Obiekt dostępny dla niepełnosprawnych ruchowo Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo eye facebook facebookflickr flickr googleplus googleplusinstagram instagram pinterest pinterest searchsearchtwitter twitterwifi Zakaz fotografowania youtube youtube wheelchair Listgridheart kir Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Alert Calendar Calendar Calendar
Rodin / Dunikowski. Kobieta w polu widzenia 08.10.2016-15.01.2017 Rodin / Dunikowski. Kobieta w polu widzenia
Dostępny dla niepełnosprawnych ruchowo Przewijak Kawiarnia
Powiększ tekst Powiększ tekst Drukuj

Wystawa, którą prezentujemy w Kamienicy Szołayskich jest próbą konfrontacji dzieł dwóch wybitnych osobowości: mistrza rzeźby francuskiej Augusta Rodina i polskiego artysty Xawerego Dunikowskiego. Pokazujemy 76 obiektów: obrazów, rzeźb i rysunków, których tematem jest kobieta. Aż 30 dzieł zostało przywiezionych z Musée Rodin w Paryżu.

Twórczość Auguste’a Rodina (1840–1917) wprowadziła rozważania o rzeźbie w inny wymiar i nową epokę. Rzeźbiarz, wykorzystując dobrą znajomość anatomii i wiedzę z zakresu psychologii, posiadł umiejętność wyrażania różnorodnych emocji, duszy człowieka. Ciało, jak uważał, jego dynamika, ułożenie i napięcie, ujawnia stany emocjonalne. To podejście było przełomowe w historii rzeźby i w ogromnym stopniu oddzielało od poprzedniej epoki. Xawery Dunikowski (1875–1964) twierdził, że "dopiero Rodin odkrył Francuzom naturę, ukazał stosunek do bytu. W jego rzeźbach jest życie". We wczesnych pracach Dunikowskiego widoczne jest „zapatrzenie” na dorobek francuskiego mistrza. Choć sam artysta nigdy nie przyznał się do inspiracji jego pracami, to cenił je wysoko: "Dla mnie największym rzeźbiarzem współczesności był Auguste Rodin. Stworzył syntezę myślenia figuratywnego i przestrzennego, sztuki starożytnej i Michała Anioła, impresjonistycznego tchnienia i realistycznego uwiązania człowieka do ziemi".

Dunikowski, młodszy o pokolenie, kształtował się w orbicie Rodina. Konstanty Laszczka, jego nauczyciel w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, a zarazem wielbiciel Rodina, zapoznał go ze sztuką francuskiego rzeźbiarza. Gdy w roku 1914 Dunikowski przybył do Paryża, zapewne wielokrotnie miał możliwość zetknąć się z twórczością Rodina. Natomiast nie znamy żadnych dokumentów, wspomnień, które potwierdziłyby, że artysta, mieszkając w stolicy Francji, poznał Rodina osobiście. Wydaje się to jednak bardzo prawdopodobne.

Wpływ Rodina na Dunikowskiego jest oczywisty, ale polski twórca nie naśladuje maniery Rodinowskiej, a korzysta z jego osiągnięć, rozwijając własną osobowość artystyczną. Dunikowskiego i Rodina dzieliła więcej niż epoka. Mimo to możemy dostrzec wiele podobieństw w ich życiu, podobny stosunek do własnej twórczości, kształtujący podejście do samego siebie, narcystyczne zapatrzenie we własne potrzeby i aspiracje. Obaj mieli poczucie wyjątkowości swojego talentu i osoby, a twórczość pojmowali jako misję, rodzaj powołania i kapłaństwa. Według Rodina "sztuka jest rodzajem religii".

W twórczości Rodina i Dunikowskiego najczęściej przedstawianą figurą jest postać kobiety. U obu sposób patrzenia na kobietę, ujmowanie gestów, emocji i wybór tematów mają wiele punktów zbieżnych. Rodin zachwycał się kobietami jako doskonałymi formami natury i często dążył do ujawnienia ich pierwotnej, erotycznej siły. Dunikowski, bliższy naturalizmowi i symbolizmowi, rzeźbił ucieleśnione w kobietach siły natury. W portretach oficjalnych, zazwyczaj wykonanych na zamówienie, czy intymnych – osób bliskich im emocjonalnie – wyraźnie widać, że dla obu artystów największą inspiracją w ich sztuce była kobieta.

Kurator: Ewa Ziembińska

Spoty do wystawy "Rodin / Dunikowski. Kobieta w polu widzenia" prezentowane będą podczas wybranych pokazów cyklu "Wystawa" na ekranie w kinie Kijów.Centrum.

Autor: Ewa Ziembińska

Kamienica Szołayskich im. Feliksa Jasieńskiego

pl. Szczepański 9, 31-011 Kraków
  • pon: nieczynne
  • wt - sob: 10 - 18
  • niedz: 10 - 16
Auguste Rodin, Camille Claudel, 1881
brąz, (odlew ok. 1916)
27,2 × 21 × 21,5
sygn. na podstawie, po lewo: A. Rodin
dar artysty
Musée Rodin, Paryż
© musee Rodin (photo Christian Baraja)
Dzieła Augusta Rodina w MNK
Auguste Rodin, Ewa, 1881
brąz, (odlew ok. 1952)
172,2 × 52 × 64,5
sygn. na podstawie, po prawo: A. Rodin
zakup w 1968
Musée Rodin, Paryż
© musee Rodin (photo Christian Baraja)
Dzieła Augusta Rodina w MNK
Auguste Rodin, Narcyz, po 1882
brąz, (odlew 1983)
82 × 32,5 × 34,5
sygn. na lewej stronie wzniesienia: A. Rodin
Musée Rodin, Paryż

© agence photographique du musee Rodin - Pauline Hisbacq
Dzieła Augusta Rodina w MNK
Auguste Rodin, Przykucnięta kobieta, 1882
gips patynowany
31,7 × 28,6 × 21,2
Musée Rodin, Paryż
© musee Rodin (photo Christian Baraja)
Dzieła Augusta Rodina w MNK
Auguste Rodin, Alzatka (Rose Beuret), ok. 1882 (?)
(odlew 1919)
brąz
Musée Rodin, Paryż
© musee Rodin (photo Christian Baraja)
Dzieła Augusta Rodina w MNK
Auguste Rodin, Stworzenie kobiety, 1894
marmur
90,3 × 57 × 46,5
dar artysty
Musée Rodin, Paryż
© musee Rodin (photo Herve Lewandowski)
Dzieła Augusta Rodina w MNK
Auguste Rodin, Danaida, mały model, 1885
brąz, sygn. na podstawie, z przodu: A. Rodin
dar Eugène’a Rudiera z 1957
Musée Rodin, Paryż
Dzieła Augusta Rodina w MNK
Auguste Rodin, Młoda matka, 1885
gips patynowany
39,4 × 37,5 × 25,5
sygn. pod lewą ręką matki: A. Rodin
napis z przodu postumentu: 1ère EPREUVE [1. próba]
Musée Rodin, Paryż

© agence photographique du musee Rodin - Jerome Manoukian
Dzieła Augusta Rodina w MNK
Camille Claudel (1864–1943), Portret Rodina, 1888–1889
gips malowany
40,4 × 24,5 × 28,3
sygn. z przodu: Camille Claudel
Musée Rodin, Paryż

© musee Rodin (photo Christian Baraja)
Dzieła Augusta Rodina w MNK
Auguste Rodin, Table porphyre (Stół porfirowy), ok. 1900
kredka grafitowa i akwarela na papierze kremowym
32,4 × 24,9
sygn. po prawej na dole: table-porphyre
dar artysty
Musée Rodin, Paryż
© musee Rodin (photo Jean de Calan)
Dzieła Augusta Rodina w MNK
Auguste Rodin, Stojąca para saficzna, ok. 1900
kredka grafitowa i akwarela na papierze kremowym
32,7 × 25,5
dar artysty
Musée Rodin, Paryż
© musee Rodin (photo Jean de Calan)
Dzieła Augusta Rodina w MNK
Auguste Rodin, Siedząca naga kobieta z rozłożonymi nogami i ręką pod udem, ok. 1900
kredka grafitowa, akwarela na papierze kremowym z filigranem
32,5 × 50,2
Musée Rodin, Paryż
© musee Rodin (photo Jean de Calan)
Dzieła Augusta Rodina w MNK
Auguste Rodin, Ręka diabła, 1903
gips
38,2 × 68 × 51,4
Musée Rodin, Paryż

