{baseAction::__('GO_TO_CONTENT')}
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

Nie śnij o miłości, Kuryluk

06.05-14.08.2016 Nie śnij o miłości, Kuryluk
WiFi Przewijak Przewijak

Wystawa poświęcona twórczości malarskiej Ewy Kuryluk – historyczki sztuki, pisarki, poetki, malarki, rysowniczki, fotografki, autorki instalacji.  Wystawa w Muzeum Narodowym w Krakowie stanowi ważne podsumowanie malarskiego dorobku artystki, która sama przyznaje, że najlepsza na świecie kolekcja jej obrazów znajduje się od czterdziestu lat w krakowskim Muzeum.

Artystka (ur. 5 maja 1946 roku w Krakowie) w swoim malarstwie opowiada o sobie w świecie i o świecie w sobie. Opowiada w sposób realistyczny, ale jest to realizm specyficzny - jednocześnie symboliczny i surrealny, sięgający chętnie do wycinanki i kolażu, z autoportretem w centrum. Kuryluk unika autointerpretacji i nie rozczula się nad swoimi rozlicznymi alter ego, raczej z nich kpi.

Zanim wpisała się w historię polskiego i światowego hiperrealizmu, przeszła ciekawą ewolucję. Wystawa prezentowana w Muzeum Narodowym w Krakowie obejmuje prace z lat  1967–1978 i znakomicie obrazuje przemiany, jakie zachodziły w twórczości artystki.

Jej pierwszy dojrzały cykl, zatytułowany Człekopejzaże, przenika romantyczny i poetycki duch sennych wizji, ukrytych symboli i znaczeń. W tych obrazach wszystko zrasta się ze sobą i przenika nawzajem - postaci ludzi, roślin i zwierząt stapiają się i tworzą człekopodobne groteskowe krajobrazy, często na pierwszy rzut oka pogodne, w istocie pełne grozy. Młoda Kuryluk, stojąc u progu swych artystycznych wyzwań, traktuje każdy element malarski tak samo, oddając go intensywnymi plamami koloru i konturem, często czerwonym jak żyłka, cienkim i ostrym. "Człekopejzaże to wizja przyrody bez podziałów – co żyje, jest razem – ale wizja to niejednoznaczna, bolesna i okrutna" – pisał angielski krytyk John Harvey.

Ekrany są zbudowane na dysonansie między tym, co się dzieje na "zewnątrz", a tym, co zachodzi "wewnątrz".

Kolejny rozdział w malarstwie Ewy Kuryluk to Ekrany. Pierwszym obrazem z tej serii była Egzekucja (1970), dająca wyraz zmianie w odbiorze i odczuwaniu świata, który wdziera się w nasze cztery ściany, gdy włączymy telewizor. "Egzekucja koegzystuje oto wizualnie z parą leżącą w łóżku, stanowi tło jej prywatnego życia, kontrastuje z nim i decyduje o jego kolorycie. Dwa przestrzenne i czasowo odległe aspekty rzeczywistości zbliżają się do siebie na wyciągnięcie ręki. W domyśle odwrócenie tej sceny -  konającym wyświetla się akt miłosny". [1]. W okresie następnym, fotorealistycznym, ekran telewizora został zastąpiony kolażem w formie winiety.

MNK Gmach Główny

al. 3 Maja 1, 30-062 Kraków I piętro
  • poniedziałek: nieczynne
  • wtorek - niedziela: 10.00-18.00
Ewa Kuryluk, Nie śnij o miłości, Kuryluk
1977, akryl i kolaż na płótnie
własność: Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Obrazy Ewy Kuryluk
Obrazy Ewy Kuryluk
Obrazy Ewy Kuryluk
Aranżacja wystawy "Nie śnij o miłości, Kuryluk"
Aranżacja wystawy "Nie śnij o miłości, Kuryluk"
Fotoreportaż z otwarcia wystawy Ewy Kuryluk
Fotoreportaż z otwarcia wystawy Ewy Kuryluk

Mecenas MNK

Patroni medialni