{baseAction::__('GO_TO_CONTENT')}
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo
W sobotę 3 sierpnia 2019 roku wystawa będzie nieczynna z przyczyn technicznych. Za niedogodności serdecznie przepraszamy.

Mozaika polskiego plakatu

11.07-31.08.2019 Mozaika polskiego plakatu

Na tytułową mozaikę polskiego plakatu składa się wybór prac z Dydo Poster Collection. To ponad 70 plakatów, które powstały na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat. Autorami są działający w tym okresie artyści wszystkich pokoleń. Od twórców tzw. polskiej szkoły plakatu po ostatnich adeptów szkół artystycznych, a więc tacy mistrzowie, jak: Eryk Lipiński, Henryk Tomaszewski, Jan Lenica, Waldemar Świerzy, Jan Młodożeniec, Henryk Starowieyski – którzy jeszcze do niedawna byli wśród nas – i ich najmłodsi koledzy po fachu – Patrycja Longawa i Jakub Zasada.

Prace różnią się od siebie zarówno kolorystyką, techniką projektowania, jak i interpretacją tematu. Zaprezentowane zostaną rozmaite ich rodzaje – od malarskich plakatów Mieczysława Górowskiego, Wiesława Grzegorczyka, Wiesława Wałkuskiego czy Wiktora Sadowskiego, poprzez rysunkowe Stasysa Eidrigevičiusa, Moniki Starowicz i Sławy Harasymowicz, plakaty typograficzne Władysława Pluty i Tomasza Kipki, kolażowe Jacka Staniszewskiego i Kai Renkas, aż po fotograficzne układanki Tomasza Bogusławskiego.

Polski plakat artystyczny skupia się szczególnie na tematyce kulturalnej – filmie, teatrze, muzyce, działalności wystawienniczej. Na ekspozycji zobaczymy, że filmy, których premiery odbyły się już wiele lat temu, na nowo budzą zainteresowanie młodych adeptów sztuki plakatowej (Patrycja Longawa, Dziecko Rosemary, 2019; Ela Wojciechowska, Purpurowa róża z Kairu, 2006; Joanna Górska & Jerzy Skakun, Święta Góra, 2008). Projekty, które dystrybutorzy zamawiali w latach 70. czy 80., będą się przeplatać ze współczesnymi plakatami autorskimi, które funkcjonują obecnie głównie w Internecie i w galeriach, a nie we wnętrzach kin i na słupach ogłoszeniowych. Czemu? To pytanie warto zadać producentom i dystrybutorom filmowym. Czy nie lepiej byłoby zamawiać plakaty u kontynuatorów polskiej szkoły plakatu, których nie brakuje? 

Dawny Hotel Cracovia

Al. Focha 1
Fot. Piotr Idem
Mozaika polskiego plakatu