Cykl: Wokół Wyspiańskiego Misteria i obrzędy w Weselu Stanisława Wyspiańskiego
Wszystkich miłośników i przyszłych entuzjastów twórczości Stanisława Wyspiańskiego zapraszamy na spotkania, podczas których odbędziemy podróż w przeszłość. Przypomnimy najważniejsze wydarzenia z życia artysty, wątki oraz dzieła stworzone dla Krakowa i sławiące go po dzień dzisiejszy.
Możliwość rezerwacji: od 23.09.2024 r.
Misteria w Agraj w starożytności były poświęcone tajemnicy małżeństwa. One też stanowiły wstęp do eleuzyńskiej tajemnicy, której doświadczali mystowie w obecności bogini Kory-Persefony oraz Demeter. Wyspiański, który doskonale orientował się w starożytnych kultach, wykorzystał ich treść oraz sens w Weselu – swoim najważniejszym dramacie. Nie bez znaczenia dla utworu były także wyrastające z rodzimej tradycji i folkloru obrzędy oraz wierzenia, a przede wszystkim cała sfera symboliczna, która sprawia, że tekst Wyspiańskiego posiada także duchowy wymiar.
Prowadzenie
Dr hab. Iwona E. Rusek, prof. UwB – kierownik Zakładu Badań Źródłowych nad Literaturą XIX i XX Wieku na Uniwersytecie w Białymstoku, badaczka twórczości Juliusza Słowackiego, Stanisława Wyspiańskiego, Wacława Berenta. Jej zainteresowania naukowe obejmują literaturę XIX wieku, mitoznawstwo, folklor, obrzędy, wierzenia, zwyczaje, symbole, baśnie oraz archetyp Magna Mater. Autorka scenariuszy dla Teatru Telewizji oraz Teatru Polskiego Radia, a także książek, m. in. Stanisław Wyspiański. Mit – Tradycja – Historia (Warszawa 2024). Laureatka Grand Prix XVII Festiwalu „Dwa Teatry – Sopot 2017”, zwyciężczyni konkursu SCRIPT PRO 2021 w kategorii AUDIO; nagrodzona w V Ogólnopolskim Konkursie „NDT” 2023 w kategorii Dramat.
Misteria w Agraj w starożytności były poświęcone tajemnicy małżeństwa. One też stanowiły wstęp do eleuzyńskiej tajemnicy, której doświadczali mystowie w obecności bogini Kory-Persefony oraz Demeter. Wyspiański, który doskonale orientował się w starożytnych kultach, wykorzystał ich treść oraz sens w Weselu – swoim najważniejszym dramacie. Nie bez znaczenia dla utworu były także wyrastające z rodzimej tradycji i folkloru obrzędy oraz wierzenia, a przede wszystkim cała sfera symboliczna, która sprawia, że tekst Wyspiańskiego posiada także duchowy wymiar.
Prowadzenie
Dr hab. Iwona E. Rusek, prof. UwB – kierownik Zakładu Badań Źródłowych nad Literaturą XIX i XX Wieku na Uniwersytecie w Białymstoku, badaczka twórczości Juliusza Słowackiego, Stanisława Wyspiańskiego, Wacława Berenta. Jej zainteresowania naukowe obejmują literaturę XIX wieku, mitoznawstwo, folklor, obrzędy, wierzenia, zwyczaje, symbole, baśnie oraz archetyp Magna Mater. Autorka scenariuszy dla Teatru Telewizji oraz Teatru Polskiego Radia, a także książek, m. in. Stanisław Wyspiański. Mit – Tradycja – Historia (Warszawa 2024). Laureatka Grand Prix XVII Festiwalu „Dwa Teatry – Sopot 2017”, zwyciężczyni konkursu SCRIPT PRO 2021 w kategorii AUDIO; nagrodzona w V Ogólnopolskim Konkursie „NDT” 2023 w kategorii Dramat.