciach, które odwołują się do zmysłów słuchu i dotyku. Zadanie dźwiękowe polega na wspólnym słuchaniu nagrań z odgłosami zwierząt – po każdym dźwięku albo w trakcie jego trwania prowadzący opowiada uczestnikom jakąś historię, a oni starają się wyobrazić opowiadaną scenę. Potem wszyscy wspólnie zastanawiają się, czy
wysłuchane dźwięki i historia przywołują skojarzenia z jakimś konkretnym obrazem z galerii. Następnie uczestnicy przyglądają się temu, w jaki sposób na omawianych obrazach o tematyce animalistycznej artysta namalował futra zwierząt. Zadanie dotykowe dotyczy rozpoznawania faktur (polega na dotykaniu z zamkniętymi oczami różnych powierzchni). Uczestnicy siadają w kółku, jeden przy drugim.  Zamykają oczy, ręce trzymają za sobą. Prowadzący podaje jednej osobie jakiś przedmiot, który uczniowie podają sobie z ręki do ręki. Następnie wspólnie zgadują, co to było, do jakiego zwierzęcia mógł należeć ten przedmiot. Rozmowa z uczestnikami  dotyczy tego, czy artyście łatwo przedstawić miękkie futerko, szorstką sierść, pióra, powierzchnię kamienia…?