Obiekt dostępny dla niepełnosprawnych ruchowo Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo eye facebook facebookflickr flickr googleplus googleplusinstagram instagram pinterest pinterest searchsearchtwitter twitterwifi Zakaz fotografowania youtube youtube wheelchair Listgridheart kir Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Calendar Calendar Calendar
Najcenniejsze. Kolekcja Książąt Czartoryskich 07.04.2017-08.04.2018 Najcenniejsze. Kolekcja Książąt Czartoryskich Przypomnij o wydarzeniu Dodaj do planera
Powiększ tekst Powiększ tekst Drukuj

7 kwietnia w Arsenale Muzeum Książąt Czartoryskich (ul. Pijarska 8), mieszczącym dotąd Galerię Sztuki Starożytnej otwieramy wystawę prezentującą wybór najcenniejszych dzieł sztuki i pamiątek historycznych z kolekcji Książąt Czartoryskich.

Ekspozycja uwidoczni ich wielką różnorodność (sztuka starożytna, malarstwo, rzemiosło artystyczne, militaria, rysunek i grafika, zbiory biblioteczne) oraz równie imponującą rozpiętość czasową – od starożytnego Egiptu aż po wiek XIX.

Zaznaczone zostaną wyraźnie dwa zasadnicze nurty tego muzeum: historyczno-patriotyczny i artystyczny. W pierwszym na szczególną uwagę zasługują liczne obiekty wiązane przez tradycję z wybitnymi postaciami polskiej i europejskiej historii i kultury (m.in. Stanisławem Żółkiewskim i Stefanem Czarnieckim, królem Janem III Sobieskim, Tadeuszem Kościuszką i księciem Józefem Poniatowskim, a także Petrarką, Szekspirem, Janem Jakubem Rousseau i Napoleonem Bonaparte), w drugim natomiast nurcie na czoło wybija się arcydzieło światowego malarstwa – Krajobraz z miłosiernym Samarytaninem Rembrandta, obraz ciekawy zarówno ze względu na swoją efektowną formę malarską, jak również głębokie i uniwersalne przesłanie natury etycznej. Pokazane zostaną także późnogotyckie i wczesnorenesansowe obrazy włoskie i niderlandzkie, m.in. Ukrzyżowanie Mistrza Piety, Zwiastowanie z kręgu Dirka Boutsa oraz niezwykle atrakcyjny fragment skrzyni weselnej (cassone) z przedstawieniem Parysa i Heleny oraz Tristana i Izoldy.

Pośród obrazów na uwagę zasługiwać będzie także Zwiastowanie krakowskiego Mistrza Jerzego (1517) – z mikroskopijnym portretem fundatora obrazu kanonika Jakuba Monopedesa, oraz dwa późniejsze dzieła: Portret Łukasza Opalińskiego (ok. 1640) – podręcznikowy przykład oficjalnego portretu sarmackiego, a także Polonia (Zakuwana Polska) Jana Matejki, niedokończony obraz alegoryczny na temat upadku powstania styczniowego (1863–1864).

W ekspozycji warto wyróżnić pewne dość jednorodne zespoły, jak np. sarkofagi egipskie i etruskie, liczne dzieła sztuki greckiej i rzymskiej, średniowieczne emalie i wyroby z kości słoniowej, renesansowe obrazy włoskie (Wenus Victrix Michele Tosiniego), niemieckie (Św. Katarzyna Aleksandryjska Hansa Kulmbacha i Portret rodziny Jagiellonów z pracowni Łukasza Cranacha mł.) oraz francuskie (Portret Don Juana Austriackiego naśladowcy François Cloueta), włoskie wyroby majolikowe, szkła i srebra, czy interesujące przykłady europejskiego i polskiego uzbrojenia oraz broni (fragmenty garnituru renesansowej zbroi na jeźdźca i konia po arcyksięciu Ferdynandzie VII, gubernatorze Niderlandów, polska zbroja karacenowa), tkaniny (Złoty deszcz, arras brukselski z 1. połowy XVI w. ze sceną z historii Danae) oraz chorągwie (w tym moskiewska chorągiew tzw. "carów Szujskich").

W trakcie wystawy zaaranżowane będą w jej obrębie zmienne, czasowe pokazy rycin i rysunków oraz rękopisów iluminowanych, starodruków, map i dokumentów historycznych ze zbiorów Biblioteki Książąt Czartoryskich.

Ekspozycja pozwoli na połączenie w jednej przestrzeni galerii obiektów artystycznych i pamiątek, pochodzących z różnych okresów i reprezentujących różne style, począwszy od m.in. weneckiej butelki z kryształu górskiego łączonej z królem Francji Franciszkiem I, po renesansową tarczę (tzw. wróżebną), wiązaną z królem Janem III Sobieskim, odlew dłoni Fryderyka Chopina, czy też klucz do pierwszego w Polsce budynku muzealnego – Świątyni Sybilli w Puławach, otwartej przez Księżną Izabelę Czartoryską w roku 1801.


