MNK Mehoffer
ul. Krupnicza 26, 31-123 Kraków Pokaz daru Wiesława Zadęckiego dla Muzeum Narodowego w Krakowie- poniedziałek: nieczynne
- wtorek: 10.00-18.00
- środa-niedziela: 10.00-16.00
Informacja i rezerwacja w godz. 9.00-16.00 w dni powszednie
p.o. Dyrektora Muzeum Narodowego w Krakowie
Pełnomocnik Dyrektora ds. Działalności Naukowej
Pełnomocnik Dyrektora ds. Działalności Wystawienniczej
Z-ca Dyrektora ds. Strategii i Komunikacji
Z-ca dyrektora ds. Zarządzania
Główna Księgowa
Główny Inwentaryzator
W marcu 2019 roku, w 150. rocznicę urodzin Józefa Mehoffera, dr Wiesław Zadęcki podarował MNK zespół jego rysunkowych studiów i portretów, które w szerokim wyborze prezentujemy na pokazie.
Ofiarodawca, już niestety nieżyjący, był fizykiem, a jednocześnie wykazywał doskonałą orientację w kwestiach artystycznych. Akcentował silnie fakt, że kolekcję dzieł Mehoffera przekazuje Muzeum zgodnie z wolą swoich rodziców, Haliny i Stanisława Zadęckich, których z artystą łączyły bliskie, przyjacielskie relacje. W czasie wojny mieszkali oni wraz z synem w Krakowie. Wiesław Zadęcki poznał wówczas, jako kilkuletni chłopiec, Józefa Mehoffera i ze spotkań z nim zachował wiele wspomnień, które nam przekazał. Są one bardzo cenne, gdyż dokumentują zupełnie nieznany wątek w biografii artysty (ich zapis dostępny jest na stronie internetowej Domu Józefa Mehoffera, Oddziału MNK).
Wśród rysunków, które prezentujemy na wystawie, centralne miejsce zajmuje studium do olejnego Autoportretu artysty z 1937 roku, namalowanego dla galerii rektorów Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W pokoju Zbigniewa Mehoffera, w którym zaaranżowaliśmy pokaz, eksponowana jest na stałe autorska replika tego wizerunku.
W darze otrzymaliśmy też malowane przez Mehoffera portrety Haliny i Stanisława Zadęckich. Inne jego cenne prace podarowane MNK to studium Św. Klaudiusz (1912–1913) do witraża fryburskiego Diakoni i biskupi, Akt chłopca (1899–1900), będący studium do projektu fryzu na gmach Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie oraz wizerunek żony artysty Jadwigi z 1929 roku.
Kurator/koordynator – Beata Studziżba-Kubalska
Aranżacja wystawy – Magdalena Bujak