Gisèle Freund. Sceny fotograficzne i portrety22.10.2015-24.01.2016
Zanim wydrukujesz tę stronę pomyśl o środowisku
Barwne portrety artystów XX wieku autorstwa Gisèli Freund (1908–2000), tworzone przez nią od czasu jej ucieczki w 1933 roku z Berlina do Paryża, poprzez rozciągnięte na dziesięciolecia podróże, od dawna należą do ikon fotografii. Wystawa ukazuje różnorodną perspektywę tego sławnego fotograficznego dzieła.
Kuratorzy: Janos Frecot i Gabriele Kostas
Kuratorzy pozwalają spojrzeć na nie w zupełnie nowy sposób - w tworzeniu interesujących Gisèlę Freund fotograficznych ujęć, związanych z życiem oraz pracą portretowanych i ściśle z nią związanych szerokich kręgów osób, dostrzec można niezawodne oko fotoreporterki, za jaką ona sama się uważała.
Sceny fotograficzne w swej dokumentacyjnej obfitości – przypadkowe, prześwietlone, częstokroć dotychczas nieznane zdjęcia z codziennego życia sław – składają się na swego rodzaju storyboards. Powstałe z pojedynczych portretów, jako opowieść, wydobywają różnorodne jej aspekty. Reportaże i portrety Gisèli Freund, które w recepcji jej dzieła są zwykle oddzielnymi obszarami twórczości, zdają się zaskakująco i przekonywająco do siebie przynależeć.
280 barwnych i czarno-białych fotografii układa się w 14 rozdziałów. Punkt centralny to portrety osobowości świata literatury - wśród nich są André Malraux i delegaci na Pierwszy Międzynarodowy Kongres Pisarzy w Obronie Kultury w Paryżu, w 1935 roku, Simone de Beauvoir i Jean-Paul Sartre, James Joyce, Vladimir Nabokov, Virginia i Leonard Woolf, André Breton, Pablo Neruda.
Po raz pierwszy można zobaczyć zdjęcia Waltera Benjamina wykonane przez Gisèle Freund, uzupełnione w tym rozdziale wystawy o faksymile listów wymienianych przez tych dwoje paryskich emigrantów oraz inne wybrane dokumenty z Archiwum Waltera Benjamina w Akademii der Künste. Kolejne rozdziały poświęcone zostały m.in. reportażom: z paryskiej biblioteki, z 1937 roku i wykonanym w 1950 roku, do dzisiaj fascynującym ujęciom Evy Peron, które wywołały dyplomatyczny skandal.
Wszystkie pokazywane w ramach wystawy fotografie są nowymi wydrukami wykonanymi przez Réunion des musées nationaux – Grand Palais (RNM-GP) w Paryżu i Nova-Concept w Berlinie według slajdów, negatywów i oryginalnych prac z Archiwum Gisèle Freund znajdującym się w IMEC w Paryżu. Ponad pięćdziesiąt wybranych barwnych fotografii zostało zdigitalizowanych według najnowszych technicznych standardów, tak, aby w kolorze były jak najbardziej zbliżone do oryginału.
Wystawa zrealizowana przez: Akademie der Künste, Berlin, fundacji Hamburger Stiftung zur Förderung von Wissenschaft und Kultur oraz IMEC L´Institut Mémoires de l´édition contemporaine, Paryż.
Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej
Polityce Prywatności
Akceptuję
Newsletter
Aktualności z MNK prosto na Twój e-mail
bilety
Wstęp w ramach biletu wstępu do Galerii Sztuki Polskiej XX w.:
normalny – 11 zł
ulgowy – 6 zł
rodzinny (maks. 5 osób) – 20 zł
grupowy normalny (min. 15 osób) – 9 zł
grupowy ulgowy (min. 15 osób) – 5 zł
dzieci do 7 lat – wstęp bezpłatny
dzieci i młodzież do 16 lat – 1 zł
uczniowie i studenci do 26 lat – 1 zł
niedziela – wstęp wolny
Bilet uprawnia do zwiedzania wszystkich galerii stałych w Gmachu Głównym - Galerii "Broń i Barwa w Polsce", Galerii Rzemiosła Artystycznego i Galerii Sztuki Polskiej XX w.