Portret Izabeli oraz wizerunek wnuka księżnej – księcia Władysława Czartoryskiego, który w roku 1876 otworzył Muzeum Książąt Czartoryskich w Krakowie, znajdą się u wejścia na wystawę.

Wystawa stworzy niepowtarzalną okazję do wkroczenia w krąg gabinetu sztuki i osobliwości, operującego zaskakującymi zestawieniami obiektów, nie liczącego się z ich chronologią, podręcznikowymi klasyfikacjami, a nawet rangą artystyczną.

Kurator wystawy: Janusz Wałek
Koordynator wystawy: Katarzyna Pawłowska
Projekt aranżacji i identyfikacji graficznej wystawy: Luiza Berdak

Autor: Janusz Wałek

Muzeum Książąt Czartoryskich

Arsenał - ul. Pijarska 8, 31-015 Kraków
  • pon: nieczynne
  • wt - sob: nieczynne
  • niedz: nieczynne
Sarkofag Tachenemti z mumią kobiety
Egipt, XXIII/XXIV dynastia (2. połowa VIII w. p.n.e.)
rzeźbienie, polichromia
Najcenniejsze obiekty z kolekcji Książąt Czartoryskich
Portret Izabeli (Elżbiety) Habsburg (1501–1526)
autor: Mistrz Legendy Marii Magdaleny (czynny ok. 1475–1530 – przypisywany)
ok. 1514–15
olej, deska dębowa
na odwrocie napis farbą olejną: C.EC. DG 422 (Collection Elisabeth Czartoryska) oraz monogram wiązany AS 178 (znak galerii Sułkowskich w Rydzynie)
Najcenniejsze obiekty z kolekcji Książąt Czartoryskich
Tapiseria z przedstawieniem Św. Rodziny
Bruksela, pocz. XVI w.
nici wełniane, jedwabne, srebrne, złote
Najcenniejsze obiekty z kolekcji Książąt Czartoryskich
Tarcza tzw. „wróżebna” króla Jana III Sobieskiego
Mediolan, 2. poł. XVI w.
żelazo srebrzone i złocone, blacha brązowa; kucie, trybowanie, cyzelowanie
Najcenniejsze obiekty z kolekcji Książąt Czartoryskich
Prochownica po królu angielskim Henryku VIII
Niemcy, 1531
kość jelenia, brąz; rzeźbienie, złocenie
Najcenniejsze obiekty z kolekcji Książąt Czartoryskich
Puchar tzw. „nautilus”, 1603-1609
autor: Michael Mader (czynny 1598 - zm. 1632, Norymberga)
muszla z gatunku turbo marmoreus, szlifowana; srebro kute, odlewane, ryte, złocone
Najcenniejsze obiekty z kolekcji Książąt Czartoryskich
Chorągiew moskiewska wg tradycji "carów Szujskich" wzięta pod Kłuszynem w 1610 r.
Rosja, XVI/XVII w.
jedwabny adamaszek; złocenia, szycie, malowanie
Najcenniejsze obiekty z kolekcji Książąt Czartoryskich
Krajobraz z miłosiernym Samarytaninem, 1638
autor: Rembrandt Harmenszoon van Rijn (1606-1669)
olej, deska dębowa
sygn. p.d.: Rembrandt f. 1638
Najcenniejsze obiekty z kolekcji Książąt Czartoryskich
Chłopiec w stroju polskim, 1668-1672
autor: Caspar Netscher (1639-1684)
olej, deska dębowa
Najcenniejsze obiekty z kolekcji Książąt Czartoryskich
Patera z przedstawieniem uczty bogów olimpijskich, 1684-1685
autor: Lorenz I Biller (mistrz 1644, zm. 1685, Augsburg)
srebro trybowane, odlewane, cyzelowane
Najcenniejsze obiekty z kolekcji Książąt Czartoryskich
Portret Izabeli z Flemingów księżnej Czartoryskiej (1746–1835)
autor: Maria Louisa Catherine Cecilia Cosway (1759–1838), 1790
olej, płótno
Najcenniejsze obiekty z kolekcji Książąt Czartoryskich
Portret Izabeli z Flemingów księżnej Czartoryskiej (1746-1835), 1796
autor: Kazimierz Wojniakowski (1772-1812)
olej, płótno
sygn. po prawej koło ramienia: C.W.pinx./1796
Najcenniejsze obiekty z kolekcji Książąt Czartoryskich
Buława Michała Wiśniowieckiego
Polska (roboty Ormian lwowskich), XVII/XVIII w.
żelazo, stal; kucie, inkrustacja, kameryzacja
Najcenniejsze obiekty z kolekcji Książąt Czartoryskich
Studium konia w galopie (Szkic konia Witoldowego), 1876
autor: Jan Matejko (1838–1893)
olej, płótno
sygn. p.d.: J. Matejko 1876
Najcenniejsze obiekty z kolekcji Książąt Czartoryskich
Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję