Maurycy Gottlieb jako wzór Żyda zintegrowanego
Wykład "Ożywiony najlepszymi chęciami obywatel, czyli Maurycy Gottlieb jako wzór Żyda zintegrowanego" jest prezentacją jednej z odsłon wizerunku Maurycego Gottlieba, jaki kreowany był w prasie polskiej od chwili jego debiutu we Lwowie (1877), a przede wszystkim tuż po zgonie (1879-1880).
Teksty z polskich gazet wydawanych w trzech zaborach dowodzą, że publicystom artysta jawił się jako idealne wprost wcielenie "Polaka wyznania mojżeszowego", w jakich chcieli przekształcić Żydów żydowscy integracjoniści i ich polscy sojusznicy. Był wyemancypowany i oświecony, identyfikował się z polską kulturą, mówił po polsku, pozbawiony był wszystkich oznak obyczajowej i mentalnej odrębności, wyróżniających Żydów "nieucywilizowanych", wreszcie zajmował się sztuką - dziedziną ludzkiej aktywności uważaną za najbardziej uduchowioną i sztuką swą chciał przyczynić się do pogłębienia więzi między społecznością polską i żydowską, między chrześcijanami i wyznawcami judaizmu.
Prowadzenie: dr Dariusz Konstantynów - historyk sztuki, absolwent Uniwersytetu Warszawskiego, obecnie pracownik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego. Zajmuje się historią życia artystycznego w drugiej połowie XIX i pierwszej połowie XX wieku. Autor m.in. książek Wileńskie Towarzystwo Artystów Plastyków (1920-1939) oraz Krajowa Wystawa Sztuk Pięknych (1858-1860). Z historii życia artystycznego Warszawy połowy XIX wieku. Zajmuje się także związkami sztuki/kultury z polityką, a także obecności wątków antysemickich w życiu artystycznym, krytyce sztuki oraz popularnej kulturze wizualnej.
Prowadzenie: dr Dariusz Konstantynów - historyk sztuki, absolwent Uniwersytetu Warszawskiego, obecnie pracownik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego. Zajmuje się historią życia artystycznego w drugiej połowie XIX i pierwszej połowie XX wieku. Autor m.in. książek Wileńskie Towarzystwo Artystów Plastyków (1920-1939) oraz Krajowa Wystawa Sztuk Pięknych (1858-1860). Z historii życia artystycznego Warszawy połowy XIX wieku. Zajmuje się także związkami sztuki/kultury z polityką, a także obecności wątków antysemickich w życiu artystycznym, krytyce sztuki oraz popularnej kulturze wizualnej.