{baseAction::__('GO_TO_CONTENT')}
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo
Słowa kluczowe:

XX + XXI, Rzeźba, wystawy stałe

XX + XXI. Rzeźba

  • Ciemnobrązowa rzeźba przedstawiająca uproszczoną sylwetkę siedzącej dziewczynki ze schyloną głową.
    Pobierz zdjęcie

    Katarzyna Kobro (1898–1951)

    Akt dziewczęcy

    1948 (odlew 1989)

    Do rzeźby pozowała artystce jej dwunastoletnia córka Nika. Dziewczynka o szczupłej, nieco przygarbionej sylwetce siedzi bezpośrednio na podłodze. Drobną budowę ciała podkreślają rozbijające bryłę prześwity. Forma rzeźby jest uproszczona, niektóre fragmenty ciała zostały ukazane w silnie zaburzonej perspektywie. Figura modelowana jest jednak spokojniej niż pozostałe rzeźbiarskie akty kobiece Kobro z tego samego roku, odznacza się większą płynnością kształtu – w taki sposób rzeźbiarka oddała dziewczęcą delikatność córki.

  • Drewniana rzeźba o nieregularnych kształtach przypominająca zwierzę z długą szyją i rogami. Kawałki drewna są związane sznurami.
    Pobierz zdjęcie

    Jerzy Bereś (1930–2012)

    Zwid drapieżca
    1960

    Drewniane elementy związane są konopnymi sznurami i połączone ze sobą za pomocą otworów i kołków, bez użycia gwoździ i syntetycznych spoiw, tworząc kompozycję przypominającą rogate fantastyczne zwierzę o długiej szyi.

    Drewno – jedno z pierwszych tworzyw używanych przez człowieka, artysta zawsze obrabiał nieznacznie, pozostawiając wrażenie pierwotnej surowości. 

  • Grafitowa rzeźba przedstawia figurę przypominającą ludzką sylwetkę z jedną ręką uniesioną w górę. Rzeźba jest wysoka i bardzo smukła, stoi na grafitowym postumencie.
    Pobierz zdjęcie

    Bronisław Chromy (1925–1917)

    Drogowskaz

    1960

    Strzelista forma o wyraźnej dynamice jest przedstawieniem figury ludzkiej zinterpretowanej na granicy abstrakcji. Poszarpany, miejscami fragmentaryczny obrys sylwetki wzmaga ekspresję, kompozycja daleka jest jednak od chaosu – rzeźbę porządkuje zastosowana przez artystę geometryzacja. Wiodące linie równoległe przywodzą na myśl pokrój kryształu.

  • Betonowe popiersie o bardzo mocno uproszczonej w formie. Na środku twarzy zatopiono metalową łyżkę.
    Pobierz zdjęcie

    Alina Szapocznikow (1926–1973)

    Głowa z łyżką

    1966

    Motyw głowy jest w Galerii Rzeźby jednym z wiodących wątków tematycznych. Wśród głów prowadzących ze sobą wyimaginowany dialog znajdzie się betonowe popiersie z wprawioną w środek twarzy zwykłą, blaszaną łyżką. W latach 60. XX wieku Alina Szapocznikow włączała do swoich prac zużyte, niepotrzebne przedmioty (fragmenty samochodowego złomu, narzędzi, rzeczy codziennego użytku), uzyskując efekt organicznego połączenia rzeźby i przedmiotu gotowego. Ideę ready-made, jedną z najbardziej wpływowych koncepcji w sztuce XX wieku, propagował Marcel Duchamp, głosząc, że już sam wybór przedmiotu jest aktem artystycznym. Rozwijali ją dadaiści i surrealiści, a w latach 60. XX wieku kontynuowali rzeźbiarze z kręgu Nouveau Réalisme, z którymi przez pewien czas łączona była sztuka Aliny Szapocznikow.

     

  • Na sznurkach zdobionych chorągiewkami zawieszono drewniany kij, na którym utrzymuje się sylwetka zniekształconego kobiecego ciała. Kij przechodzi przez klatkę piersiową postaci. Figura ma obnażone piersi, a na głowie odciśnięty ślad męskiej dłoni.
    Pobierz zdjęcie

    Maria Pinińska-Bereś (1931–1999)

    Gorset-trapez

    1966

    Gorset-trapez to ruchoma, wisząca forma przestrzenna. Jest jedną z pierwszych prac, w których artystka pozbawia rzeźbę przypisanego jej tradycyjnie ciężaru. Przywołaniem balansującej na trapezie akrobatki artystka nawiązuje do poetyki cyrku – mnoży więc znaczenia, przedstawiając kobiece ciało jako rozrywkę mężczyzny i krytykuje dominację „męskiego spojrzenia” w kulturze. Gorset to oczywisty symbol zniewolenia kobiety przez konwenanse i stereotypy.

  • Instalacja złożona z jedenastu kostek brukowych. Na kilka z nich nałożono czarne i białe skarpetki.
    Pobierz zdjęcie

    Zuzanna Janin (ur. 1961)

    Pasygrafia. Solaris III (Hommage à Stanisław Lem)

    2009

    Pasygrafia to system znaków zrozumiały niezależnie od języka odbiorcy. Mogą to być cyfry, zapis nutowy lub symbole chemiczne. Artystka rozszerza pojęcie pasygrafii, układając z gotowych przedmiotów „zapis” osób, o których pomyślała, tworząc swoje rzeźby. W Solaris III przedmiotami tymi są zaskakująco zestawione betonowe kostki brukowe i skarpetki – dwa tworzywa o odmiennych strukturach i właściwościach. W ten sposób powstaje napięcie między tym, co osobiste, ludzkie, a tym, co publiczne – pomiędzy intymną przestrzenią człowieka i wizerunkiem do użytku innych.

  • Rzeźba kinetyczna z drewnianych i metalowych elementów. Na dole rzeźby jest korbka połączona ze sznurkami, dzięki której można poruszać konstrukcję złożoną z drewnianych kijków ułożonych w przestrzenne kształty. Na szczycie rzeźby dwie czerwone piłeczki.
    Pobierz zdjęcie

    Piotr Bożyk (ur. 1944)

    Pożądanie

    1980 (projekt), 2010

    Rzeźby kinetyczne Bożyka to skomplikowane urządzenia mechaniczne, odznaczające się niepodważalnym walorem estetycznym. Są na pierwszy rzut oka całkowicie surowe, lecz symetryczne, a wyrafinowane połączenia ich części tworzą swoiście ornamentalne układy.

Pobierz fotogalerię