MNK Wyspiański
pl. Sikorskiego 6, 31-115 Kraków- poniedziałek: nieczynne
- wtorek: 10.00-17.00
- środa - czwartek: nieczynne
- piątek - niedziela: 10:00 – 17:00
Informacja i rezerwacja w godz. 9.00-16.00 w dni powszednie
p.o. Dyrektora Muzeum Narodowego w Krakowie
Pełnomocnik Dyrektora ds. Działalności Naukowej
Pełnomocnik Dyrektora ds. Działalności Wystawienniczej
Z-ca Dyrektora ds. Strategii i Komunikacji
Z-ca dyrektora ds. Zarządzania
Główna Księgowa
Główny Inwentaryzator
Stała wystawa prac Wyspiańskiego, którą obecnie można zwiedzać w budynku dawnego spichlerza została wzbogacona o prezentację zakupionego do zbiorów MNK rysunku autorstwa Stanisława Wyspiańskiego Bok stall z kościoła Św. Krzyża w Krakowie. Dzieło to powstało w 1896 roku, w czasie odnawiania kościoła pw. Świętego Krzyża w Krakowie (w latach 1896-1898).
Wyspiański na prośbę architektów prowadzących prace konserwatorskie przy tej świątyni, Tadeusza Stryjeńskiego i Zygmunta Hendla, przygotował odrysy polichromii i wyposażenia kościoła. Rysunek części bocznej zaplecka stall malarz wykorzystał do zilustrowania swych tekstów. Artykuł pt. Św. Krzyż opublikowano w „Życiu” z dnia 6 listopada 1897 roku, zaś tekst pt. Dawna polichromia kościoła św. Krzyża w Krakowie zamieszczono w „Roczniku Krakowskim” T. 1 z 1898 roku. Ilustrację stall artysta wykorzystał także w pracy, którą napisał wspólnie z Lucjanem Rydlem pt. Epilog uroczystego przedstawienia w Teatrze Krakowskim w dniu 27-ego czerwca 1898 na cześć Adama Mickiewicza.
Zakup zrealizowany dzięki udzielonej dotacji celowej na wydatki inwestycyjne ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z budżetu państwa.
O oddziale:
Muzeum Stanisława Wyspiańskiego, oddział Muzeum Narodowego w Krakowie, mieści się w Starym Spichlerzu, budynku wzniesionym w XVIII wieku, który na przestrzeni lat pełnił funkcje m.in. spichlerza, fabryki, sklepu, siedziby Stowarzyszenia Architektów Rzeczypospolitej.
W Muzeum Wyspiańskiego prezentowanych jest niemal 150 dzieł artysty, z czego zdecydowaną większość stanowią prace pastelowe na podłożu papierowym. Jest to technika wrażliwa zarówno na mikroklimat i zanieczyszczenia, jak również na działanie światła. Z tego powodu, w celu zapewnienia bezpieczeństwa zbiorów, wystawa podlega cyklicznym zmianom..
Na parterze można zobaczyć portrety własne Wyspiańskiego, uzupełnione o wizerunki najbliższej rodziny – żony i dzieci, a także portrety przyjaciół, mecenasów i bliskich znajomych. Przestrzeń dopełniają widoki Krakowa: pejzaże tworzone z okna mieszkania przy ulicy Krowoderskiej i wnętrza ulic rodzinnego miasta.
Na pierwszym piętrze można podziwiać dzieła artysty, które nawiązują do trzech głównych wątków w jego twórczości. Poszczególne części wystawy noszą nazwy: Żywioły, Wawel – dramat królów i Apollo-Chrystus.
Projekt witraża Bóg Ojciec i kartony do dekoracji malarskiej kościoła Franciszkanów w Krakowie, model Akropolis, projekty witraży do katedry na Wawelu, propozycje dekoracji, mebli i tkanin do gmachu Towarzystwa Lekarskiego Krakowskiego wskazują na wielostronność działań twórczych artysty, od malarstwa, przez sztukę stosowaną, po architekturę.
W podziemiu budynku, w sali Księgi moje, eksponowany jest m.in. księgozbiór Stanisława Wyspiańskiego, z jego odręcznymi notatkami oraz pierwodruki wydań jego dramatów, a także utworów innych autorów, dla których okładki i ilustracje artysta wykonał. Obok, w przestrzeni Metamorfozy, można zapoznać się z teatraliami: plakatami do inscenizacji sztuk Wyspiańskiego, wybranymi zdjęciami i fragmentami filmów z najsłynniejszych inscenizacji oraz ekranizacji dzieł literackich artysty. Można również obejrzeć krótki film VR poświęcony Stanisławowi Wyspiańskiemu.
Kuratorki wystawy: Magdalena Laskowska, Łucja Skoczeń – Rąpała.