
We wnętrzach Pałacu Biskupa Erazma Ciołka do 24 maja 2015 r. prezentowaliśmy zestawione po raz pierwszy po 368 latach elementy renesansowego sakrarium z Katedry Wawelskiej. W latach 30. XVI wieku na zlecenie bp. Piotra Tomickiego wykonał je z czerwonego marmuru węgierskiego znany rzeźbiarz włoski Jan Maria Mosca zwany Padovano.
Dokumenty przechowywane w archiwum Katedry świadczą, że sakrarium pierwotnie ustawione było w prezbiterium, na lewo od głównego ołtarza, nieopodal nagrobka Władysława Łokietka. W początku XVII wieku przeniesiono je do kaplicy Mariackiej, a pomiędzy 1645-1647 rokiem rozebrano całkowicie. Marmurowe tabernakulum w formie tempietta (mała kolista świątynia) trafiło do kościoła w Modlnicy koło Krakowa, natomiast dwa otaczające je anioły do zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie. Muzeum zakupiło je w 1893 roku od wdowy po znanym krakowskim rzeźbiarzu Edwardzie Stehliku.
Renowacji cyborium przed pokazem w MNK dokonała Paula Musiał, studentka Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki krakowskiej ASP w ramach pracy dyplomowej pod kierunkiem prof. Ireneusza Płuski.
We wnętrzach Pałacu Biskupa Erazma Ciołka do 24 maja 2015 r. prezentowaliśmy zestawione po raz pierwszy po 368 latach elementy renesansowego sakrarium z Katedry Wawelskiej. W latach 30. XVI wieku na zlecenie bp. Piotra Tomickiego wykonał je z czerwonego marmuru węgierskiego znany rzeźbiarz włoski Jan Maria Mosca zwany Padovano.
Dokumenty przechowywane w archiwum Katedry świadczą, że sakrarium pierwotnie ustawione było w prezbiterium, na lewo od głównego ołtarza, nieopodal nagrobka Władysława Łokietka. W początku XVII wieku przeniesiono je do kaplicy Mariackiej, a pomiędzy 1645-1647 rokiem rozebrano całkowicie. Marmurowe tabernakulum w formie tempietta (mała kolista świątynia) trafiło do kościoła w Modlnicy koło Krakowa, natomiast dwa otaczające je anioły do zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie. Muzeum zakupiło je w 1893 roku od wdowy po znanym krakowskim rzeźbiarzu Edwardzie Stehliku.
Renowacji cyborium przed pokazem w MNK dokonała Paula Musiał, studentka Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki krakowskiej ASP w ramach pracy dyplomowej pod kierunkiem prof. Ireneusza Płuski.
Pałac Biskupa Erazma Ciołka, Jan Maria Padovano, cyborium, tabernakulum, renowacja, Paula Musiał
MNK Ciołek
ul. Kanonicza 17, 31-002 Kraków- poniedziałek: nieczynne
- wtorek: 10.00-18.00
- środa-niedziela: 10.00-16.00
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK

/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK

Jan Maria Mosca zwany Padovano (ok. 1493–1574).
Marmur czerwony (tzw. węgierski), wymiary 80,5 x 42,5 cm. / fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK

Jan Maria Mosca zwany Padovano (ok. 1493–1574).
Marmur czerwony (tzw. węgierski), wymiary 80,5 x 42,5 cm. / fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK

Kopie aniołów, które zostaną umieszczone wraz z tabernakulum w kaplicy Kucharskich w kościele św. Wojciecha i Matki Boskiej Bolesnej w Modlnicy pod Krakowem. / fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK


/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK

/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK

Jan Maria Mosca zwany Padovano (ok. 1493–1574).
Marmur czerwony (tzw. węgierski), wymiary 80,5 x 42,5 cm. / fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK

Jan Maria Mosca zwany Padovano (ok. 1493–1574).
Marmur czerwony (tzw. węgierski), wymiary 80,5 x 42,5 cm. / fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK

Kopie aniołów, które zostaną umieszczone wraz z tabernakulum w kaplicy Kucharskich w kościele św. Wojciecha i Matki Boskiej Bolesnej w Modlnicy pod Krakowem. / fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK

