Memento vitae. Malarstwo Józefa Czapskiego w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie
16.02-01.09.2024„Piątek. Napisałem na okładce tego nowego kajetu tylko: memento! Bo tu nie chodziło mi tylko o memento Mori, ale o memento Vitae, które jeszcze mnie czeka, czy będzie trwało to życie dzień, czy parę lat!” – zanotował w jednym z ostatnich swoich dzienników 91-letni Józef Czapski.
Wystawa Memento vitae to pierwsza prezentacja całej kolekcji malarstwa Czapskiego w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie.
Kolekcja ta liczy obecnie (stan na koniec grudnia 2023 roku) 27 obrazów olejnych i 2 olejne szkice do obrazów. Powstała przeważnie dzięki darom, a także pojedynczym zakupom. Już w roku 1958, dzięki staraniom legendarnej kustoszki Muzeum, Heleny Blum, zakupiono bezpośrednio od autora Czerwoną kawiarnię (1956), w roku 1960 Ministrantów (1955), a w roku 1967 Starą kobietę – Femme Forte (1965). W roku 1991 dzięki Tadeuszowi Nyczkowi MNK zakupiło Kobietę w oknie (1977) ze zbiorów Katarzyny i Zbigniewa Herbertów, a w latach 2021–2022 Parę (niedatowany) i Młodzieńców na plaży w Dinard (1970) od Renaty i Marka Szypulskich.
Obrazy Czapskiego ze swoich zbiorów darowali MNK Elżbieta Colin-Łubieńska, Barbara i Richard Aeschlimannowie, Adela Maria z Bohomolców Żeleńska i Władysław Żeleński, siostry Łubieńskie – Róża (pseudonim artystyczny Rula Lenska), Gabriela Łubieńska-Steele i Anna, Lady Frances Phipps, Krystyna Zachwatowicz-Wajdowa i Andrzej Wajda, Renata i Marek Szypulscy oraz Polski Fundusz Humanitarny (Fonds Humanitaire Polonais) w Lailly-en-Val we Francji.
Najwcześniejszy obraz w naszej kolekcji to Patrycja Newey w „Tosce” (1953); najpóźniejsze pochodzą z końca lat 80. i początku lat 90., gdy artysta był już – jak pisał w dziennikach – „prawie zupełnie ślepy”.
Józef Czapski, choć czerpał z malarstwa francuskiego i był zmuszony żyć i tworzyć na emigracji, widział swoje malarstwo przede wszystkim w Polsce, na tle malarstwa polskiego. Pod koniec życia rozmyślał nad sensem swojej pracy i tym, co zostanie.
„Więc co przyniosła nasza fala kapistowska i ja w szczególności. Umęczenie przez czyste malarstwo. Co to znaczy? […]
Może mój testament to tylko wola malarska podniesienia choć o mały szczebel QUALITÉ MALARSKIEJ na gruncie polskim, gdzie moje malarstwo jest zaledwie znane. […] Czy coś z tego zaistnieje, czy będzie połknięte przez nowy koniec świata, to już sprawa nie moja!”.
Agnieszka Kosińska, kuratorka
Fragmenty z dziennika Józefa Czapskiego nr 240, datowanego XI–XII 1987, zatytułowanego Memento, oraz z dziennika nr 255, datowanego 27 XI–20 XII 1988 (Archiwum Józefa i Marii Czapskich w Muzeum Narodowym w Krakowie). Odczytanie i przepisanie: Maria i Janusz S. Nowakowie. Podkreślenia i wyróżnienia: Józef Czapski. Cytaty z dziennika Józefa Czapskiego. Copyright © by Weronika Orkisz
Janusz S. Nowak, na podstawie dziennika Józefa Czapskiego, ustalił, jakie tytuły obrazom nadał sam artysta. Wprowadziliśmy odautorskie tytuły w miejsce dotychczasowych. Dotychczasowy: Polska (1982) – Pięciu wspaniałych. Białołęka; Kwiaty w wazonie (1966, dar Adeli i Władysława Żeleńskich) – II Tytoń (kwiaty tytoniu); Snopki (dar Polskiego Funduszu Humanitarnego) – Pejzaż z Fouesnant.
Józef Czapski, Helena Blum, Elżbieta Colin-Łubieńska, Tadeusz Nyczek, Katarzyna i Zbigniew Herbertowie, Renata i Marek Szypulscy, Barbara i Richard Aeschlimann, Adela Maria z Bohomolców Żeleńska, Władysław Żeleński, Rula Lenska, Gabriela Łubieńska-Steele, Anna Łubieńska, Lady Frances Phipps, Krystyna Zachwatowicz-Wajdowa, Andrzej Wajda, Polski Fundusz Humanitarny (Fonds Humanitaire Polonais), Maria Nowak, Janusz S. Nowak, dzienniki Józefa Czapskiego, kapiści.
MNK Czapscy
ul. Piłsudskiego 12, 31-109 Kraków- poniedziałek: nieczynne
- wtorek: 10.00-18.00
- środa-niedziela: 10.00-16.00
1981, olej na płótnie, zbiory MNK.
olej na płótnie, zbiory MNK.
olej na płótnie, zbiory MNK.
olej na płótnie, zbiory MNK.
olej na płótnie, zbiory MNK.
olej na płótnie, zbiory MNK.
olej na płótnie, zbiory MNK.
olej na płótnie, zbiory MNK.
olej na płótnie, zbiory MNK.