Olga Boznańska - Motyw z Paryża 1907
Olga Boznańska - Motyw z Paryża 1907
                Tytuł: Motyw z Paryża
Autor: Olga Boznańska
Data powstania: 1907 rok
Rodzaj: obraz
Technika: farba olejna na desce
Wymiary: wysokość: 33 cm, szerokość: 24 cm; z ramą: wysokość: 44,5 cm, szerokość: 38 cm, głębokość: 3 cm
Obraz namalowany w pozycji pionowej przedstawia widok z paryskiej pracowni artystki przy bulwarze Montparnasse. Jest to widok na drogę z jadącym przez nią tramwajem, oraz na znajdujący się za nią wysoki budynek. Patrzymy na tę scenę z lekkiego ukosa, z pomieszczenia znajdującego się na górnym piętrze.
Kolorystyka jest jasna, pastelowa. Są to wybielone odcienie różu, żółci, zielonego i niebieskiego. Farby nakładane były bezpośrednio na deskę, bez wcześniej przygotowanej podmalówki. Ciemnobrązowe drewno przebija się przez warstwę farb na całej powierzchni, szczególnie po prawej stronie, zaznaczając cień. Światło pada z lewej strony, gdzie kolory są jaśniejsze, a powierzchnia zamalowana grubszą warstwą farby.
W górnej części obrazu znajduje się jasna pionowa kamienica. Biegnie mniej więcej w połowie, bliżej lewej strony. Ma ona kilka przegród oddzielających piętra budynku. Przegrody widoczne są dzięki poziomym pasmom oraz subtelnie zaznaczonym prostokątnym oknom. Prawa strona kamienicy jest częściowo niezamalowana, sugerując cień.
Z prawej strony pionowo biegnie w dół jasna żółta linia przypominająca przewód tramwajowy. Nieco niżej pojawia się ciemniejszy dach niższego budynku, być może kiosku lub budki, który wydobywa się z tła poprzez delikatny zielony akcent.
W centralnej części dolnego pasa widać ulicę. Namalowana została bardzo swobodnie, niemal szkicowo. Ruchy pędzla sugerują obecność jezdni i torów tramwajowych. Na pierwszym planie, w lewym dolnym rogu, pojawia się tramwaj jadący z lewej strony w kierunku środka obrazu. Tramwaj ukazany jest za pomocą kilku dynamicznych, poziomych pociągnięć w kolorze szarozielonym i niebieskim.
Całość jest rozmyta, kontury są zamazane, poszczególne elementy ledwie się wyłaniają. Obraz przypomina szkic lub zamglony pejzaż widziany przez szybę.
Całość sprawia wrażenie niedokończonej, wygląda na wstępny szkic. Farby nałożone są krótkimi pociągnięciami pędzla. Artystka przedstawiła tylko ogólny zarys ulicy, brakuje tu szczegółów. Przy pierwszym spojrzeniu ciężko stwierdzić, na co właściwie spoglądamy. Uderza nas jasna plama barw skumulowana w dolnym rogu obrazu, bliżej środka. Dopiero po dłuższym przyglądaniu się można wyodrębnić poszczególne elementy: zielono-żółty tramwaj, znajdujący się w lewym dolnym rogu, oraz wysoką kamienicę, biegnącą mniej więcej przez środek, ale bliżej lewej strony. Budynek sięga aż do górnej krawędzi. Budynki i mniejsze elementy miejskiego krajobrazu przedstawione zostały bardzo ogólnie, raczej dla dopełnienia kompozycji.
Audiodeskrypcja: Emilia Szymańska
Konsultacja: Adrian Wyka
Konsultacja merytoryczna: Urszula Kozakowska-Zaucha
            
            
            Autor: Olga Boznańska
Data powstania: 1907 rok
Rodzaj: obraz
Technika: farba olejna na desce
Wymiary: wysokość: 33 cm, szerokość: 24 cm; z ramą: wysokość: 44,5 cm, szerokość: 38 cm, głębokość: 3 cm
Obraz namalowany w pozycji pionowej przedstawia widok z paryskiej pracowni artystki przy bulwarze Montparnasse. Jest to widok na drogę z jadącym przez nią tramwajem, oraz na znajdujący się za nią wysoki budynek. Patrzymy na tę scenę z lekkiego ukosa, z pomieszczenia znajdującego się na górnym piętrze.
Kolorystyka jest jasna, pastelowa. Są to wybielone odcienie różu, żółci, zielonego i niebieskiego. Farby nakładane były bezpośrednio na deskę, bez wcześniej przygotowanej podmalówki. Ciemnobrązowe drewno przebija się przez warstwę farb na całej powierzchni, szczególnie po prawej stronie, zaznaczając cień. Światło pada z lewej strony, gdzie kolory są jaśniejsze, a powierzchnia zamalowana grubszą warstwą farby.
W górnej części obrazu znajduje się jasna pionowa kamienica. Biegnie mniej więcej w połowie, bliżej lewej strony. Ma ona kilka przegród oddzielających piętra budynku. Przegrody widoczne są dzięki poziomym pasmom oraz subtelnie zaznaczonym prostokątnym oknom. Prawa strona kamienicy jest częściowo niezamalowana, sugerując cień.
Z prawej strony pionowo biegnie w dół jasna żółta linia przypominająca przewód tramwajowy. Nieco niżej pojawia się ciemniejszy dach niższego budynku, być może kiosku lub budki, który wydobywa się z tła poprzez delikatny zielony akcent.
W centralnej części dolnego pasa widać ulicę. Namalowana została bardzo swobodnie, niemal szkicowo. Ruchy pędzla sugerują obecność jezdni i torów tramwajowych. Na pierwszym planie, w lewym dolnym rogu, pojawia się tramwaj jadący z lewej strony w kierunku środka obrazu. Tramwaj ukazany jest za pomocą kilku dynamicznych, poziomych pociągnięć w kolorze szarozielonym i niebieskim.
Całość jest rozmyta, kontury są zamazane, poszczególne elementy ledwie się wyłaniają. Obraz przypomina szkic lub zamglony pejzaż widziany przez szybę.
Całość sprawia wrażenie niedokończonej, wygląda na wstępny szkic. Farby nałożone są krótkimi pociągnięciami pędzla. Artystka przedstawiła tylko ogólny zarys ulicy, brakuje tu szczegółów. Przy pierwszym spojrzeniu ciężko stwierdzić, na co właściwie spoglądamy. Uderza nas jasna plama barw skumulowana w dolnym rogu obrazu, bliżej środka. Dopiero po dłuższym przyglądaniu się można wyodrębnić poszczególne elementy: zielono-żółty tramwaj, znajdujący się w lewym dolnym rogu, oraz wysoką kamienicę, biegnącą mniej więcej przez środek, ale bliżej lewej strony. Budynek sięga aż do górnej krawędzi. Budynki i mniejsze elementy miejskiego krajobrazu przedstawione zostały bardzo ogólnie, raczej dla dopełnienia kompozycji.
Audiodeskrypcja: Emilia Szymańska
Konsultacja: Adrian Wyka
Konsultacja merytoryczna: Urszula Kozakowska-Zaucha