© agence photographique du musee Rodin - Jerome Manoukian
Dzieła Augusta Rodina w MNK
Xawery Dunikowski, Kobieta brzemienna I, 1906
wł. Muzeum Narodowe w Warszawie
fot. Ernest Wińczyk
Dzieła Xawerego Dunikowskiego
Xawery Dunikowski, Autoportret. Idę ku słońcu, 1917
drewno polichromowane
243 × 170 × 80
dar artysty
wł. Muzeum Narodowe w Warszawie
fot. Ernest Wińczyk
Dzieła Xawerego Dunikowskiego
Xawery Dunikowski, Głowa Sary, 1917–1920
brąz patynowany
48 × 31,5 × 30
dar artysty
wł. Muzeum Narodowe w Warszawie
fot. Ernest Wińczyk
Dzieła Xawerego Dunikowskiego
Xawery Dunikowski, Ewa I, ok. 1927 (wg wersji gipsowej z 1906)
drewno
200,5 × 57 × 78,5
sygn. po lewej na dole: XDunikowski;
powyżej gwiazda sześcioramienna z literami WW
dar Antoniego Cierplikowskiego
wł. Muzeum Narodowe w Warszawie
fot. Ernest Wińczyk
Dzieła Xawerego Dunikowskiego
Xawery Dunikowski, Amerykanka II, 1927 (wg wersji gipsowej z 1916-1920)
drewno polichromowane
sygn. z tyłu na dole: Xawery Dunikowski / MCMXXVII; powyżej zatarta gwiazda sześcioramienna w MNW od 1939
wł. Muzeum Narodowe w Warszawie
fot. Ernest Wińczyk
Dzieła Xawerego Dunikowskiego
Xawery Dunikowski, Macierzyństwo, ok. 1927 (wg wersji gipsowej sprzed 1904)
drewno złocone
sygn. z lewej strony na boku na dole: Xawery Dunikowski; powyżej gwiazda sześcioramienna z literami WW
dar artysty
wł. Muzeum Narodowe w Warszawie
fot. Ernest Wińczyk
Dzieła Xawerego Dunikowskiego
Sara Lipska (1882–1973), Portret Xawerego Dunikowskiego, 1953
cement
55 × 34 × 37
dar Marii Xawery Dunikowskiej
Muzeum Narodowe w Warszawie
fot. Ernest Wińczyk
Dzieła Xawerego Dunikowskiego
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Aranżacja wystawy
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Aranżacja wystawy
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Aranżacja wystawy
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Aranżacja wystawy
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Aranżacja wystawy
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Aranżacja wystawy
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Aranżacja wystawy
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Aranżacja wystawy
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Aranżacja wystawy
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Aranżacja wystawy
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Aranżacja wystawy
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Aranżacja wystawy
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Aranżacja wystawy
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Aranżacja wystawy
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Aranżacja wystawy
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Aranżacja wystawy
Powitanie dziennikarzy na konferencji prasowej w Kamienicy Szołayskich
Od prawej: Andrzej Betlej - dyrektor MNK, Ewa Ziembińska - kuratorka wystawy z MNW, Agnieszka Morawińska - dyrektor MNW, Andrzej Szczerski - wicedyrektor ds. naukowych MNK / fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Wernisaż wystawy
Od prawej: Agnieszka Morawińska - dyrektor MNW, Andrzej Szczerski - wicedyrektor ds. naukowych MNK, Urszula Kozakowska-Zaucha z MNK
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Wernisaż wystawy
Kuratorka wystawy Ewa Ziembińska z Muzeum Narodowego w Warszawie
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Wernisaż wystawy
Ewa Ziembińska - kuratorka wystawy udziela wywiadów
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Wernisaż wystawy
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Wernisaż wystawy
/ fot. Mirosław Żak - Pracownia Fotograficzna MNK
Wernisaż wystawy
Wernisaż wystawy "Rodin/Dunikowski. Kobieta w polu widzenia"
/ fot. Karol Kowalik - Pracownia Fotograficzna MNK
Wernisaż wystawy
Przemówienie Agnieszki Morawińskiej - dyrektor MNW
/ fot. Karol Kowalik - Pracownia Fotograficzna MNK
Wernisaż wystawy
/ fot. Karol Kowalik - Pracownia Fotograficzna MNK
Wernisaż wystawy
Przemówienie Ewy Ziembińskiej - kuratorki wystawy
/ fot. Karol Kowalik - Pracownia Fotograficzna MNK
Wernisaż wystawy
/ fot. Karol Kowalik - Pracownia Fotograficzna MNK
Wernisaż wystawy
/ fot. Karol Kowalik - Pracownia Fotograficzna MNK
Wernisaż wystawy
/ fot. Karol Kowalik - Pracownia Fotograficzna MNK
Wernisaż wystawy
/ fot. Karol Kowalik - Pracownia Fotograficzna MNK
Wernisaż wystawy
/ fot. Karol Kowalik - Pracownia Fotograficzna MNK
Wernisaż wystawy
Ewa Ziembińska - kuratorka wystawy
/ fot. Karol Kowalik - Pracownia Fotograficzna MNK
Wernisaż wystawy
/ fot. Karol Kowalik - Pracownia Fotograficzna MNK
Wernisaż wystawy
/ fot. Karol Kowalik - Pracownia Fotograficzna MNK
Wernisaż wystawy
Dzieła Augusta Rodina w MNK
Dzieła Augusta Rodina w MNK
Dzieła Xawerego Dunikowskiego
Dzieła Xawerego Dunikowskiego
Aranżacja wystawy
Aranżacja wystawy "Rodin / Dunikowski"
Wernisaż wystawy
Wernisaż wystawy "Rodin / Dunikowski. Kobieta w polu widzenia"

Wydawnictwa towarzyszące

Artykuły powiązane

Patronat honorowy

Współpraca

Mecenas MNK

Sponsor Kamienicy Szołayskich

Partnerzy wystawy

Partner MNK

Patroni medialni

Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję